Dagens bild

Är inte de äldre bilderna äldre?
Är inte de äldre bilderna äldre?
Jag tippar 60-talets början, åtminstone bild 1. Kan dock inte härleda bilden till en specifik modell, men troligen en 125, 250, 350.
Hjälmarna användes till mitten/slutet 60-tal
1765785138291.png

Frågar man idiot-AI om bild 1 får man svaret "Mike Hailwood (fel), RC 166 (fel) och att han tävlade den under startnummer 20 (fel - kan hitta att han körde no 20 en gång, en BSA på Daytona 1971).
AI ljuger o killgissar värre än Trump
 
Last edited:
Ser faktiskt ut som att det kan vara 52, men vad vet jag..-
Är inte de äldre bilderna äldre?
Svårt att säga exakt, det var väl i skarven mellan trumma/skiva och integralhjälm började användas, men inte av alla (tydligen).

——-
Lägger upp 18 bilder i kronologisk ordning (hoppas jag) med början på 1922.


IMG_1548.jpeg
Publiken har kostym och hatt 😃


IMG_1553.jpeg


IMG_1546.jpeg


IMG_1550.jpeg
14 har helkåpa, 76 är nakenhoj (före sin tid? 🤔)


IMG_1547.jpeg
Just det, helkåpa ska man ha när mm rejsar!


IMG_1549.jpeg
11 år senare hände det massor.
Rejäla ventilerade trumbromsar bl.a.


IMG_1554.jpeg
Hoppsan! Skivbromsar redan 1967?


IMG_1535.jpeg


IMG_1551.jpeg
Nr 102 - undrar hur mycket sämre toppfart han har pga den rymliga overallen 🤔



IMG_1537.jpeg
Tåspets i asfalten, men inte knä.

——
fortsättning följer…
 
… fortsättning
——

View attachment 523820
Bosse Granath


View attachment 523821
Anderstorp!
1971 och först nu börjar integralhjälmarna bli vanliga.


View attachment 523822


View attachment 523823


View attachment 523824


View attachment 523825
1973 och nr.6 fortfarande med trumbroms 😳


View attachment 523826


View attachment 523827

Fin "racing-porr"! :)
En del av hojarna finns kvar. Besökte MV Agusta-museet häromåret.

1765820104727.png


1765820061778.png

Och var förbi Moto Guzzi-museet såklart, bara några mil därifrån. Här är V8-hojen på 500 cc.
1765820228322.png
 
Ang. hjälmar så godkände inte Svemo integral hjälmar förrän 1974.
Ute i Europa var heltäckande hjälm ok långt tidigare.
En pappask ansågs säkrare!

Dom tidiga intergralhjälmarna var ju inte specciellt bra, men på inget sätt sämre än dom öppna, så vad anförde SVEMO för skäl till det?

Det enda jag kan tänka mig är att dom ansågs försvåra räddning vid en krash med misstänkt nackskada, och man inte kunde sätta syrgasmask enkelt...

EDIT: och vikten så klart
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top