Elbil eller inte?

Alla kombibilar har problem med kabelstammarna till bakluckan, i synnerhet om man har hund och öppnar/stänger luckan 15 gånger om dagen.
Jag hade en Golf Kombi där kabelhärvan gick av, och det var en exakt likadan härva som var lösningen enligt VAG.

Jag löste det med 7 ledad gummi släpvagnskabel och lite kreativ omfördelning av trådarna inuti luckan

Den kabeln överlevde resten av den bilen, för karossen återvann sig själv i rask takt

Last edited:
Alla kombibilar har problem med kabelstammarna till bakluckan, i synnerhet om man har hund och öppnar/stänger luckan 15 gånger om dagen.
Jag hade en Golf Kombi där kabelhärvan gick av, och det var en exakt likadan härva som var lösningen enligt VAG.

Jag löste det med 7 ledad gummi släpvagnskabel och lite kreativ omfördelning av trådarna inuti luckan

Den kabeln överlevde resten av den bilen, för karossen återvann sig själv i rask takt
Fick tag på 7 ledad kabel till hissar. Den var i en annan klass än mycket annat jag sett

Fick tag på 7 ledad kabel till hissar. Den var i en annan klass än mycket annat jag sett

Ja, det kanske var sån jag fick tag på också, jag sa bara till en elektriker att jag behövde en mjuk 7 ledare som häll sig mjuk i minusgrade så kom han med en meter och frågade "duger den här"

Men 7 ledare blev för lite så jag fick vara lite kreativ och koppla ihop lite saker som skyltbelysning med ena bakljuset och lite annat.

Dessutom slipade jag upp och satte en jordfläta mellan båda sidor av gånjärnet så att luckan garanterat skulle vara jordad 100% av tiden, för jag hade haft ett skumt jordfel tidigare

Nu har dom reagerat i EU också på helelektriska bildörrar som inte går att öppna när strömmen gått vid tex olycka.
Här på en Tesla

Nu har dom reagerat i EU också på helelektriska bildörrar som inte går att öppna när strömmen gått vid tex olycka.
Här på en Tesla
Det är ju lite oflyt att Volvo häromveckan lanserade sin EX60 med just elektriska handtag. Även om de skröt om att de var väldigt stora på insidan så att räddningstjänsten kan våldöppna dem med hjälpmedel.
IOFS var det väl mekanisk öppning inifrån om man drog i handtaget rejält när jag tänker efter.

Det är liksom kvintessensen av nya bilar. Göra något enkelt som fungerat i typ 100 år till något krångligt och mer komplicerat.

Jag har aldrig riktigt kännt behovet av servoassisterade dörrhandtag faktisk.

Om jag ändå ska manöverera ett innerhandtag är det skitsamma om jag drar 5mm och påverkar en mirokbrytare som startar elmotorn eller om jag drar 15mm och öppnar dörrlåset mekaniskt faktiskt...

Det är liksom kvintessensen av nya bilar. Göra något enkelt som fungerat i typ 100 år till något krångligt och mer komplicerat.
Framför allt billigt.
En standard elktromagnet eller "standard elmotor med standard växellåda" # som drar en låskolv och dörren går att öppna.
Fundera över antal komponenter du själv behöver för att göra ett mekaniskt dörrhandtag
# Funderat själv på "standard elmotor med standard växellåda" för att med en vippbrytare vid instrumenten kunna höja och sänka halvljuset (strålkastaren).
Lätt anpassning av ljuset efter last / passagerare.

Last edited:
Framför allt billigt.
En standard elktromagnet eller "standard elmotor med standard växellåda" # som drar en låskolv och dörren går att öppna.
Fundera över antal komponenter du själv behöver för att göra ett mekaniskt dörrhandtag
# Funderat själv på "standard elmotor med standard växellåda" för att med en vippbrytare vid instrumenten kunna höja och sänka halvljuset (strålkastaren).
Lätt anpassning av ljuset efter last / passagerare.
Visst är det så. Men det rimmar dåligt med hur mycket nya bilar kostar. Och elektronerna opererar inte mekaniken trådlöst heller, så plåtbitar som rör sig kommer man ju inte undan.

Visst är det så. Men det rimmar dåligt med hur mycket nya bilar kostar. Och elektronerna opererar inte mekaniken trådlöst heller, så plåtbitar som rör sig kommer man ju inte undan.
Det går att göra mycket "fräsiga" saker med enkel och billig mekanik, som går att reparera lätt även om man råkar vara i UlanBator.

1770629103617.png
Popupp-lampor på Opel GT. Manövrerade med en spak i kupen via en vajer.

Höj och sänkning av strålkastarbilden på tidiga Dacia var liknande, vajer istället för elmotor. Jag tvivlar på att det blir dyrare än en elmotor och kringutrustning för det.

För att återkomma till elbilar, min gamla E-Golf tycker inte om när det är för kallt och för många siffror på termometern med ett minustecken framför, det tar hårt på räckvidden. 23 mil sommarräckvidd för 6 år sen är lite för lite helt enkelt.

Näe det måste ju gudskelov finnas en mekanisk öppning av dörren också och ofta är det ju samma stag som sevo-motorn drar i (ibland på felbyggda bilar utan rutramar försöker elmotorerna köra ner fönstret en bit innan dörrlåset öppnas)

Det går att göra mycket "fräsiga" saker med enkel och billig mekanik, som går att reparera lätt även om man råkar vara i UlanBator.

View attachment 525484
Popupp-lampor på Opel GT. Manövrerade med en spak i kupen via en vajer.

Höj och sänkning av strålkastarbilden på tidiga Dacia var liknande, vajer istället för elmotor. Jag tvivlar på att det blir dyrare än en elmotor och kringutrustning för det.

För att återkomma till elbilar, min gamla E-Golf tycker inte om när det är för kallt och för många siffror på termometern med ett minustecken framför, det tar hårt på räckvidden. 23 mil sommarräckvidd för 6 år sen är lite för lite helt enkelt.
Monteringskostnaden för att dra en vajer kan ju vara hög nog för att elmotor blir billigare i den färdiga produkten.

Kostnaden stämmer väl rätt bra med tanke på hur svårt det är att tillverka Litiumbatterier ?
Det finns väl inte enda Bil Litiumbatterifabrik i hela EU ? Som inte ägs av icke Europeer?

Eftersom kupefläkten i våran storbil lägligt nog lagt av blev det att istället ta vår lilla eC4 till Jokkmokks marknad tur och retur.
En resa på dryga 80 mil inklusive alla stopp och sidospår.
Det gick. Vi både kom dit och hem helskinnade, men det var inte utan besvär.

Relativt sträng vinterkyla med mellan -15 och 22 hela vägen alla dagar gjorde sitt för att kraftigt begränsa räckvidden. Bilen "ska" klara ca 30 mil på en laddning (ca 25 mil praktiskt), men det gäller sommartid. Nu blev det ca 10 mil mellan laddstoppen istället, man vill ju inte köra till 0%.
Att ladda var tionde mil är nog så illa, men nu råkar bilar baserade på Stellantis e-CMP sakna aktiv batterivärmning. Detta är faktiskt rätt trist för en bil som körs vintertid i Norrland.
Sommartid ska dessa kunna ladda med 100 kW mellan 10-80%, men när temperaturen är -20 C så går det krälande långsamt även på de starkaste snabbladdarna. Ofta var laddeffekten runt 15-20 kW om man inte hade gasat satan innan, och det gjorde att laddstoppen tog låååååååååååååång tid.

Dessutom är det svindyrt att snabbladda. Totalt har vi nog betalat 1700 kr för all snabbladdning och det hade definitivt varit billigare att köra bensinbilen.

Sedan ska Citroens räckviddsdator få en känga. Sådana här räckviddsgissare har ju funnits på en del bilar sedan 90-talet, och brukar fungera så att en enkel dator räknar ut återstående räckvidd genom parametrarna återstående bränsle och medelförbrukning senaste 100 km. Det blir inte exakt men ger en god fingervisning. Citroen gör inte så, även om den ser att förbrukningen ligger högt. Citroen eC4 tänker helt enkelt att en viss batteriprocent alltid motsvarar en viss räckvidd, oavsett körsätt och temperatur.

Eftersom kupefläkten i våran storbil lägligt nog lagt av blev det att istället ta vår lilla eC4 till Jokkmokks marknad tur och retur.
En resa på dryga 80 mil inklusive alla stopp och sidospår.
Det gick. Vi både kom dit och hem helskinnade, men det var inte utan besvär.

Relativt sträng vinterkyla med mellan -15 och 22 hela vägen alla dagar gjorde sitt för att kraftigt begränsa räckvidden. Bilen "ska" klara ca 30 mil på en laddning (ca 25 mil praktiskt), men det gäller sommartid. Nu blev det ca 10 mil mellan laddstoppen istället, man vill ju inte köra till 0%.
Att ladda var tionde mil är nog så illa, men nu råkar bilar baserade på Stellantis e-CMP sakna aktiv batterivärmning. Detta är faktiskt rätt trist för en bil som körs vintertid i Norrland.
Sommartid ska dessa kunna ladda med 100 kW mellan 10-80%, men när temperaturen är -20 C så går det krälande långsamt även på de starkaste snabbladdarna. Ofta var laddeffekten runt 15-20 kW om man inte hade gasat satan innan, och det gjorde att laddstoppen tog låååååååååååååång tid.

Dessutom är det svindyrt att snabbladda. Totalt har vi nog betalat 1700 kr för all snabbladdning och det hade definitivt varit billigare att köra bensinbilen.

Sedan ska Citroens räckviddsdator få en känga. Sådana här räckviddsgissare har ju funnits på en del bilar sedan 90-talet, och brukar fungera så att en enkel dator räknar ut återstående räckvidd genom parametrarna återstående bränsle och medelförbrukning senaste 100 km. Det blir inte exakt men ger en god fingervisning. Citroen gör inte så, även om den ser att förbrukningen ligger högt. Citroen eC4 tänker helt enkelt att en viss batteriprocent alltid motsvarar en viss räckvidd, oavsett körsätt och temperatur.
Där sålde du in elbil ordentligt :)

Där sålde du in elbil ordentligt :)

Jag tror inte Wunder jobbar sóm säljare på Citroen, och till skillnad från diverse fanboys som inte ens får en reklamkeps på köpet, utan köper den själv, så beskriver han verkligheten.

Inte ens jag (som påstås vara negativ till elbilar) hade gissat på så stort tapp i räckvidd, men kombinationen hög hastighet/landsvägskörning och kyla är ju typexemplet på dåligt användningsfall för elbilar.

Det som dock för mig förefaller sugigast är den dåliga laddhastigheten, det i kombination med extra laddstopp för att det är kallt.

Men tänk så många kilo man skulle tappa om man tvingades elbilsbajsa i en timme var tionde mil

Jag har läst flera rapporter senaste veckorna om långsam snabbladdning, men det @Wunder beskriver låter extremt. Det är några år sen jag hade en fransk elbil och den behövde jag aldrig snabbladda. Jag gjorde sällan längre resor med den.
När jag laddar min Polestar längs vägarna brukar jag ge upp när det är nere i 50kW och jag tror inte jag DC-laddat utan att se 120kW någon gång under laddningen. Oftast går det upp i strax över 150 (som ska vara max) och sen kryper det neråt.

Vi Bilägare har en VW ID.7 och de hade fått skrapa is på insidan av rutorna i -30°. När de skulle ladda den vid -31° nöjde sig bilen med att ta emot 60kW. Det är inte så imponerande.

Min e-Niro ligger runt 30kW om det är kallare än -10.
Brukar börja runt 50 och sedan ganska snabbt ner.
Den ska kunna ladda upp till 87 men har aldrig sett över 80 oavsett laddare eller temp.
Rätt surt att behöva stå över en timme för att få i för 18-20 mil. 😟
Dessutom, som jag skrivit, tappar den från 46 mil till 26-28 i dom temperaturerna.

Nästa bil, som förstås blir el, så är laddning på minst 250 ett krav!

Kostnaden stämmer väl rätt bra med tanke på hur svårt det är att tillverka Litiumbatterier ?
Det finns väl inte enda Bil Litiumbatterifabrik i hela EU ? Som inte ägs av icke Europeer?
Bensin- och dieselbilar har blivit superdyra också. En bensindriven Passat börjar på 473000. För en jävla Passat med 1.5 liters bensinmotor. Vill man köra "svenskt" finns det ingen bensin- eller dieselbil att köpa utan hybrid, så de är ju ännu dyrare och gissningsvis sämre utrustade än Passaten. Men visst är det dyrare att tillverka ett batteri än en bränsletank.

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back