Sverige idag..

Dom ska tillverka den.... med elektricitet....
Med sol & vind, förvisso genialt, lokalt producerat och mellanlagrat när det är mörkt och vindstilla men hur många kubik vätgas behöver ett stålverk mellan oktober-mars när det är mörkt. Kul att se den mängden med vätgastankar, blir ett stort hål om nån tank läcker lite....
 
Stålverk 80 andan är tydligen tillbaka och har en anknytning till Northvolt....
View attachment 522288

View attachment 522289
View attachment 522290

Det händer saker i företaget:

1761045669947.png
 
Så verkar det vara dags att slå spiken i kistan för norrlandsscam nr 2.

 
Med sol & vind, förvisso genialt, lokalt producerat och mellanlagrat när det är mörkt och vindstilla men hur många kubik vätgas behöver ett stålverk mellan oktober-mars när det är mörkt. Kul att se den mängden med vätgastankar, blir ett stort hål om nån tank läcker lite....
Ställer man tankarna utomhus stiger vätgasen snabbt uppåt vid läckage.
I motsatts till läckande bensintankar där bensinen bildar ett brännbart skikt över markytan.
 
Med sol & vind, förvisso genialt, lokalt producerat och mellanlagrat när det är mörkt och vindstilla men hur många kubik vätgas behöver ett stålverk mellan oktober-mars när det är mörkt. Kul att se den mängden med vätgastankar, blir ett stort hål om nån tank läcker lite....
Så STEGRA bygger egna solcellsanläggningar och egna vindkraftverk som en del i projektet eller räknar STEGRA med konkurrenskraftiga elpriser i "Elområde 1" ?
 
Så STEGRA räknar med att andra Företag ska leverera elen till konkurrenskraftigt pris ! :hjarta
Det verkar väl som så att Stegra inte är att räkna med längre........... Ytterligare en "Grönbom" från miljörörelsen.
Finns det något grönt projekt som har lyckats?
E85
Biogas
Vindkraft, ja till 50%
 
Det verkar väl som så att Stegra inte är att räkna med längre........... Ytterligare en "Grönbom" från miljörörelsen.
Finns det något grönt projekt som har lyckats?
Ja två, vattenkraft och kärnkraft. Båda levererar dessutom planerbar effekt, stabilt och billigt.
 
Ja två, vattenkraft och kärnkraft. Båda levererar dessutom planerbar effekt, stabilt och billigt.
Men kärnkraften har ju fiende i Miljöpartiet här i Sverige .... som tillsammans med Socialdemokraterna sett till att fullt fungerande kärnkraftverk läggs ner genom att beskatta kärnkraftverk i Ringhals till döds ! :död
1761073878622.png
 
Någon som vet vilket Elpris i kr/kWh som gör det gröna stålet konkurrenskraftigt.
Eller vad Stegra nu tänkt sig handla i MWh, GWh, TWh / år ?
1761075456846.png
Är det känt vilken elmatning från Stamnätet STEGRA har beställt ? Fått installerat ?
3 x 400kVAC ? 400 A ?
 
Konstigt att dom inte vill bygga i Sverige, vi som har så billig och stabil vindkraftproducerad el? :rofl


En gång i tiden hade vi billig stabil el som gjorde vårt land till självklart alternativ för liknande investeringar.
 
Det finns konkurenter till stål som är gjort av trä...... Wheeeeliebolaget (Stegra) har en utmanare för CO2 utsläppsnivåerna.
1761282540180.png
 
Jag fick frågan från ett par tyskar på besök i förra veckan "Do you still make houses out of wood?". Jag försökte förklara nyttan med det, men de verkade ändå föredra betong.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top