Däckmaskin för att ha monterad hemma?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Buell XB9R, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Jag vill ha tag i en "maskin" för att byta däck hemma i garaget och inte något som är gjort för att släpa omkring på. Rabaconda förstår jag är praktisk att ha med sig, men det är inte viktigt för mig. Finns det något vettigt?

Jag har inte råd med en maskin för en riktig verkstad.

Jag vill ha tag i en "maskin" för att byta däck hemma i garaget och inte något som är gjort för att släpa omkring på. Rabaconda förstår jag är praktisk att ha med sig, men det är inte viktigt för mig. Finns det något vettigt?

Du sa det själv - kan du inte ha en däckmaskin så är Rabacondan närmast. Annars är nästa alternativ här https://verktygsboden.se/garage-verkstad/dackmaskiner-dackhantering/dackmaskiner/dackmaskinu-206

Dessa har jag, behöver bara komplettera med däckpasta och fälgskydd, använder Motionpros dito också för de är bäst:

Tillägg för den som inte fattar, med dessa behöver man ingen maskin.

Har du plats för en riktig verkstadsmaskin? De är ju rätt otympliga och kanske upptar onödigt stor plats i ett litet garage, men om platsen inte är en begränsande faktor så kan du faktiskt hitta begagnade maskiner till ungefär samma pris som en rabaconda. Jag köpte både krängare och balanseringsmaskin från en nedlagd bilverkstad och betalade typ 2000kr mer än för en ny rabaconda för båda, så mitt tips är att hålla utkik på blocket/marketplace. Rätt vad det är så hittar du någon som behöver platsen till annat och säljer en gammal kvalitetsmaskin billigt.

Jag skaffade nyligen en Rabaconda och har provat att byta två däck hittills, väldigt enkelt att jobba med den. Kostar en slant men jag tycker man får vad man betalar för - funktion, finish och kvalitet är top notch för de som uppskattar bra grejor.
Att den går att packa ihop och stuvas undan när den inte används är bara en bonus.

Dessa har jag, behöver bara komplettera med däckpasta och fälgskydd, använder Motionpros dito också för de är bäst:

Tillägg för den som inte fattar, med dessa behöver man ingen maskin.

Byter du däck på annat än sporthojar också? Jag fick hjälp av @steffe med däckbyte i somras och han hade lite synpunkter på styvheten i de däck jag har på min KTM.

Byter du däck på annat än sporthojar också? Jag fick hjälp av @steffe med däckbyte i somras och han hade lite synpunkter på styvheten i de däck jag har på min KTM.
Nä vi är ju på Sporthoj 🫣🤣

Jag har bara krängt gatdäck, inklusive 20 år gamla bakelitpuckar, så har bara erfarenhet med det.

Har du plats för en riktig verkstadsmaskin? De är ju rätt otympliga och kanske upptar onödigt stor plats i ett litet garage, men om platsen inte är en begränsande faktor så kan du faktiskt hitta begagnade maskiner till ungefär samma pris som en rabaconda. Jag köpte både krängare och balanseringsmaskin från en nedlagd bilverkstad och betalade typ 2000kr mer än för en ny rabaconda för båda, så mitt tips är att hålla utkik på blocket/marketplace. Rätt vad det är så hittar du någon som behöver platsen till annat och säljer en gammal kvalitetsmaskin billigt.
Plats och plats, det är ju vad man gör det till. Rullar jag iväg en vagn med andra säsongens bilhjul till redskapsboden är jag hemma utan problem. Problemet är väl att rulla vagnarna på gräs...
Jag skaffade nyligen en Rabaconda och har provat att byta två däck hittills, väldigt enkelt att jobba med den. Kostar en slant men jag tycker man får vad man betalar för - funktion, finish och kvalitet är top notch för de som uppskattar bra grejor.
Att den går att packa ihop och stuvas undan när den inte används är bara en bonus.
Jag har tittat på youtubeklipp där folk använder Rabaconda och det är alltid en fot på stativet och det gör mig tveksam. Jag vill lägga krafterna på däcket och inte på att hålla redskapen stilla. Dessutom är det en del skrivningar om problem med ekerfälgar i vissa annonser för dem.

Plats och plats, det är ju vad man gör det till. Rullar jag iväg en vagn med andra säsongens bilhjul till redskapsboden är jag hemma utan problem. Problemet är väl att rulla vagnarna på gräs...

Jag har tittat på youtubeklipp där folk använder Rabaconda och det är alltid en fot på stativet och det gör mig tveksam. Jag vill lägga krafterna på däcket och inte på att hålla redskapen stilla. Dessutom är det en del skrivningar om problem med ekerfälgar i vissa annonser för dem.
Jag har bytt både ekerhjul, motard, och alu med Rabacondan. Vissa gummin är styva när dom är kall. Däckvärmare underlättar.
Jag vet inte om jag skulle lägga kvadratmeteryta på att ha en däckmaskin stående som används varannan-var tredje vecka under 1/3 av året?

Jag har rabacondan. den får nog bli kvar och så gör jag iordning en upphängning där jag kan ha den semi-monterad för att enkelt kunna ta fram den men utan att den står och är i vägen 350 dagar per år.

Rabaconda + en egen lösning med fästplattor i golvet? Fästplattorna blir kvar o Rabacondan ställer du undan när du bytt däck

Skaffade en Rabaconda ifjol. Det var lite knepigt innan jag fick in tekniken. Men nu har jag lagt om ett 20tal däck. SÅÅÅ smidigt. Bästa hjälpmedlet är däckvärmare, då går alla däck av och på utan problem. Dewn var lite "ångestdyr" när jag handlade, men, nu är den värd varenda krona

Skaffade en Rabaconda ifjol. Det var lite knepigt innan jag fick in tekniken. Men nu har jag lagt om ett 20tal däck. SÅÅÅ smidigt. Bästa hjälpmedlet är däckvärmare, då går alla däck av och på utan problem. Dewn var lite "ångestdyr" när jag handlade, men, nu är den värd varenda krona
Kan bara instämma att bästa hjälpmedlet är däckvärmare. # Efter värmt det NYA däcket med däckvärmare trycker man lätt ihopfälgkanterna och sedan spänner man ihop fälgkanterna med buntband på 6 ställen varvet runt. Sedan är det bara lägga på däcket utan däckjärn, klippa av och ta bort buntbanden och blåsa upp däcket till det poppar.
God tvåa är däckmonteringspasta. Och en pensel smeta på pastan.
# I brist på däckvärmare kan man som jag sitta i en stol med nya däcket i knäet och värma insidan på däcket med varmluftpistol eller hår tork. Och snurra runt däcket så det blir jämt uppvärmt. När man inte kan hålla däcket med bara händer på utsidan så är däcket tillräckligt varmt för det ska gå trycka ihop fälgkanterna. Eller för man enklare ska kunna få det nya däcket på fälgen jämfört med ett kallt däck.
Utan Buntband på 6 ställen så är det lättare hålla nere däcket mot mitten av fälgen med
1769787431899.png
Det (hålla nere däcket mot miitten av fälgen), det som en van däckkrängare gör med knäna med fälgen liggande på en en 4-kant av bräder på golvet med hål i mitten för skivbromsskivan.

Last edited:

Har du plats så skulle jag helt klart hålla utkik efter en riktig maskin begagnat och se om du inte kan hitta en för runt samma eller marginellt mer än vad en manuell pryl typ Rabaconda kostar, rätt mycket mer mångsidigt verktyg som du kan ha även till bildäck om du så vill :tummenupp Och en riktig maskin behöver du knappast hålla på plats medan du arbetar, den flyttar inte på sig i första taget :hihi

Här har du en tillexempel:

Skärmbild 2026-01-29 164343.png

Åk och tjöp :tummenupp

Har du plats så skulle jag helt klart hålla utkik efter en riktig maskin begagnat och se om du inte kan hitta en för runt samma eller marginellt mer än vad en manuell pryl typ Rabaconda kostar, rätt mycket mer mångsidigt verktyg som du kan ha även till bildäck om du så vill :tummenupp Och en riktig maskin behöver du knappast hålla på plats medan du arbetar, den flyttar inte på sig i första taget :hihi

Här har du en tillexempel:

View attachment 525183

Åk och tjöp :tummenupp
Jag är ju frestad av sådana där maskiner.
Men, vågar man använda den på sina dyra smidda fälgar?
Jag lärde mig använda däckmaskin 1974, tror inte jag kommer ihåg hur man gör.
Balanseringsmaskinen då hade pluttar som åkte ut från en skiva, där de åkte mest ut skulle vikten sitta.

Jag är ju frestad av sådana där maskiner.
Men, vågar man använda den på sina dyra smidda fälgar?
Jag lärde mig använda däckmaskin 1974, tror inte jag kommer ihåg hur man gör.
Balanseringsmaskinen då hade pluttar som åkte ut från en skiva, där de åkte mest ut skulle vikten sitta.
Man kan ju också ställa sig frågan: Vågar du lämna bort dina dyra smidda fälgar till valfri verkstad där de använder samma typ av maskin fast utan samma omsorg och omtanke om fälgarna som du? Gör du jobbet själv kan du åtminstone välja hur försiktigt du hanterar dem, använda mjuka klossar mellan fälgen och käftarna och så vidare. Är det grejer du är genuint rädd om så skulle jag säga att det kanske inte bara är något man vågar utan rentav något man borde, jag litar iallafall mer på min egen försiktighet än någon random verkstadsnisse som inte tjänar något extra på att hantera mina prylar varsamt.

Jag är supernöjd med rabacondan, trots att den inte transporteras nånstans utan enbart används i mitt garage. Men det är ganska skönt att kunna stuva undan den utan att den tar en massa plats ändå. Efter första däckbytet fick jag in tekniken och sen gick det superlätt. Har dock aldrig bytt däck på ekerfälgar så det vågar jag inte uttala mig om.

Det som skulle få mig att överväga en annan lösning skulle vara om jag ofta bytte även bildäck. Då funkar inte rabacondan och jag antar att en större däckkrängarmaskin som klarar både bil- och MC-däck då är att föredra. Men det innebär ju också att man får en betydligt mer otymplig och komplicerad lösning och som jag inbillar mig har fler saker som kan gå sönder och vara bökiga att laga.

Man kan ju också ställa sig frågan: Vågar du lämna bort dina dyra smidda fälgar till valfri verkstad där de använder samma typ av maskin fast utan samma omsorg och omtanke om fälgarna som du? Gör du jobbet själv kan du åtminstone välja hur försiktigt du hanterar dem, använda mjuka klossar mellan fälgen och käftarna och så vidare. Är det grejer du är genuint rädd om så skulle jag säga att det kanske inte bara är något man vågar utan rentav något man borde, jag litar iallafall mer på min egen försiktighet än någon random verkstadsnisse som inte tjänar något extra på att hantera mina prylar varsamt.
Dels så vet jag att de som brukar byta mina däck är duktiga och försiktiga och dels så vet jag att de har ansvarsförsäkring om något händer och de inte väljer att ersätta själva.
Men, jag håller med om riskerna du tar upp och de finns såklart.

Dels så vet jag att de som brukar byta mina däck är duktiga och försiktiga och dels så vet jag att de har ansvarsförsäkring om något händer och de inte väljer att ersätta själva.
Men, jag håller med om riskerna du tar upp och de finns såklart.
Har man en bra verkstad som man litar på så absolut, då kanske man gör rätt i att nyttja deras kompetens hellre än att riskera att sabba grejerna själv. Sen försäkringar i alla ära, det kan ju kanske också bero lite på hur villig man är att reklamera och hur sällsynta grejerna är... Mina erfarenheter av reklamationer och försäkringsärenden är att det sällan blir smärtfritt, dels för att de ansvariga gör sitt bästa för att komma så billigt undan som möjligt och sen tenderar det att dra ut på tiden. Blir det ett skadeärende av besöket så ska du antagligen ha starka bevis för att fälgarna var felfria innan du lämnade in dem för att försäkringsbolaget över huvud taget ens ska överväga att ersätta dig, sen tar processen si och så lång tid innan försäkringsbolaget säger bu eller bä, kanske blir du inte nöjd med deras initiala beslut utan måste överklaga och vips så har du stått där med ett fordon utan hjul i ett halvår, en hel säsong till spillo och det bästa du kan hoppas på är att du kommer ur hela soppan med lika fina fälgar som innan du lämnade iväg dem...

Har man en bra verkstad som man litar på så absolut, då kanske man gör rätt i att nyttja deras kompetens hellre än att riskera att sabba grejerna själv. Sen försäkringar i alla ära, det kan ju kanske också bero lite på hur villig man är att reklamera och hur sällsynta grejerna är... Mina erfarenheter av reklamationer och försäkringsärenden är att det sällan blir smärtfritt, dels för att de ansvariga gör sitt bästa för att komma så billigt undan som möjligt och sen tenderar det att dra ut på tiden. Blir det ett skadeärende av besöket så ska du antagligen ha starka bevis för att fälgarna var felfria innan du lämnade in dem för att försäkringsbolaget över huvud taget ens ska överväga att ersätta dig, sen tar processen si och så lång tid innan försäkringsbolaget säger bu eller bä, kanske blir du inte nöjd med deras initiala beslut utan måste överklaga och vips så har du stått där med ett fordon utan hjul i ett halvår, en hel säsong till spillo och det bästa du kan hoppas på är att du kommer ur hela soppan med lika fina fälgar som innan du lämnade iväg dem...
Ja, jag har konstaterat att ju fler människor och företag man har att göra med så blir man med åren allt mer cynisk. Därför blir man desto mer positivt överraskad när undantagen inträffar. Hade hört mycket gott om Svedeas skadereglering så det som startade med MC-försäkringen slutade med att jag flyttade över i princip allt till dem. Fick nyligen ett skadeärende med hemförsäkringen som de löste så bra och smidigt att jag fick nypa mig i armen.

Men random däckkrängare litar jag fortfarande inte på :mattias

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back