Ducati 996 RS ex Fogarty genomgång

Ja det stämmer, kul att du la märke till det! Allt på hojen ska vara ”mil-spec”, är det mil-spec så ska det klara extrema förhållanden, för man har inte ”råd” att något ska fela för att en kontakt slutar fungera eller åker ut!
På kabelhärvan så sitter det allt ifrån små till stora kopplingar, jag kollade runt lite för jag var nyfiken, och de små kontakterna kostar ca 800kr/st och de största som sitter på härvan kostar ca 4000kr! 🤯
Där är kanske 20-30 kopplingar på härvan, så räkna själv vad den kan kosta.
View attachment 525641

En kul grej, buntbanden som man använder i wsbk är också mil-spec, så när jag letade efter det så hittade jag det på Bauhaus!
Även min Castrol Honda hade dessa buntbanden.
Så vill ni ha äkta racing buntband på era hojar så är det dessa ni ska ha. 😅 Ty-Rap
View attachment 525642
Aha, kit delar man har råd med. Om jag sätter sådana på min ZX7 får ja fortfarande stå bredvid i samma depåtält då? Eller måste jag skaffa en motsvarande herrejösseskawa;)

Ser verkligen fram mot när vi sitter i depåtältet och konstaterar hur fruktansvärt snabba vi var under dagen. Då blir det bra att vila ögonen på den där. Säkert har man något att dricka och äta också. Det är sådana upplevelser man överlever vintrar på.

Last edited:
Aha, kit delar man har råd med. Om jag sätter sådana på min ZX7 får ja fortfarande stå bredvid i samma depåtält då? Eller måste jag skaffa en motsvarande herrejösseskawa;)

Ser verkligen fram mot när vi sitter i depåtältet och konstaterar hur fruktansvärt snabba vi var under dagen. Då blir det bra att vila ögonen på den där. Säkert har man något att dricka och äta också. Det är sådana upplevelser man överlever vintrar på.
Din kawa är redan ascool! Jag hoppas bara jag kan bli lika snabb som du. 😎
Jag kan knappt bärga mig tills vi har ”teamet” samlat igen, snackade med team chefen och det blir iallafall 2 tillfällen med uppvisningar år där vi har ”ljud dispens”!!

- Eyy! bild på den hojen tack.

Jag tror det bara är modifierat, tex så ser du att man förlängt sumpen med en magnesium kupa. Men alla dom flesta modifieringarna sitter inuti motorn med delar av titan bla.
View attachment 525554
Hojen ska väga 152kg!
Och motorn är trimmad av Ducati Corse och ska ge ca 180 HK.

Jag har hört av dom som kört en, att den ska ha lite av en 2T karaktär, detta är nog tack vare dusch-inspruten som bara sprutar på höga varv. Eftersom dom sitter högre upp i luftburken så blandas soppan med luften innan den åker ner i tratten och kyls också innan.
Man kan koppla ur dusch insprutet med en kontakt, detta gjorde man på vissa banor eftersom hojen hade sån extrem kraft när man använder dom att hojen blev svårkörd på för små banor.

Jag tror snarare att det beror på gasväxlingssystemet, från de grova insuget, valet av kamaxlar och avgassystemet som helt enkelt är avstämt bäst vid ett högt varvtal.

Sprutet är bara finlir för att göra att allt funkar lite bättre över hela registret.

Intressant.
När man kör excentriskt så där så flyttar man runt kronan runt styrstången.
Så på 25mm offset så är excentern i centrum framåt.
På 31 så är den centrum bakåt.
Allt där mellan så är det också en justering i sidled också.
Så för 28mm offset så borde kronan vara 3mm i sidled också.
Undra hur förarna upplevde det.

Jag tror inte ens att en motogpstjärna påverkas av de 3 milimetrarna utöver att det möjligen känns i ergonomin.
Precis som alla hojar känns en aning olika även om dom är exakt samma modeller, samma årsmodell och allt egentligen exakt samma. Men ändå känns dom inte identiska att köra.

Det här kanske inte är superintressant men måste ändå dokumenteras. Clip-ons och Brembo broms och koppling.
IMG_4864.jpegIMG_4895.jpegIMG_4893.jpeg
I helgen kommer jag gå över handtagen, dom ska få lite säkerhetstråd runt om sig.
Sen kommer jag se över luftburken och installera en fjärr-vajer så man kan ställa in tomgången utifrån.
Gasvajern ska också dras, den måste in i luftburken den med.
Sen får jag se om jag hinner mer.

Vet du någon historik om vilka tävlingar just din hoj varit med i och eventuella placeringar?
Ingen aning just nu, men jag kommer få veta lite mer snart. Men sen är det också väldigt svårt att få veta exakt i den här världen, under tävling så byts saker ut, efter ett VM så plockas saker ner, så det är nästan helt omöjligt att veta exakt när något var med och var. Men jag ska försöka.

Ingen aning just nu, men jag kommer få veta lite mer snart. Men sen är det också väldigt svårt att få veta exakt i den här världen, under tävling så byts saker ut, efter ett VM så plockas saker ner, så det är nästan helt omöjligt att veta exakt när något var med och var. Men jag ska försöka.
Ja det är ju lätt att glömma att för oss här och nu är detta så heliga och speciella hojar, men där och då var de bara ett redskap för att vinna med, det var ingen som tänkte på att någon skulle bry sig om denna hojen nästan 30 år senare. Helst ville man nog att den skulle falla i bitar sista racet, annars har man inte byggt den lätt nog. :ninja:

Ja det är ju lätt att glömma att för oss här och nu är detta så heliga och speciella hojar, men där och då var de bara ett redskap för att vinna med, det var ingen som tänkte på att någon skulle bry sig om denna hojen nästan 30 år senare. Helst ville man nog att den skulle falla i bitar sista racet, annars har man inte byggt den lätt nog. :ninja:
Jag är även väldigt nyfiken på vart den hittades? Vem har haft den i 30 år? Har något ändrats eller bytts ut på den tiden? Har den använts eller varit prydnad?

Jag är även väldigt nyfiken på vart den hittades? Vem har haft den i 30 år? Har något ändrats eller bytts ut på den tiden? Har den använts eller varit prydnad?
Den har stått i Sverige i ca 20 år, inomhus, innan den kom till Sverige så var den i England.
Som jag har sagt i början av tråden så saknade den lite delar, som jag fick hitta igen. Nu har jag allt och sätter ihop den.
Har du mailat Foggy och bett att få lite historik om cykeln?
Nej det har jag inte, men en kompis till mig känner honom väldigt väl, så jag frågar min kompis istället.

Historien slutar inte med att motorcykeln tillverkades tycker jag. Trevligt att se en gammal motorcykel i nyskick men vi som kört motorcykel ett tag har sett motorcyklar i varierande ålder och skick. Historiskt riktig är även hur den såg ut under resten av dess levnad.

Den 851:a jag körde för över 30 år sedan var inte original. Senare blev det en 888 med steg 3 av 4 i trim. Steg 4 hade så många hästar att den slog sönder lagerlägena i vevhuset efter ett tag. Inga problem vid tävling, man bytte vevhus efter några tävlingar på den tiden.

170 hästar säger Foggy i dokumentären. Hade Ducati bättre vevhus 98 eller är det förkortad livslängd? Kommer ihåg ett reportage i en brittisk hojtidning där journalistens fullgas kunde jämföras med Foggys. Stor skillnad.
Lite mer info om Foggys hojar:

Och en bra dokumentär om Foggy själv:

Herregud vilken underbar tråd :hjarta
Tack !!
Tack!! Det är kul att så många hänger med och följer arbetet.
Eller hur! SH i sitt esse!
👍🏻

Jag har hunnit med lite idag, men sitter och glor på MotoGP efter the flag nu, men ska ut och fortsätta senare.
Tyvärr så är det ingen rak bana när man sätter ihop saker som det här, utan det är lite som ”råttan på repet”, MEN jag har hunnit med att sätta säkerhetstråd på handtagen.
Även hunnit kolla över kabelhärvan lite också, så att allt sitter där det ska och kontakterna har bra kontakt.
IMG_5603.jpegIMG_5604.jpeg

Det kommer lite mer senare ikväll när jag gjort klart det jag håller på med i luftburken.

Last edited:
AI då han inte är amerikan utan engelsman och använder två fingrar! :fakta:krama

View attachment 525884

Har haft den bilden i min burk i +20 år.
Tror inte AI tekniken var uppfunnet då….
:7peta

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back