Sverige idag..

I motsatts till många andra politiker hade Hatt bra jobb efter hon lämnat politiken som hon avstod från när hon accepterade Partiledarposten.
Citat: She was CEO of Almega, the employers' organisation for the Swedish service sector, from 2015 to 2019 and CEO of Federation of Swedish Farmers from 2019 to 2025
slut citat
så jag ser inget konstigt med fallskärm betald av (c).
Har du koll på hur mycket pengar vi betalar politiker? Du behöver inte räka med pengarna de drar in genom att utprestera börsen, du vet, med extrem ekonomisk skicklighet och absolut inte pga insider information :hihi

Om du tycker det är rimligt att hatten ska få 4 000 000 för 6 månaders jobb är det väl bara slanta upp? Jag tycker det är sinnessjukt snedvridet :dummer

Människor som prioriterar sina bankkonton högt är generellt dåliga kandidater för makt och ledarpositioner :mattias

En makthavare och politiker ska sätta sitt land och dess medborgare främst, inte sig själv :fakta

Tror du hatten hade lyft ett finger för dig eller mig om vi befann oss i ett brinnande hus? Man har ingenting att vinna på att gå i försvar för korrupta och fega individer som enbart tjänar sig själva. Ju snarare man lär sig se när locklösa ögon stirrar och höra hur kluvna tungor talar desto bättre :tummenupp

Med det sagt är jag lite avis på din pilgrimsfalk, mmm... :drool En sån frihetsfågel borde man ha :yoparty

Lägger till denna också för varför inte :rofl

 
Kanske prova sök jobb hos Centerpartiet (partiledare) eller varför inte på SVT ?
1760845719285.png
 
Kanske prova sök jobb hos Centerpartiet (partiledare) eller varför inte på SVT ?
View attachment 522265
Hur tänker han sig att han ska få jobb om han går beväpnad?
Förslag, flytta till annat land där de inte frågar om belastningsregisterutdrag och där han inte behöver bära vapen för att skydda sig, jobba upp karriär och CV där. Och sedan ev komma tillbaks till sverige då han kan visa 5-10år av skötsamhet.

TA ANSVAR !!!
 
Hur tänker han sig att han ska få jobb om han går beväpnad?
Förslag, flytta till annat land där de inte frågar om belastningsregisterutdrag och där han inte behöver bära vapen för att skydda sig, jobba upp karriär och CV där. Och sedan ev komma tillbaks till sverige då han kan visa 5-10år av skötsamhet.

TA ANSVAR !!!
Han får väl stryka det med att han går beväpnad ur CV ? :hjarta
Man behöver inte ta upp alla meriter i CV.
 
Vi är också överens om att det behövs olika sorters produktion och när det gäller planerbar effekt så är sannolikt flytande vindkraftsparker i Kattegatt i kombination med lagringslösningar lika planerbart som något annat.
Vindkraft är inte planerbar, det vet du.
Vindkraft går med sanslösa 40% i förlust i snitt (från årsredovisningar, vi har diskuterat detta tidigare) och VORE det lönsamt och möjligt med lagringslösningar, varför görs då inte det?
Frånvaron visar på orimligheten.


Extrapolera de kurvor vi ser vad gäller kostnads- och kapacitetsutveckling så ser vi att det är fullständigt orimligt att satsa på ny kärnkraft då den dels inte kommer att åtgärda dagens problem och dels bli så pass dyr att staten och konsumenterna behöver betala hundratals miljarder i onödan bara för att något eller några partier tycker sig tjäna billiga röster på att utse ”kärnkraft” till politisk stridsfråga.
Vi har diskuterat detta tidigare. I många länder planeras nu återstart och nybygge av kärnkraft, samtidigt som ny Vindkraft-projekt minskar och ofta stoppas.
Vad säger det dig?

Relevansen i levererad energi ligger dels i att toppeffekt kan levereras av vattenkraft ifall övriga kraftslag inte kan leverera just då (mycket sällan) och dels i att vattenkraften övrig tid inte behöver göra av med sina vattenmagasin, aka lagring.
Diskussionen handlade om Vindkraftens leverans! Och dess oförmåga under topplast.
Vilken är usel = skyhöga elpriser.

Hade detta fungerat så du skriver, hade vi haft låga stabila elpriser - vilket vi inte har....

Effektbehovet kan också sänkas genom att säkra ned hushåll; något som gjorts redan på många håll när man ersatte 1970-talets direkteluppvärmning med fjärrvärme eller värmepumpar. En vanlig villa som då behövde 25A klarar sig idag med 16A. 9A per villa och om vi pratar två miljoner villor blir det ganska mycket effekt som frigörs.
Det är 24/7 stabil effektleverans till ett samhälle, som är problemet med Vind.
Minska till 9A, lycka till om du ska ladda 1-2 elbilar, värma huset, tvätta o laga mat - då vi har överskott (låga elpriser) OCH på natten då vi inte har effektavgift.
Ok, vi slänger in massa batterier, säger du.
Med två miljoner villor som slukar effekt samtidigt, blir det inte längre överskott och är tveksam till att lokalnäten fixar peaken.

Nej. mycket smartare med planerbar energi så vi slipper allt detta!
Industri som kan få all effekt när de vill till låga stabila priser. Låt sverige blomstra igen.

För att sänka mer kan vi tex använda solceller i kombination med ett batteripack.
Sol är bra, tror mycket på det, men som med Vind är det inget man kan bygga 24/7 stabil effektleverans på till ett samhälle.
Som komplement YES och lokalt SKITBRA.
 
Avdelningen ""Alla våra beslut tas på vetenskaplig grund"


"Enligt ett internt dokument som Ekot tagit del av har Trafikverket i under tio år överskattat nyttan av järnvägsprojekt med upp till 20 procent, vilket har lett till att fler satsningar på järnväg prioriterats framför vägar. Anledningen sägs bero på felaktiga beräkningar i Trafikverkets pro"gnosverktyg Sampers.Det mest kritiska felet rör hur restid värderas vid tjänsteresor. Modellen har utgått från att höginkomsttagare värderar en tidsvinst till mellan 10 000 och 20 000 kronor per timme, medan den verkliga siffran snarare är omkring 400 kronor. Detta har gjort att projekt som järnväg har fått större prioritet än vad som anses vara motiverat, till nackdel då för väginvesteringar."

Då vet vi varför vägarna faller i bitar medans man bygger snabbtågs-spår i södra sverige.
 
Hur tänker han sig att han ska få jobb om han går beväpnad?
Förslag, flytta till annat land där de inte frågar om belastningsregisterutdrag och där han inte behöver bära vapen för att skydda sig, jobba upp karriär och CV där. Och sedan ev komma tillbaks till sverige då han kan visa 5-10år av skötsamhet.

TA ANSVAR !!!
Jag jobbade med en snubbe som kom från grov organiserad brottslighet, han läste upp sina betyg sedan tog han nån KY/Hhögskoleutbildning och blev kodapa, och hoppade vidare till mellanchef efter ett år eller två.
Han var väldigt förtjust i näsgodis, men var en väldigt trevlig typ ändå. Jag är såndär så folk av nån anledning bekänner sina djupaste hemligheter för mig, så jag fick höra en del historier om vad han haft för sig.

Men, det kan nog vara en ganska okej modell för att ta sig ur skiten, börja läsa upp betygen och ta nåt cert eller nån examen i ett bristyrke.
 
Avdelningen ""Alla våra beslut tas på vetenskaplig grund"


"Enligt ett internt dokument som Ekot tagit del av har Trafikverket i under tio år överskattat nyttan av järnvägsprojekt med upp till 20 procent, vilket har lett till att fler satsningar på järnväg prioriterats framför vägar. Anledningen sägs bero på felaktiga beräkningar i Trafikverkets pro"gnosverktyg Sampers.Det mest kritiska felet rör hur restid värderas vid tjänsteresor. Modellen har utgått från att höginkomsttagare värderar en tidsvinst till mellan 10 000 och 20 000 kronor per timme, medan den verkliga siffran snarare är omkring 400 kronor. Detta har gjort att projekt som järnväg har fått större prioritet än vad som anses vara motiverat, till nackdel då för väginvesteringar."

Då vet vi varför vägarna faller i bitar medans man bygger snabbtågs-spår i södra sverige.
Vilka puckon funderar inte på rimligheten i 10-20kSEK/tim?
Är inte en/ett fåtal personer som skriver planerna...det är många.
Ingen av dem reagerade/brydde sig?

De bränner 90 miljarder per år, då kan man förvänta sig lite kvalitet på arbetet!
Men då man förbrukar andras pengar (vår skatt) är det aldrig så noga...
 
Vilka puckon funderar inte på rimligheten i 10-20kSEK/tim?
Är inte en/ett fåtal personer som skriver planerna...det är många.
Ingen av dem reagerade/brydde sig?

De bränner 90 miljarder per år, då kan man förvänta sig lite kvalitet på arbetet!
Men då man förbrukar andras pengar (vår skatt) är det aldrig så noga...

Ja, ungefär dit hann jag i texten innan jag fnyste rakt ut....

Hade dom värderat tidsvinsten så så skulle vi väl för i helvete ha byggt flygplatser istället för tåglinjer?

• Flygplanstyp: Ett mindre turbopropflygplan (t.ex. King Air) är billigare än ett privatjet. För 4–8 passagerare kan du räkna med ca 50 000–80 000 kr enkel resa.
• Antal passagerare: Ju fler som delar på kostnaden, desto billigare per person. Ett plan för 10 personer kan kosta upp till 150 000 kr.
 
Vilka puckon funderar inte på rimligheten i 10-20kSEK/tim?
Är inte en/ett fåtal personer som skriver planerna...det är många.
Ingen av dem reagerade/brydde sig?

De bränner 90 miljarder per år, då kan man förvänta sig lite kvalitet på arbetet!
Men då man förbrukar andras pengar (vår skatt) är det aldrig så noga...
Därför att 10-20 KSEK ger svaret du/chefen vill ha. Svårare är det inte.
 
Stålverk 80 andan är tydligen tillbaka och har en anknytning till Northvolt....
1760936000381.png

1760936090127.png
1760936129815.png
 
Vilka puckon funderar inte på rimligheten i 10-20kSEK/tim?
Är inte en/ett fåtal personer som skriver planerna...det är många.
Ingen av dem reagerade/brydde sig?

De bränner 90 miljarder per år, då kan man förvänta sig lite kvalitet på arbetet!
Men då man förbrukar andras pengar (vår skatt) är det aldrig så noga...

För att folk gör aldrig kalkylen och får fram timpriset utan tar ett dyrare alternativ även om tidsvinsten är extremt liten.
 
Avdelningen ""Alla våra beslut tas på vetenskaplig grund"


"Enligt ett internt dokument som Ekot tagit del av har Trafikverket i under tio år överskattat nyttan av järnvägsprojekt med upp till 20 procent, vilket har lett till att fler satsningar på järnväg prioriterats framför vägar. Anledningen sägs bero på felaktiga beräkningar i Trafikverkets pro"gnosverktyg Sampers.Det mest kritiska felet rör hur restid värderas vid tjänsteresor. Modellen har utgått från att höginkomsttagare värderar en tidsvinst till mellan 10 000 och 20 000 kronor per timme, medan den verkliga siffran snarare är omkring 400 kronor. Detta har gjort att projekt som järnväg har fått större prioritet än vad som anses vara motiverat, till nackdel då för väginvesteringar."

Då vet vi varför vägarna faller i bitar medans man bygger snabbtågs-spår i södra sverige.
Var byggs de snabbtågsspåren?
Det huvudlösa jag har hört är att man ska vänta x antal år att bygga färdigt de sista kilometrarna dubbelspår i Helsingborg så att alla investeringar på dubbelspår längs västkusten blir ingenting värt då man inte bygger klart den sista lilla biten.
 
Jag avskyr att flyga, det är som att åka buss med vingar och jag avskyr att åka buss också.

Jag avskyr att åka tåg marginellt mindre, det är mera plats, man kan upp och gå, men är tåget proppfullt är man tillbaka på att åka buss, och på tal om buss är det ju något man ofta får åka om man tar tåget, ersättningsbuss....

Därför tar jag flyget, man sitter trångt och obekvämt i en timme motför att skvalpar på tåget / ersättningsbuss i 8 timmar... om det inte blir försenat....

Nattåg kan vara ett alternativ, för då sover man bort tiden / spar in en hotellnatt, men då är det för dyrt istället
 
1760974518278.png

Finns det någon satsning på/mot koldioxid som är lönsam eller genomförbar?
Och följdfrågan, är det nödvändigt?
 
Stålverk 80 andan är tydligen tillbaka och har en anknytning till Northvolt....
View attachment 522288

View attachment 522289
View attachment 522290
Var ska dom få vätgasen från ?????
 
Socialförvaltning i Göteborg (s) tog fram ett utbildningsmaterial för sina medarbetare i Gbg.
I hur man ska hantera de Arga Aporna !
1760991083672.png
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top