Elhojar

Jag vet inte hur övriga märken fungerar men just Vargen har ett vätskekylt system för motorn samt en klurig BMS som hanterar strömuttag och temperatur på batteriet.

Ja den vätskekylningen är säkert bra för att motorn inte ska överhetta direkt när man matar den med 50kW

Samtidigt dras dom 50kW från ett batteri som inte är vätskekylt, så det är ganska säkert så att det bildas lokala hotspots i batteriet, runt enskilda celler, just det har varit ett jätteproblem i bilindustrin och lett fram till vätskekylningen.
Innan vätskekylningen var det mycket vanligare att batterier "tappade celler"

BMS'en kan förvisso stänga av eller gå i limpmode när det överhettar men då stannar ju lliksom det roliga av också....
 
Världens mest sålda hoj, Honda Cub är ju inte direkt någon raket.

De svenska 125orna har ju just 15kW och har ju eg den prestanda som behövs för kortare resor till jobbet och liknande.
Tyvärr har jag sett för många människor som skulle bli en fara för sig själva med Guws förslag, särskilt då många aldrig skulle våga använda frambromsen.

Kanske om dom har abs och bromsarna automatiskt bromsar bägge hjulen.
Tror inte det skulle vara så stort problem med bromsandet för yngre för dom har ju alla haft trampcykel med både fram och bakbroms. Och använt båda. Och äldre med AB kort som dom fick på 1960-talet och aldrig kört MC är nog tillräckligt smarta för inte sätta sig på en hoj idag. Den dam jag känner i min ålder med AB-kort sa att det aldrig skule falla henne in att köra en MC idag. Hon har aldrig utnyttjat A-delen på kortet.
Men vad jag förstått såvämer man batteriet med Elektrisk Värmepump och vätska innan laddning om det skulle behövas på Bil. Går givetvis att genomföra på MC också men då drar det iväg med vikt och kostnader.
Elbilarna är väl generellt tyngre än motsvarande bensin/diesel-bilar ???? Min Gissning. :rodnar
 
Last edited:
Tror inte det skulle vara så stort problem med bromsandet för yngre för dom har ju alla haft trampcykel med både fram och bakbroms. Och använt båda. Och äldre med AB kort som dom fick på 1960-talet och aldrig kört MC är nog tillräckligt smarta för inte sätta sig på en hoj idag. Den dam jag känner i min ålder med AB-kort sa att det aldrig skule falla henne in att köra en MC idag. Hon har aldrig utnyttjat A-delen på kortet.
Men vad jag förstått såvämer man batteriet med Elektrisk Värmepump och vätska innan laddning om det skulle behövas på Bil. Går givetvis att genomföra på MC också men då drar det iväg med vikt och kostnader.
Elbilarna är väl generellt tyngre än motsvarande bensin/diesel-bilar ???? Min Gissning. :rodnar

Och hur många cyklister vågar använda frambromsen? Alla vet ju att den är livsfarlig, man dör direkt.

Cyklar går dessutom ganska långsamt, skulle gissa att snittfarten för cyklister ligger på max 15 km/h.
 
Och hur många cyklister vågar använda frambromsen? Alla vet ju att den är livsfarlig, man dör direkt.

Cyklar går dessutom ganska långsamt, skulle gissa att snittfarten för cyklister ligger på max 15 km/h.
72 km/h innanför 40 skyltning är väl inte så långsamt på en cykel?
 
72 km/h innanför 40 skyltning är väl inte så långsamt på en cykel?

Jag skrev cyklar i snittfart. Ställ dig någonstans och titta på cyklar som passerar så kommer du få stå länge innan du ser en cykel passerar med den farten möjligtvis i någon stor backe men då går det desto långsammare i den andra riktningen.
 
Och hur många cyklister vågar använda frambromsen? Alla vet ju att den är livsfarlig, man dör direkt.

Cyklar går dessutom ganska långsamt, skulle gissa att snittfarten för cyklister ligger på max 15 km/h.
Jag har voltat över styret 4 gånger, 1 gång på MC, 3 gånger på trampcykel och jag skriver fortfarande på SH så livsfarligt kan det inte vara. Och jag använder fortfarande frambromsen.
Däremot har jag börjat hålla styret med tumme och två fingrar och bromsa med två fingrar så jag kan släppa på frambromsen och fortfarande hålla i styret ordentligt.
 
Jag har voltat över styret 4 gånger, 1 gång på MC, 3 gånger på trampcykel och jag skriver fortfarande på SH så livsfarligt kan det inte vara. Och jag använder fortfarande frambromsen.
Däremot har jag börjat hålla styret med tumme och två fingrar och bromsa med två fingrar så jag kan släppa på frambromsen och fortfarande hålla i styret ordentligt.

Jag menar inte att frambromsen är livsfarlig, tvärtom så är det livsfarliga att inte kunna använda den.

Jag var sarkastisk över hur gemene man och kvinna betraktar frambromsen.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top