Ska man vara orolig för Ryssland?

Där kom det man väntat på. tack Börje :tummenupp

Om man inte är helt bekväm med att det är vad våra skattepengar bidrar till där borta kanske man ska ta sig en funderare på det bredare och långsiktiga perspektivet av saker och ting.

Vad är alternativet till att våra skattepengar går till att stödja Ukraina?

Det är bra att mina skattepengar går till att spränga sönder fientliga soldater som anfaller ett annat land, jag behöver inga bilder, krig är skit, därför ska dom förhindras.
Krig förhindras bara om det blir olönsamt att anfalla, inte om det blir svårt att försvara sig.

Jaja jag vet att du tycker det guw :rofl:krama

Jag är också tämligen säker på att sådana bilder inte berör dig speciellt mycket, du är alltså på den fronten ingen hycklare överhuvudtaget, respekt :tummenupp

Jag tycker för övrigt att Sveriges försvarsidéer i dagens läge är väldigt korkade och otaktiska, finns betydligt bättre och mer effektiva lösningar, men det är bara vad jag tycker :tungan

Bara som ett tips.
Den juridiska yttrandefriheten i grundlagen skyddar dig mot att staten och myndigheter censurerar dig.
Den gäller inte på privata plattformar.
Något som många inte vet om.

Så posta snuff-bilder är inte OK, men posta dina åsikter är helt OK (har iaf inte sett något från moderatorerna om det).

Olaga våldsskildring, jag har koll :tummenupp Men tack ändå :krama

Vad är alternativet till att våra skattepengar går till att stödja Ukraina?

Jadu, måste iväg med xj6an, får återkomma :rofl

Men såhär, för ett par år sedan ansåg jag att det fanns massvis med alternativ. I dagsläget är de betydligt färre. Det är återigen lite poängen med bilderna, när man nått det läget att man aktivt bidrar och stöttar sånt så är vägen ganska vald och solklar :)

Men personligen råkar jag vara av åsikten att man bör fokusera så nära hjärtat och hemmet som möjligt så långt det går. Dom flesta verkar tycka att deras hem och hjärtan ligger i östra Ukraina, inte mycket jag kan göra åt den saken :wiggle En lite löjlig motfråga, hade du varit det minsta oroad för ryssen om Sverige hade haft kärnvapen? :hihi

Å andra sidan har de ju tappat nästan allt skrämselvärde med allt skrammel, och att droppa en atombomb på Ukraina skulle genast ge alla hot trovärdighet. Och jag tror inte att det hade blivit mycket reaktion från omvärlden heller.
MAD, Mutually Assured Destruction gör att ingen av supermakterna kommer att använda kärnvapen.
Den ryska Döda handen eller Система «Периметр» / Perimeter aktiveras automatiskt om man detekterar kärnvapendetonationer.
Jänkarna har ett liknande system som fungerar ungefär på samma sätt. Vid kärnvapendetonation så aktiveras x antal silos och efter ett antal minuter tömmer man hela kluster med silos utan beslut uppifrån.
Inget av dessa system är riktigt upp to date och en regelrätt kärnvapendetonation i Ukraina skulle lätt kunna få igång ett redigt undergångsscenario.

MAD, Mutually Assured Destruction gör att ingen av supermakterna kommer att använda kärnvapen.
Den ryska Döda handen eller Система «Периметр» / Perimeter aktiveras automatiskt om man detekterar kärnvapendetonationer.
Jänkarna har ett liknande system som fungerar ungefär på samma sätt. Vid kärnvapendetonation så aktiveras x antal silos och efter ett antal minuter tömmer man hela kluster med silos utan beslut uppifrån.
Inget av dessa system är riktigt upp to date och en regelrätt kärnvapendetonation i Ukraina skulle lätt kunna få igång ett redigt undergångsscenario.

Ingen av systemen är autonoma, dom har alltid "human in the loop", däremot gör dom att det inte är nödvändigt med presidentens godkännande, OM tillräckligt många andra villkor uppfylls.

Och med tanke på vilka som är presidenter i dom aktuella länderna ser jag helst att ingen av dom har något inflytande över "den stora röda knappen"

Ingen av systemen är autonoma, dom har alltid "human in the loop", däremot gör dom att det inte är nödvändigt med presidentens godkännande, OM tillräckligt många andra villkor uppfylls.

Och med tanke på vilka som är presidenter i dom aktuella länderna ser jag helst att ingen av dom har något inflytande över "den stora röda knappen"
Det är en människa långt ned i beslutskedjan.
Alla är inte Stanislav Petrov.
Jänkarna hade ju under en period fått ned besluten till enheterna i fält som hade nukleär kapacitet.
Kan rekommendera: The Doomsday Machine: Confessions of a Nuclear War Planner av Daniel Ellsberg
Intressant läsning

Det är avancerad fjärrvärme i Dagestan. En gasledning har "gått sönder" och jag blir varm inombords.

Mera offensiva uppdrag för stridsflyget.

Tyder på att den ryska luftförsvarskapaciteten har minskat vid den delen av fronten

Radarn kräver mycket ström när man kör den, ström får man från dieselaggregat, det är brist på diesel överallt i ryssockuperade delar, och även närmast gränsen på den ryska sidan.

Logistik vinner krig, och den ryska logistiken håller på att bryta ihop

Det är en människa långt ned i beslutskedjan.
Alla är inte Stanislav Petrov.
Jänkarna hade ju under en period fått ned besluten till enheterna i fält som hade nukleär kapacitet.
Kan rekommendera: The Doomsday Machine: Confessions of a Nuclear War Planner av Daniel Ellsberg
Intressant läsning
på ämnet autonomi, så har Ukraina utvecklat sina anti-drönare så att de autonomtsöker upp och slår ut ryska Sahel-drönare.

Swe man på utvecklingen i vissa system, med början 2022 och Bayraktar tills nu, imponerande.

Vilken drivkraft och innovation som uppkommer när man blir angripen, till skillnad från angriparen.

på ämnet autonomi, så har Ukraina utvecklat sina anti-drönare så att de autonomtsöker upp och slår ut ryska Sahel-drönare.

Swe man på utvecklingen i vissa system, med början 2022 och Bayraktar tills nu, imponerande.

Vilken drivkraft och innovation som uppkommer när man blir angripen, till skillnad från angriparen.

Krig har alltid drivit utveckling, och därför är krig så svårt att förbereda sig på, man förbereder sig alltid på det förra kriget

Krig har alltid drivit utveckling, och därför är krig så svårt att förbereda sig på, man förbereder sig alltid på det förra kriget
Men visst var det så att det länge bara pratades om artilleri? De sköt så att eldrören glödde och alla var förundrade över att det här kriget fightades på ett så gammaldags sätt. Samtidigt var det iofs mycket prat om drönare som det nya. Nu verkar det ju bara vara drönare som gäller. Är artelleriet borta ut leken?

Men visst var det så att det länge bara pratades om artilleri? De sköt så att eldrören glödde och alla var förundrade över att det här kriget fightades på ett så gammaldags sätt. Samtidigt var det iofs mycket prat om drönare som det nya. Nu verkar det ju bara vara drönare som gäller. Är artelleriet borta ut leken?
Artilleri fyller fortfarande en roll, men drönare har tagit över mycket av jobbet som artilleri gjort tidigare. Artilleri är fortfarande ett billigt sätt att leverera några kg explosion som är svårt att stoppa.

Drönare och artilleri, men var är dom riktiga leksakerna? Helikoptrar och jetplan och dom riktiga bomberna? Dom knuffar ju bara på varandra, provoverar, varför inte dra igång nåt ordentligt och effektivt anfall så att någon vinner nån gång?

Det känns som att man inte lägger tillräckligt med krut på kriget, och att man vill dra ut på det. Med dagens teknik måste det ju vara skitlätt att vedergälla stora områden. Och om inte Ukraina eller Ryssland vågar brassa på, varför inte nån större nation med krutet på rätt ställe.

.. och så det där med bilder på döingar, jag är också lite känslig så jag brukar rikta blicken lite åt sidan när det kommer sådana bilder. Jag blir lite illa till mods, inget omvälvande men ändå försöker jag undvika att titta. Och jag måste ju inte titta. Sen vet jag ju inte vad som är ai och vad som är äkta, jag kan bara säga att är mycket skeptisk till allt på internet idag, mig lurar man inte så lätt.

Flygmässigt är det ju så att Ukraina inte har så mycket att flyga med än, och rysarna har inte heller luftherravälde, så det blir mest att dom flyger på egenkontrollerat område och släpper glidbomber som får glida in på fienden.
Men Ukraina har gjort några modiga/dumdristiga företag mot Krym och lyckligtvis klarat av dom, mycket beroende på utslagna ryska radaranläggningar.

Rysarna ÅAS flyger an över Azov-sjön och skickar glidbomber nästan varje natt, det har fördelen att dom som inte fungerar faller i vattnet istället för över eget land

Sedan kommuniceras inte flygföretag lika mycket som övriga strider, mest för att inte fienden riktigt vet vad som hände efteråt och dom som utförde det inte vill tipsa om hur dom gjorde det

Flygmässigt är det ju så att Ukraina inte har så mycket att flyga med än, och rysarna har inte heller luftherravälde, så det blir mest att dom flyger på egenkontrollerat område och släpper glidbomber som får glida in på fienden.
Men Ukraina har gjort några modiga/dumdristiga företag mot Krym och lyckligtvis klarat av dom, mycket beroende på utslagna ryska radaranläggningar.

Rysarna ÅAS flyger an över Azov-sjön och skickar glidbomber nästan varje natt, det har fördelen att dom som inte fungerar faller i vattnet istället för över eget land

Sedan kommuniceras inte flygföretag lika mycket som övriga strider, mest för att inte fienden riktigt vet vad som hände efteråt och dom som utförde det inte vill tipsa om hur dom gjorde det
Tackar för infon. Du verkar ha koll. "Glidbomber" ska jag kolla upp på google, det låter mycket spännande.

Alltså, hittade det här:

Så Norge köper glidbomber från Frankrike, och donerar till Ukraina. Kan jag också köpa några glidbomber och donerar till .. eller bara ha här hemma istället och leka med?

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back