Stora Mellanösterntråden

USA och Iran är överens om fredsavtalet enligt Al Jazeera.
Gäller även Libanon.
Dock ej underskrivet...
Nu ska man "bara" komma överens om vad man kommit överens om.

1781487791617.png

1781487803754.png

Så....gav Iran upp sina kärnvapenambitioner, sitt anrikade Uran eller sina sitt stöd till organisationer runt om i mellanöstern som vill förgöra Israel?
Skulle förresten inte regimen i Iran störtas....eller redan hade störtats?

Även om jag nu inte tror på nått avtal innan det skrivits under och det gått nått år med fred så hoppas jag ändå det.
Den här distraktionen från Epsteinutredningen kostar omvärlden så mycket.

DN hade en bra sammanfattning om vad man nu kommit överens om

View attachment 529584

Regnar det alltid i Sverige, eller var kommer all negativiteten ifrån? Varje artikel man ser verkar skriven av någon som fått cement i sandlådan…

”Helvete vad gött pöjkar; det har tagits steg mot ett avslut av kriget och minskat med kärnvapen i regionen! Nu håller vi tummarna för att allt går vägen.”

Regnar det alltid i Sverige, eller var kommer all negativiteten ifrån? Varje artikel man ser verkar skriven av någon som fått cement i sandlådan…

”Helvete vad gött pöjkar; det har tagits steg mot ett avslut av kriget och minskat med kärnvapen i regionen! Nu håller vi tummarna för att allt går vägen.”

Kan du sammanfatta vad Trump åstadkommit sedan han startade kriget?
Alltså exkludera sånt som var etablerat innan han startade kriget?

Jag kan börja listan åt dig:
1.) Några tusen dödade

Ja, det ska bli spännande och se hur mycket avtalet kommer skilja från Obamas avtal som man USA lämnade.

Sen blir det ju spännande att se vad Iran tycker ska hända med Gaza, Västbanken och södra Libanon.
Kommer Israel sluta döda och annektera på Västbanken?
Kommer Israel hjälpa till att bygga upp något i Gaza?
Kommer man lämna tillbaka områden i Libanon?
Kan det sluta i något annat än en tvåstatslösning efter detta? :va

Och allt skall vara klart på fredag.

OM det nu blir fred så är det fantastiskt men det är en del kvar att reda ut.

Och helt oavsett vad avtalet kommer innehålla kommer det hyllas av MAGA och sågas av alla andra.

Last edited:
Kan du sammanfatta vad Trump åstadkommit sedan han startade kriget?
Alltså exkludera sånt som var etablerat innan han startade kriget?

Jag kan börja listan åt dig:
1.) Några tusen dödade

Nu ber du mig försvara kriget, vilket jag inte gör, så den gubben går inte.

Däremot glädjer det mig att det finns hopp om ett slut på kriget, även om det inte är hugget i sten ännu. Tråkigt att man i europeisk media, och här inne, är så negativt inställda till vad som torde anses vara ett steg i rätt riktning.

Känns nästan som man hoppas på fortsatta tråkigheter så man kan sitta i stugorna och gnälla om hur jävligt allting är…

Nu ber du mig försvara kriget, vilket jag inte gör, så den gubben går inte.

Däremot glädjer det mig att det finns hopp om ett slut på kriget, även om det inte är hugget i sten ännu. Tråkigt att man i europeisk media, och här inne, är så negativt inställda till vad som torde anses vara ett steg i rätt riktning.

Känns nästan som man hoppas på fortsatta tråkigheter så man kan sitta i stugorna och gnälla om hur jävligt allting är…

Ok, jag fattar. Det fina med att Trump startade kriget är alltså att det nu kan avslutas.

Tror de flesta skulle tycka det var skönt om kriget tog slut, men det har utropats 'fred' lite för många gånger för att folk ska våga tro på det. Och nu var det väl något i stil med en avsiktsförhandling om kommande vapenvila vilket är ganska vagt.

Och det finns vissa långsiktiga effekter av kriget som tillgången av konstgödsel som skulle kunna få väldigt allvarliga konsekvenser om inte kriget tar slut väldigt snart. Så personligen hoppas jag att den organga clownen lyckas ro iland det här. Men tyvärr tror jag det kommer gå några varv till innan det är helt klart, men har gärna fel.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back