Elhojar

Nu åker inte jag dit för att sitta i depån å glo
Men alla är saliga på sitt😊
Jag åker inte dit för att vinna utan att vara en del i en "folkfest".
Jag behöver inte visa för andra hur duktig jag är, -jag är mest intresserad över att göra en "bra" prestation efter de förutsättningar som finns ...(och ha kul)
 
Samma här jag åker bara för min egen skull och det innebär för min del att åka mc fika kan jag göra hemma eller efter tävlingen
Och som jag skrev innan alla är saliga på sitt
 
Har en kompis som körde GGN förra året på en Stark varg.
Startade med full batteri, körde ett varv, laddade och fikade till 70%.
Körde ett varv till, laddade och fikade tills det var 5 min kvar innan varvningen stängde, körde ut på ett 3:e varv, -pigg och glad :2cool
Han skall köra i år igen :banana

Du är ju cyklist, jag antar att du även kör eller kört tävlingar. Brukar du sitta och fika 2x30minuter på 3 timmars cykeltävlingar också?
 
Jag åker inte dit för att vinna utan att vara en del i en "folkfest".
Jag behöver inte visa för andra hur duktig jag är, -jag är mest intresserad över att göra en "bra" prestation efter de förutsättningar som finns ...(och ha kul)

Vill man göra en bra prestation efter de förutsättningar som finns så åker man inte el på Gotland.
Undantaget ifall man är betald och har ett fabriksteam som tränat ordentligt på att göra snabba batteritiden.
 
Jag åker inte dit för att vinna utan att vara en del i en "folkfest".
Jag behöver inte visa för andra hur duktig jag är, -jag är mest intresserad över att göra en "bra" prestation efter de förutsättningar som finns ...(och ha kul)
Var det du eller kompisen som körde/fikade ggn?
 
Samma här jag åker bara för min egen skull och det innebär för min del att åka mc fika kan jag göra hemma eller efter tävlingen
Och som jag skrev innan alla är saliga på sitt
Efter loppet får man ta sig en välförtjänt öl .... 🍻
 
Har Yamaha lösningen för alla som vill låta och vibrera?

8517c30f7616a497780e54e82514c7cf.jpg



Med vänlig hälsning,
 
Ja, klädnypan och ett spelkort i ekrarna väger mindre och har mindre förluster...

Yamaha's idé är ju så dum att klockorna stannar...
 
För den som är nyfiken på batteriteknik så kan man in här och läsa status på utvecklingen och produktionsplanerns för solid state litiumbatterier. Fördel, laddar nästa lika snabbt som att tanka, upp till tre gånger högre energitäthet per kg (upp till ca 800 Wh/kg vs ca 250 Wh dagens flytande batterier) och tar mindre plats än litium-batterier med flytande elektrolyt. Nackdelar: att de är dyrare mer komplicerad produktion.

Relativt nykter analys som inte lovar guld och gröna skogar. Om/när detta kommer ut på marknaden hade det varit en game changer för elmotorcyklar, tror jag. Idag väger ett 20 kWh-batteri ca 80 kg. Med ett solid state-batteri skulle samma kapacitet bara väga ca 27 kg, så skulle kunna elhojar som är både lättare och med längre räckvidd. Kanske finns runt 2030, om allt går väl.

 
För den som är nyfiken på batteriteknik så kan man in här och läsa status på utvecklingen och produktionsplanerns för solid state litiumbatterier. Fördel, laddar nästa lika snabbt som att tanka, upp till tre gånger högre energitäthet per kg (upp till ca 800 Wh/kg vs ca 250 Wh dagens flytande batterier) och tar mindre plats än litium-batterier med flytande elektrolyt. Nackdelar: att de är dyrare mer komplicerad produktion.

Relativt nykter analys som inte lovar guld och gröna skogar. Om/när detta kommer ut på marknaden hade det varit en game changer för elmotorcyklar, tror jag. Idag väger ett 20 kWh-batteri ca 80 kg. Med ett solid state-batteri skulle samma kapacitet bara väga ca 27 kg, så skulle kunna elhojar som är både lättare och med längre räckvidd. Kanske finns runt 2030, om allt går väl.


En elhoj med 40 kWh batteri kan alltså bli 24 kilo lättare än dagens elhojar med 20 kWh batteri bara genom batteriets minskade egenvikt.

Snabbare laddning och minst dubbel räckvidd, det blir snarare svårt att konkurrera för bensinhojar…


Med vänlig hälsning,
 
En elhoj med 40 kWh batteri kan alltså bli 24 kilo lättare än dagens elhojar med 20 kWh batteri bara genom batteriets minskade egenvikt.

Snabbare laddning och minst dubbel räckvidd, det blir snarare svårt att konkurrera för bensinhojar…


Med vänlig hälsning,
Vi måste bara definiera ”snart”
 
Nyheter
KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Back
Top