Sverige idag..

Vilka puckon funderar inte på rimligheten i 10-20kSEK/tim?
Är inte en/ett fåtal personer som skriver planerna...det är många.
Ingen av dem reagerade/brydde sig?

De bränner 90 miljarder per år, då kan man förvänta sig lite kvalitet på arbetet!
Men då man förbrukar andras pengar (vår skatt) är det aldrig så noga...

För att folk gör aldrig kalkylen och får fram timpriset utan tar ett dyrare alternativ även om tidsvinsten är extremt liten.
 
Avdelningen ""Alla våra beslut tas på vetenskaplig grund"


"Enligt ett internt dokument som Ekot tagit del av har Trafikverket i under tio år överskattat nyttan av järnvägsprojekt med upp till 20 procent, vilket har lett till att fler satsningar på järnväg prioriterats framför vägar. Anledningen sägs bero på felaktiga beräkningar i Trafikverkets pro"gnosverktyg Sampers.Det mest kritiska felet rör hur restid värderas vid tjänsteresor. Modellen har utgått från att höginkomsttagare värderar en tidsvinst till mellan 10 000 och 20 000 kronor per timme, medan den verkliga siffran snarare är omkring 400 kronor. Detta har gjort att projekt som järnväg har fått större prioritet än vad som anses vara motiverat, till nackdel då för väginvesteringar."

Då vet vi varför vägarna faller i bitar medans man bygger snabbtågs-spår i södra sverige.
Var byggs de snabbtågsspåren?
Det huvudlösa jag har hört är att man ska vänta x antal år att bygga färdigt de sista kilometrarna dubbelspår i Helsingborg så att alla investeringar på dubbelspår längs västkusten blir ingenting värt då man inte bygger klart den sista lilla biten.
 
Jag avskyr att flyga, det är som att åka buss med vingar och jag avskyr att åka buss också.

Jag avskyr att åka tåg marginellt mindre, det är mera plats, man kan upp och gå, men är tåget proppfullt är man tillbaka på att åka buss, och på tal om buss är det ju något man ofta får åka om man tar tåget, ersättningsbuss....

Därför tar jag flyget, man sitter trångt och obekvämt i en timme motför att skvalpar på tåget / ersättningsbuss i 8 timmar... om det inte blir försenat....

Nattåg kan vara ett alternativ, för då sover man bort tiden / spar in en hotellnatt, men då är det för dyrt istället
 
1760974518278.png

Finns det någon satsning på/mot koldioxid som är lönsam eller genomförbar?
Och följdfrågan, är det nödvändigt?
 
Socialförvaltning i Göteborg (s) tog fram ett utbildningsmaterial för sina medarbetare i Gbg.
I hur man ska hantera de Arga Aporna !
1760991083672.png
 
Dom ska tillverka den.... med elektricitet....
Med sol & vind, förvisso genialt, lokalt producerat och mellanlagrat när det är mörkt och vindstilla men hur många kubik vätgas behöver ett stålverk mellan oktober-mars när det är mörkt. Kul att se den mängden med vätgastankar, blir ett stort hål om nån tank läcker lite....
 
Nyheter
Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

Back
Top