Låsa passagerar-fotpinnarna i utfällt läge?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
S1000RR -11, GSXR1000 -07, CBR600FS -02, Matchless G3 -55
Finns det något smidigt sätt att låsa passagerarens fotpinnar så att de inte går att råka fälla in vid körning?

Last edited:
Finns det något smidigt sätt att låsa passagerarens fotpinnar så att de inte går att råka fälla bak vid körning?
Jag hade fällt ut passagerarfotpinnarna och satt lite kontaktlim på och runt leden över natten.
Borde räcka för att hindra att dom fälls i lätt.
(Och med aceton kan man ta bort kontaktlimmet om man vill fälla upp dom)
Vill du fotpinnarna ska sitta hårdare blir det använda epoxi men då behövs varmluftpistol / (hårtork ?) för att få bort epoxin när du vill kunna fälla upp fotpinnarna igen.

Last edited:
Vad är det för hoj?
Det är S1000RR 2011 och GSXR 1000 K7 (2007)

Och varför vill du låsa dom?
Passageraren har problem med att ena fotpinnen fällts in några gånger vid körning. Tror den aggressiva benvinkeln gör att man lätt råkar fälla in den när man ska flytta på fötterna.

Som alternativ till att låsa dem, så tror jag återfjädrande hade varit tillräckligt bra lösning med.

Jag hade fällt ut passagerarfotpinnarna och satt lite kontaktlim på och runt leden över natten.
Borde räcka för att hindra att dom fälls i lätt.
(Och med aceton kan man ta bort kontaktlimmet om man vill fälla upp dom)
Vill du fotpinnarna ska sitta hårdare blir det använda epoxi men då behövs varmluftpistol / (hårtork ?) för att få bort epoxin när du vill kunna fälla upp fotpinnarna igen.
Det är en variant så klart, men hade gärna sett att det var något mer mekaniskt än lim.

Last edited:
Ska det vara snyggt också?
Isf är jag nog fel person. Mina (tunga) passagerarfotpinnar på monstret fladdrade så nu har jag stora ovala hål i den gjutna konstruktionen, jippie! Duccekvalitet. För att minska mobiliteten tog jag en elkabel och tvinnade fast. Då kan man fälla ett par ggr innan kabeln lämnar. Det går nog lika bra att tvinga fast i nedfällt läge, med den fördelen att de kan ge efter vid behov. Fäller du inte upp håller det länge.

Annars (tunn) kil?

Shimsa axeln?

Vet att i veteranracingen kunde ibland säkring medelst slangklämma temporärt godkännas där fasta fotpinnar var ett krav. Estetisk fulländning enligt form follows function…

Det är inte så mycket som behövs för att ”tröga ner” rörligheten.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard