Mc verkstan i Eskilstuna stänger

KGK Motor AB nämner fortfarande Suzuki som ett "represented brand" åtminstone.

Aldrig varit där men vibbarna känns igen.

Generalagenten vill ha stora fina butiker där hela butiken ska vara i märkets tema, trots att man kanske inte har volymmärkena. Svårt på en liten marknad som Sverige och dessa klassiska aktörer slås ut.

Jag har gärna fel.
Känner samma vibbar, vem vinner egentligen på detta?
Har väldigt svårt att se att någon vinner på detta utan ser bara förlorare. Dom mindre fabrikaten kommer få det ännu tuffare förutom Kinesiska-tillverkarna vilket verkar vara det som dom flesta mindre handlare kompletterar/går över helt till istället och dom stora kommer tappa marknadsandelar än snabbare då dom mindre handlarna som tidigare var lojala små ambassadörer för märket jobbar med kinahojar istället. Att åka till en stor och flådig bilhall och prata hoj med en trött bilförsäljare lockar mig inte.
Raljerar lite men jag tror på riktigt att risken är stor att dom skjuter sig själva i foten.

Last edited:
Då kanske det är andra Suzuki-produkter dom har kvar. Eller så är dom bara lite sega med uppdateringen av sin hemsida... Sen kan man ju fråga sig varför från början, är det dålig lönsamhet, eller fick dom ett erbjudande dom inte kunde tacka nej till? :va

Nej, verkligen inte! Och det är ju just det här som kommer att ta död på branschen, en ständig förändring som inte alltid är utveckling. Man bara måste hitta på något nytt, till vilket pris som helst, och sen blir man förvånad för att ingen köper.
Det här har jag känt som inte hållig på med mc särskilt länge. Varför "uppgraderar" Triumph sin Tiger från 800cc till 900cc? Vad tillför det?

Samtidigt vet jag att VFR-folk har klagat på att det inte finns en VFR med 150 häst, oklart hur många som skulle köpa en sådan men klagomålen finns.

Stämmer bra för japanska hojar. Dom låg väldigt långt framme för 20 år sen och 1000cc sporthoj från den tiden känns fortfarande modern och är lätt att leva med som både gathoj och banhoj. Tyvärr har det ju inte hänt mycket i Japan sen dess.
Däremot har ju europeerna kommit ikapp och gått förbi. En 20 år gammal ducati twin känns ju fruktansvärt omodern idag. Funkar kanske som banhoj, men är en hemsk upplevelse som gathoj. :D

Sweating_Jordan_Peele.jpg

Känner samma vibbar, vem vinner egentligen på detta?
Har väldigt svårt att se att någon vinner på detta utan ser bara förlorare. Dom mindre fabrikaten kommer få det ännu tuffare förutom Kinesiska-tillverkarna vilket verkar vara det som dom flesta mindre handlare kompletterar/går över helt till istället och dom stora kommer tappa marknadsandelar än snabbare då dom mindre handlarna som tidigare var lojala små ambassadörer för märket jobbar med kinahojar istället. Att åka till en stor och flådig bilhall och prata hoj med en trött bilförsäljare lockar mig inte.
Raljerar lite men jag tror på riktigt att risken är stor att dom skjuter sig själva i foten.
Varit i Uddevalla det senaste månne?
Ganska precis vad som hänt där.
Honda drog proppen och tog en större multimärkeshandlare istället, så en ambassadör av stora mått fick bekymmer och blir mer eller hänvisade till att sälja Voge och någon stackars Suzuki.

Jaja, den som lever får se om var vi köper hojar i framtiden.

Fast KGK har väl inte haft någon nyckelkompetens? :va
Vill minnas att det varit mycket bittra skrivelser om dem på sh?

Det här har jag känt som inte hållig på med mc särskilt länge. Varför "uppgraderar" Triumph sin Tiger från 800cc till 900cc? Vad tillför det?

Samtidigt vet jag att VFR-folk har klagat på att det inte finns en VFR med 150 häst, oklart hur många som skulle köpa en sådan men klagomålen finns.
Antagligen utsläppskrav. Lättare att klara med lite större motor och lägre litereffektuttag.

Det beror på att importören har blivit av med hela piaggio gruppen, men skall istället ha övertagit Suzuki från KGK hur det skall fungera
Tolkar jag det rätt att Piaggo har brutit med ProBike och importören bakom (samma ägare)?
Undrar då hur Aprilia, Moto Guzzi, och Piaggo ska distribueras i landet?
Nå jag ska på mc-mässan så jag får väl fråga representanterna där.

Rykten tidigare har väl varit att Piaggo ska starta upp agenturen i eget namn, och troligen kontraktera olika återförsäljare.
Det vore önskvärt förutsatt att de får logistik, garantier, och service/reparationer att fungera stabilt.
Men vi får väl se.

*/ ?>
Back