Ska man vara orolig för Ryssland?

Drönare och artilleri, men var är dom riktiga leksakerna? Helikoptrar och jetplan och dom riktiga bomberna? Dom knuffar ju bara på varandra, provoverar, varför inte dra igång nåt ordentligt och effektivt anfall så att någon vinner nån gång?

Det känns som att man inte lägger tillräckligt med krut på kriget, och att man vill dra ut på det. Med dagens teknik måste det ju vara skitlätt att vedergälla stora områden. Och om inte Ukraina eller Ryssland vågar brassa på, varför inte nån större nation med krutet på rätt ställe.

.. och så det där med bilder på döingar, jag är också lite känslig så jag brukar rikta blicken lite åt sidan när det kommer sådana bilder. Jag blir lite illa till mods, inget omvälvande men ändå försöker jag undvika att titta. Och jag måste ju inte titta. Sen vet jag ju inte vad som är ai och vad som är äkta, jag kan bara säga att är mycket skeptisk till allt på internet idag, mig lurar man inte så lätt.

Det man kan ha i åtanke är att ryssland och ukraina har ganska olika prioriteringar i detta krig. För ryssland handlar det mest om att balansera smärtgränsen för vad befolkningen och den inhemska opinionen klarar av, det hade för deras del inte varit spec svårt att skicka in mer manskap än vad dom i dagsläget gör, men risken för stora förluster för snabbt är det som avskräcker.

För ukraina handlar det mest om att få tag på tillräckligt med manskap för att kunna bedriva ett effektivt försvar på bred front och undvika att bli överkörda/omringade (tex Mariupol). Ett par gånger har ukraina varit farligt nära katastrofala omringningar, man kan hoppas att tendensen inte slutar i en Stalingrad för det hade varit obra minst sagt.

Drönare har fundamentalt förändrat krigsföringen till fördel för "the little guy" så att säga, man hade kunnat tro att "vi" i väst borde ha förstått det vad gäller Iran, Libanon osv. Men den konflikten hör hemma i en annan tråd.

Drönare har inte ersatt fotsoldaten, inte än iaf, men dom har skapat en helt annan verklighet att förhålla sig till när det kommer till stridigheter. Man får ha i åtanke att stora förluster är vardagsmat i krig generellt, oavsett om man tappar manskap till artilleri, bomber eller drönare så är det något man måste förvänta sig och räkna med.

Det är även så att ryssland blir mer och mer införstådda i problematiken vad gäller NATO/EU/Västs stöd till ukraina. För att göra en lång problematik kort, ukraina kan direkt angripa rysslands krigsindustri men ryssland kan inte direkt angripa ukrainas (i någorlunda närområden), detta skapar en osymmetri, fördel ukraina. Hur länge denna osymmetri håller i sig är helt upp till ryssland, så länge dom anser att läget är under kontroll så kommer det hålla, känner dom att den fördelen för ukraina är för svår att klara av så blir läget mer oklart.

I efterhand tror jag ryssland ångrar att dom inte gick in hårdare än vad dom gjorde i början, men jag tror dom blev genuint förvånade över hur pass inblandade väst har valt att bli. Dom förstod nog inte heller hur pass annorlunda drönare skulle göra saker och ting, men det är sällan någon som förstår sådant innan det blir verklighet, som guw korrekt påpekat :)

Det är inte tillåtet att posta bilder på lemlästade och döda på det här forumet.
Kan vi lämna det bakom oss nu? Regeln kommer inte ändras.

Jaha ja nu passar det att gå vidare va? :hihi

Hade kunnat angripa och avancera mycket mer på denna front då jag effektivt lokaliserat och identifierat stora hål i krigshökarnas försvarslinjer :tungan

Men snäll som man är väljer man återhållsamhet, point proven :krama

Lite lugn och sunt förnuft istället för hyckleri och krigshets, är det verkligen för mycket begärt i dagens Sverige? :)

Jaha ja nu passar det att gå vidare va? :hihi

Hade kunnat angripa och avancera mycket mer på denna front då jag effektivt lokaliserat och identifierat stora hål i krigshökarnas försvarslinjer :tungan

Men snäll som man är väljer man återhållsamhet, point proven :krama

Lite lugn och sunt förnuft istället för hyckleri och krigshets, är det verkligen för mycket begärt i dagens Sverige? :)
All den där tiden jag hängde på rotten.com som fjunis har gjort mig väldigt avtrubbad och bilder på döda och lemlästade har närmast ingen effekt alls på mig, så bilderna var helt verkningslösa som påverkansmedel mot mig.

Vill du däremot argumentera om krig är jag inte alls oäven. Vi kan till och med ta det nån annanstans om du vill försöka med chockande media.

All den där tiden jag hängde på rotten.com som fjunis har gjort mig väldigt avtrubbad och bilder på döda och lemlästade har närmast ingen effekt alls på mig, så bilderna var helt verkningslösa som påverkansmedel mot mig.

Vill du däremot argumentera om krig är jag inte alls oäven. Vi kan till och med ta det nån annanstans om du vill försöka med chockande media.

Ahh, Best Gore, Rotten, Ogrish, the good ol days :hihi

Jag tycker vi slänger upp bilderna på SVT, majoriteten kommer uppskatta oss för det :rofl

Att du och flertal andra här är härdade är inte förvånande med tanke på det delade hobbyintresset, det är snarare betryggande :tummenupp Men visandet och bortplockandet av bilderna ger mig all ammunition jag behöver i förhållande till diskussionen och debatten gällande Sveriges bidrag till konflikten där borta i dnietroprotoveriskysukablyat :jisses

Men nu när vi övergivit alliansfriheten, skickat massa stöd till ukraina och hoppat in i NATO-båten med sköningen Trumpen är ju alternativen betydligt färre som jag sa till guw. I en perfekt värld hade vi gått ihop med Norge, Danmark och Finland efter ukrainabråket bröt ut och bildat ett eget litet skandinaviskt kärnvapenparaply här uppe :tungan Men nu drömmer jag bara, dagdrömmer om bättre dagar framöver och förut :krama

Ahh, Best Gore, Rotten, Ogrish, the good ol days :hihi

Jag tycker vi slänger upp bilderna på SVT, majoriteten kommer uppskatta oss för det :rofl

Att du och flertal andra här är härdade är inte förvånande med tanke på det delade hobbyintresset, det är snarare betryggande :tummenupp Men visandet och bortplockandet av bilderna ger mig all ammunition jag behöver i förhållande till diskussionen och debatten gällande Sveriges bidrag till konflikten där borta i dnietroprotoveriskysukablyat :jisses

Men nu när vi övergivit alliansfriheten, skickat massa stöd till ukraina och hoppat in i NATO-båten med sköningen Trumpen är ju alternativen betydligt färre som jag sa till guw. I en perfekt värld hade vi gått ihop med Norge, Danmark och Finland efter ukrainabråket bröt ut och bildat ett eget litet skandinaviskt kärnvapenparaply här uppe :tungan Men nu drömmer jag bara, dagdrömmer om bättre dagar framöver och förut :krama
Ja om du nu ska dagdrömma kan du ju bara välja att dagdrömma om ett Ryssland som inte har imperialism som kink. Men det är såklart allt för lågt hängande frukt..

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back