Fabriks-scramblers - litet urval, 2025

Jag förstår inte varför äventyrs/rally/advetureåkare har en crosskärm på hjälmen i kombination med heltäckande visir?

Det kan jag svara på (för min del i alla fall).
Nu är jag kanske inte en typisk äventyrs/Adventure åkare på min Ducati Scrambler 800 Desert Sled (är det en riktig Scrambler förutom till namnet?), inte heller på Freewinden. Jag är mer praktiskt lagd än jag jagar estetik och andras gillande. Just den lilla skärmen på hjälmen är ett fantastisk solskydd vid lågt stående sol, det finns tillfällen och vägar där jag upplever att det är direkt olämpligt att skugga med vänsterhanden :) Dock är den kass i högre farter, drabbar inte mig så jag oftast inte kör fortare än 100km/h.

Du får omvärdera.
Jag saknar nyckelknippa...

View attachment 525814
Pojkar/män/gubbar gillar mätare och extraljus. Det är sedan gammalt, analogt och halogen.

Under några decennier hängde jag med ”båtfolk”. De gillar mätare och V8-motorer.
Gärna två eller tre.
Taskig bild på en instrumentpanel för tre motorer.

IMG_2479.jpeg

En bättre bild, två motorer.
IMG_2480.jpeg
En uppsättning mätare per motor.
Det skojar man inte om.
”-Vet du vad en sån knota kostar?!”
”-Nä.”
Sociala, trevliga och bjussiga snubbar.

Lite olika uppsättningar beroende på om det var race eller plessure. Två eller tre man, förare, gasare/throttle man och navigatör. Lite olika vem som skötte trimplan, trimtank och drevvinkel.

Fast min Honda 50 hade endast varvräknare.
Sjökort i en iPhone 3.

IMG_0237.png
Utzoomat Oskarshamn-Stockholm nonstop 7,5 tim 77 liter. 😎
4,85 meter båt 50 hk. Mer behövdes inte.
Spännande första gången ner. Men inget äventyr det heller.

Pojkar/män/gubbar gillar mätare och extraljus. Det är sedan gammalt, analogt och halogen.

Under några decennier hängde jag med ”båtfolk”. De gillar mätare och V8-motorer.
Gärna två eller tre.
Taskig bild på en instrumentpanel för tre motorer.

View attachment 525825

En bättre bild, två motorer.
View attachment 525826
En uppsättning mätare per motor.
Det skojar man inte om.
”-Vet du vad en sån knota kostar?!”
”-Nä.”
Sociala, trevliga och bjussiga snubbar.

Lite olika uppsättningar beroende på om det var race eller plessure. Två eller tre man, förare, gasare/throttle man och navigatör. Lite olika vem som skötte trimplan, trimtank och drevvinkel.

Fast min Honda 50 hade endast varvräknare.
Sjökort i en iPhone 3.

View attachment 525828
Utzoomat Oskarshamn-Stockholm nonstop 7,5 tim 77 liter. 😎
4,85 meter båt 50 hk. Mer behövdes inte.
Spännande första gången ner. Men inget äventyr det heller.
Märkligt försvarstal…

Märkligt försvarstal…
Behövde jag försvara något?

Jag gjorde kopplingen mellan ägare av amerikanska offshorebåtar och deras ”behov” av information och känslan av kontroll med hojåkare med tft-skärmar som innehåller mycket mer information än hastighet, varvtal och trippmätare/soppamätare.
Telefonen uppe, ibland används Google Maps och den separata gpsen samtidigt. Samma info. Annars kan man ju se vem som ringer om det ringer.
Jag har bara klocka på en av mina hojar, den har också tempmätare och tankmätare plus dubbla trippmätare.
De andra två har en trippmätare och bensinkran med reservläge.
Ingen har växelindikator. Jag samkör hastighet och varvtal så ser jag om det är femman eller sexan.

Jämförelsen med min båttripp från Oskarshamn visade behovet av information.
Det är inte skyltat på sjön och man ser bara land borta i horisonten åt ena hållet. Rätt och rak kurs spar tid. Sjökort i telefonen var bekvämt. Kontroll och trygghet?
Varvräknaren är onödig när man provat ut rätt propeller.
Motorn har inbyggt larm för kylning och låg oljenivå. Hondan litade jag på till 100%

Det är omöjligt att läsa av dessa små analoga mätare på en offshorebåt i sjö. Falsk känsla av trygghet är också en trygghet. Jo dom läser av under varmkörning. Idag finns betydligt bättre motorövervakningssystem med stora skärmar och val nu av vyer.

Repris; När gps till bil var årets julklapp kunde jag se gubbarna i var tredje bil hade gpsen på. I köerna på essingeleden. Nuu hittar dom hem. Skönt.
Idag går det väl inte att koppla bort gpsen i bilen å det larmar när bilens system tycker att bilen körs fortare än fartgränsangivelserna i gpsen. Säkert bara 3-4 klick in i en meny för att inaktivera. Iofs varje gång bilen körs.
Jag tycker att det mesta är onödigt.

Ett klipp som triggade mig för några år sedan. Moderna motorer har en massa vinklar och vrår, slangar och kylvingar plus att motorer är svarta.
Googlade en T7a och tvätt. En spanjor dök upp. Han varmkörde och berättade stolt om hojen och att han skulle tvätta. Tog fram sin gps och pillade med snabbfästen sedan sa han lite generat (tror jag) äsch jag hittar ju till biltvätten, det är ju bara några km bort.
Men ändå hade det nog känts bra att visa världen att han har grejerna som krävs. Jag hånskrattade.

Nyckelknippan då? Här nere inom skolväsendet eller hos oss som gått i skola så är vaktmästarknippa ett begrepp. Känner till en vaktmästare nu i modern tid som har en stor knippa i jobbet och en lika stor privat. Fäst i bältet alltså.
Jag har andra kompisar som har många nycklar på sig. Jag har någon gång frågat om han verkligen behöver alla nycklar hela tiden.

Själv har jag sagt det otaliga gånger att det är så irriterande att man behöver så många lås när tjuvar ändå tar vad de vill ha.

Bevisföremål 1: Stora nyckelknippan har dörrnycklar och gruvsoprum, cykelnyckel och garageblippen. Totalt fem.

Bevisföremål 2: Bilnyckel med fjärrstyrt centrallås. Ligger alltid hemma om jag inte ska köra bil.

Bevisföremål 3-5: Motorcykelnycklar, tre uppsättningar om två nycklar på varje. Fast ibland har jag två uppsättningar i fickan.

Tjejer har i stort sett slutat med handväska. De har mobilen och på sin höjd hemnycklar.

Jag hävdar att det är en kill- gubbgrej med mätare/information, kontroll, trygghet och många nycklar. Jag ligger inte så högt på den skalan.

Åter till fabriksscramblers.

Jag hävdar att det är en kill- gubbgrej med mätare/information, kontroll, trygghet och många nycklar. Jag ligger inte så högt på den skalan.
Du kan få låna den här om du känner att det blir för mycket information att ta in vid något tillfälle, bara för att kunna koppla av....
Hastighetsmätaren är egentligen överflödig, eftersom man har en bra känsla av hur fort det går ändå.
Och nyckeln har faktiskt onödigt många lägen, eftersom vi har ett krav på belysning även dagtid.
Men det kompenseras kanske genom att den inte har något hel/halvljus, utan det är bara ett läge, lite mittimellan, så där sparar man ju en knapp :tummenupp

Mätare_SG50.jpg

Du kan få låna den här om du känner att det blir för mycket information att ta in vid något tillfälle, bara för att kunna koppla av....
Hastighetsmätaren är egentligen överflödig, eftersom man har en bra känsla av hur fort det går ändå.
Och nyckeln har faktiskt onödigt många lägen, eftersom vi har ett krav på belysning även dagtid.
Men det kompenseras kanske genom att den inte har något hel/halvljus, utan det är bara ett läge, lite mittimellan, så där sparar man ju en knapp :tummenupp

View attachment 525836
Haha! Jag vet att du har dom där hojarna också. 🙂👍

Okej, jag sticker väl emellan med lite fler scramblare (ish), då...

Phelon & Moore

1771780593297.jpeg

Brighton 6 Scrambler

Parallelltwin / 550cc
60 hk / 55 Nm
Sitthöjd: 820 mm
Vikt, fulltankad: 204 kg

1771780715772.jpeg
1771780734997.jpeg
1771780763098.jpeg

1771780782534.jpeg

Brixton

Brixton Flensberg 250

1771780852848.jpeg

Brixton Crossfire 500 X

1771780900557.jpeg

Triumph Tracker 400

1771780977570.jpeg
1771781020477.jpeg

Tjingeling!

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back