Idag är jag förbannad därför att...

🤮😡
Då inför ägaren Schibsted sin nya tjänst annonsval, som innebär att du måste betala för att slippa datainsamling.

Strider inte det not eudirektiv?

Det beror väl på om man måste tillhandahålla data till allmänheten eller inte. Det finns en frivillighet i att betala eller inte.
I min värld är de flesta riktade annonser erbarmligt utformade. Man söker efter nånting och sen plågas man av annonser i några dagar. Antingen handlade jag direkt eller också kommer det inte hända. Annonser efter att jag bestämt mig påverkar inte så mycket.

EU suger igen, gör det inte valbart, utan gör vissa data helt enkelt olagliga att samla in. Pungt, ingen gråzon, skall även gälla typ FRA och statliga organ, samt EU självt som organisation.
Fängelsestraff obligatoriskt för ansvarsperson, inga böter som man kan skjuta vidare till kund/skattebetalare.

Att det kan vara så svårt.

I min värld är de flesta riktade annonser erbarmligt utformade. Man söker efter nånting och sen plågas man av annonser i några dagar. Antingen handlade jag direkt eller också kommer det inte hända. Annonser efter att jag bestämt mig påverkar inte så mycket.

Det finns en ståupp komiker som har gjort en bit om det.
Han köpte en ny toasits på E-bay och fastnade i reklam om toasitsar för evigt.
"Det var ett engångsköp, det är inte en hobby jag har eller en fetish att samla på toasitsar, man byter kanske toasits var 10e år, kan ni pausa reklamen i minst 9 år tack"

Som det heter "som man frågar får man svar"
Ge mera info när du frågar.
Jag använder ChatGpt och andra AI ställen.
Google ger så mycket skit och sponsrade reklam svar.
Nio gånger av tio vill jag ha tekniska data på en komponent med ett exakt artikelnummer. 1000 gånger av tio vill jag inte ha svar som inte innehåller exakt det jag skrev.
Chat GPT ger ännu mer irrelevant rappakalja. Jag vill inte ha slumpgenererad ordsallad utan kalla hårda fakta.

Det där var för övrigt Bing.

Då skriver man "Datasheet for XXXXX semiconductor" i sökfältet och inte bara bokstavssalladen

Som man frågar får man svar.

Jag brukar skriva hela fraser i sökboxen, inte bara för att få bättre svar, utan även för att annars dör språket, jag ser många unga vuxna som skriver meddelanden till varandra som inte består av riktiga meningar. (och nu menar jag inte att dom använder chattförkortningar)

På samma sätt som att dom inte kan handskriva med penna och papper så kan dom inte heller sätta ihop ord i rätt följd längre

Som en bonus hoppas jag att när robotarna tar över så kommer dom ihåg att jag skrev hela meningar i sökfälten och AI chattarna, så att dom ger mig ett trevligare rum på människo-zoo

Last edited:
Forskare på KTH har gjort en omfattande studie som visar ett signifikant samband mellan närhet till vindkraft och sjunkande fastighetspriser. För oss kringboende i det här fallet skulle det handla om minst 20%, troligen betydligt mer eftersom studien gjordes när vindkraftverk var betydligt mindre än vad som planeras här.
Till det, googla på infraljud !
Lågfrekvent buller från dessa vindsnurror har höga dB-värden och sprids väldigt långt.
Påverkar levande varelser utan att man kanske märker det med hörseln initialt.

GE INTE UPP !!!!! :hej

Dr. Håkan Enbom
#21 - Dr. Håkan Enbom: Kan infraljud från vindkraft trigga migrän? Fysiologiska mekanismerna bakom

Ken Mattsson
Prof. Ken Mattsson, Föredrag "Infraljud - ljudvågor som inte hörs men ändå påverkar oss", Uppsala

#18 - Professor Ken Mattsson om infraljud, vindkraft och dess eventuella påverkan på människor

Prof. Ken Mattsson diskuterar infraljud, vindkraft och hälsopåverkan i sin forskning
https://vindkraftsupplysningen.se/r...d-vindkraft-och-halsopaverkan-i-sin-forskning

Infraljud från vindkraftverk – en förbisedd hälsorisk

Ljud och buller från vindkraftverk

Som en bonus hoppas jag att när robotarna tar över så kommer dom ihåg att jag skrev hela meningar i sökfälten och AI chattarna, så att dom ger mig ett trevligare rum på människo-zoo
Jag brukar skriva "tack för hjälpen, ha en trevlig kväll" när jag fått någorlunda vettig hjälp av någon AI, man kan ju alltid hoppas att eventuella framtida motsvarigheter till Skynet uppskattar det... :gnissla :hihi

Last edited:
.. jag inte begriper reglerna för skrotbilspremien 2026.

Gäller den enbart i byte mot elbil, eller går det att få något betalt för att skrota en gammal bil utan att köpa en annan?

Till det, googla på infraljud !
Lågfrekvent buller från dessa vindsnurror har höga dB-värden och sprids väldigt långt.
Påverkar levande varelser utan att man kanske märker det med hörseln initialt.

GE INTE UPP !!!!! :hej

Dr. Håkan Enbom
#21 - Dr. Håkan Enbom: Kan infraljud från vindkraft trigga migrän? Fysiologiska mekanismerna bakom

Ken Mattsson
Prof. Ken Mattsson, Föredrag "Infraljud - ljudvågor som inte hörs men ändå påverkar oss", Uppsala

#18 - Professor Ken Mattsson om infraljud, vindkraft och dess eventuella påverkan på människor

Prof. Ken Mattsson diskuterar infraljud, vindkraft och hälsopåverkan i sin forskning
https://vindkraftsupplysningen.se/r...d-vindkraft-och-halsopaverkan-i-sin-forskning

Infraljud från vindkraftverk – en förbisedd hälsorisk

Ljud och buller från vindkraftverk

Tack, känner till infraljudfrågan. Vi kommer dock inte lägga störst tyngd på det argumentet därför att forskningsläget är osäkert och det lättare kan avfärdas av myndigheterna med tanke på nuvarande miljölagstiftning. Däremot trycker vi på lågfrekventa ljud (det begreppet är väletablerat), amplitudmodulation och försiktighetsprincipen.

Men jag kom över min frustration och det går framåt bra nu. I princip hela samhället är emot och det finns Facebookgrupp, mindre grupp som organiserar m.m. Politiker påverkas, där jag fick med mig grannkommunen på vår sida. Omfattande research är gjord och strategi finns om hur vi bäst påverkar med de bästa sakskälen att lyfta fram utifrån projektets och samrådsunderlagets svagheter i kombination med brister och motsägelser i kommunens planer. Mallar finns så människor lätt kan skicka in yttranden och lokalmedia har omvänts från att skriva en extremt ogynnsam artikel om "arga vindkraftsmotståndare" till att bli nyfikna och göra mer research. Nu pågår viktigt fotarbete för att knyta ihop säcken inför deadline för samrådet.

Last edited:
Har inte Trump en del relevant information i frågan som ni kan åberopa?

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...