Kinahojar coming up

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Trodde vi att konkurrensen inte kunde bli hårdare?

21c8c6741c68cad510902f60387061d6.png

Med vänlig hälsning,

Min känsla för kinesprylar, motorcyklar eller bilar, är att de är fullspäckade av ny teknik och massor av bling-bling. Men de är inte tänkta att hålla mer än max fem år. Kineser är experter på designad livlängd.

Min känsla för kinesprylar, motorcyklar eller bilar, är att de är fullspäckade av ny teknik och massor av bling-bling. Men de är inte tänkta att hålla mer än max fem år. Kineser är experter på designad livlängd.

Man sade exakt likadant om japanska produkter på sextiotalet… :vissla

Vi har bara sett början tror jag. En sak är säker: de etablerade märkena kan inte luta sig tillbaka.

Med vänlig hälsning,

Vi har bara sett början tror jag. En sak är säker: de etablerade märkena kan inte luta sig tillbaka.

Med vänlig hälsning,
Med skillnaden att japanerna har sitt Kaisen, viljan/tvånget att ständigt förbättra sin kvalitet och produkt. Kineserna har inte det mottot, det är bara fokus på att ta fram fräna grejor fort som fan, om de fortfarande funkar efter några år är fullständigt ointressant, då finns ju nåt nyare och ännu fränare på marknaden, köp nytt istället för att gnälla över din gamla skit.

Med skillnaden att japanerna har sitt Kaisen, viljan/tvånget att ständigt förbättra sin kvalitet och produkt. Kineserna har inte det mottot, det är bara fokus på att ta fram fräna grejor fort som fan, om de fortfarande funkar efter några år är fullständigt ointressant, då finns ju nåt nyare och ännu fränare på marknaden, köp nytt istället för att gnälla över din gamla skit.

Det har åtminstone varit sant, det kom mycket skit från Japan också en gång i tiden. Men självklart är det på intet sätt givet hur kinesiska märken kommer att funka framöver. Deras CF-Moto ATV tycks då fungera bra även i längden vad det hörs.

Med vänlig hälsning,

Det är gamla skolan.
De blir bättre och bättre på det också.

Min mormor, född 1900 blankt, ondgjorde sig på sjuttiotalet över "tysk skit."

Det kom upp vid en diskussion där jag - brådmogen pre-teen menade att tysk produktion stod för kvalitet, och mormor hade en stark övertygelse om det motsatta.

Det var ingenting präglat av nazisthat eller sådant - det var hennes egen erfarenhet av saker levererade från Tyskland under hennes uppväxt/ung kvinna.

Och, visst - Tyskland efter WW1 var ingen stabil plattform för någonting alls egentligen:

images (4).jpeg

hyperinflation-tyskland-1923-x.jpg

Klart som fan att man förstod vikten av att exportera för att få in hårdvaluta.
Synd bara att man inte kunde köpa in vettigt råmaterial att producera av...

Så gick det som det gick. 50 år senare var Lisa Charlotta fortfarande bergfast i föreställningen att tyska varor var skit.
Det visste hon av egen erfarenhet.
"Solingenknivar, bah! Det vet man hur dom är."

För egen del visste jag vad "Japanskit" redan på 60-talet. Det var leksaker som lovade mycket på kartongen, men gick sönder på nolltid. Senare i livet, som 10-åring, fick jag till mig att dom inte bara plagierade våra produkter, utan dessutom lurades.
Dom hade köpt en utrangerad lina för produktion av tändstickor, satt upp den på en halvö - som döptes om till "Sweden" och sedan var det fritt fram att konkurrera med "Safety matches Made in.... "

Ja, ni förstår? Sådana var dom allihop, japanerna. Opålitliga små jävlar med ögonen på snedden.

Jag har sedan dess klarat av att revidera min uppfattning, inte bara om japanska varor, utan även om japaner.
Små kukar har dom dock ändå, det kan dom inte mörka.

Kina, däremot - där har jag en tröskel jag inte kommer att kunna ta mig över under min levnad. Jag styr undan från kinesiskt i den mån jag ens kan, inser att det finns kinesiska komponenter i det flesta komplexa föremål jag köper - och tvingas leva med det under protest.

Köpa kinesisk motorcykel? Inte jag!

Vad jag vill ha sagt?
Saker och ting förändras. Det som var en sanning 1920 behöver inte vara en sanning 2020.

Men, människor och deras uppfattningar kan behöva längre tid att ruckas på.
Min mormor levde hela sitt vuxna liv övertygad om att tyska produkter var skit.

Hon hade rätt.
I sin värld. Grundat på egna erfarenheter.

Jag har ändrat mig om det japanska, också grundat på mina egna erfarenheter. Kina gillar jag dock ej.

Jag brukar tänka på verktyg, maskiner och liknande som tillverkades i Sverige under perioden 1920-1960. Stålkvaliteten är fanimig magisk. Husqvarna gjorde en vapenserie för mer än hundra år sedan med pipor i sk ”nickelstål” och de är fortfarande efterfrågade för att bygga customvapen på.

Var hittar man verktyg med den kvaliteten idag? Finns det ens?

Sedan kom Japan under 1960-talet med kameror, motorer, mekanik. Helt sinnessjukt hög kvalitet - känn på en gammal sextiotals systemkamera från Olympus, Nikon, Minolta eller Canon. Till och med Leica är rappligare. Honda är bara en exponent för detta.
Kaader började jobba för Suzuki och de kopierade MZ från början men med sedvanlig japansk kvalitet.

Kina har framförallt revolutionerat den robotiserade tillverkningen. Påminner om att Apples mobiler tillverkas i Kina sedan många år, inga problem med kvaliteten. Om man specar vad man vill ha och betalar för det. Lite mindre än vad samma nivå kostat i Japan eller Europa. De Teslor som tillverkas i Kina håller erkänt jämnast kvalitet. Nya kinesiska elbilar uppvisar en mycket hög nivå på tillverkningen - kanske lägre på konstruktion, mjukvara osv. Men de lär sig.

Jag vill på inget sätt sälja in kinaprylar då jag är principiellt emot diktaturer och auktoritära regimer. Däremot är det intressant att följa utvecklingen och den går fort. Rimligen kommer det att innebära att även europeiska och japanska tillverkare måste steppa upp sin kvalitet till givet pris. Och som sagt så är det vi som sitter på råvarorna, inte Kina.

Med vänlig hälsning,

Med vänlig hälsning,
Håller med och hoppas att många etablerade märken nykrar till och inser att en hoj inte ska kosta 350 000 för teknik som är rätt basic idag.

Håller med och hoppas att många etablerade märken nykrar till och inser att en hoj inte ska kosta 350 000 för teknik som är rätt basic idag.
Samma som när kunden måste köpa till något "extra option paket" så dom låser upp från fabrik monterade finesser som annars inte funkar.

Samma som när kunden måste köpa till något "extra option paket" så dom låser upp från fabrik monterade finesser som annars inte funkar.

Det har väl flera tillverkare provat sig fram med, med olika resultat, det är väl slut på prenumerationerna nu, en månadskostnad för att elvärmen i sätena ska fungera, eller för att få dugligt lyse på vinterhalvåret?

Men det är goda nyheter för alla idioter som har betalat för full self driving på sina Teslor, nu kommer det äntligen till Sverige, IOFS bara på tre bilar som ägs av Tesla och med restriktioner, men någon snutt motorväg ska dom väl klara....

Men visst var det CF Moto som gick ut för nån månad sedan på 450MT att man skulle måsta börja betala prenumeration månadsvis för att alla funktioner skulle fungera i appen, jag vet inte om det skulle gälla retroaktivt på redan sålda hojar eller om det bara var på nya

Men visst var det CF Moto som gick ut för nån månad sedan på 450MT att man skulle måsta börja betala prenumeration månadsvis för att alla funktioner skulle fungera i appen, jag vet inte om det skulle gälla retroaktivt på redan sålda hojar eller om det bara var på nya

”Appen”? Har du länk?

Med det sagt; säkert är de minst lika villiga att tjäna pengar som alla andra. :)

Med vänlig hälsning,

”Appen”? Har du länk?

Med det sagt; säkert är de minst lika villiga att tjäna pengar som alla andra. :)

Med vänlig hälsning,

Ingen jättesumma för årlig prenumeration, men ändå åt fel håll

även om kineserna får till kvaliteten, vilket jag tror dom kommer få om några år. så är deras fascination för nyaste/ballaste/teknikigaste (eget påhittat ord) grejerna det som gör att även om mc håller mer än bara några år. så har dom övergivit den och tillverkar nya modeller mm, och då även slutat tillverka delar till denna, vilket gör att även om mc bara behöver någon liten del utöver service delar så kommer mc skrotas för del ej finns att uppbringa.

Kina, däremot - där har jag en tröskel jag inte kommer att kunna ta mig över under min levnad. Jag styr undan från kinesiskt i den mån jag ens kan, inser att det finns kinesiska komponenter i det flesta komplexa föremål jag köper - och tvingas leva med det under protest.

Köpa kinesisk motorcykel? Inte jag!
Så sant! Ungefär där befinner jag mig också. Men jag har iof inte ens köpt någon Engelsk eller Italiensk hoj ännu.
Jag har hållit mig till dom japanska märkena i dom 25 år jag åkt motorcykel hittills. Vi får väl se om det håller i sig i 25 år till.

Last edited:
Nyheter
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...