Dagens bild

Jag tror iofs mest på att det är för att hundarna är otränade i början av säsongen men det är också sant att hundar är dåliga på värmeväxling och en hund som är 5 m baki en älg stannar inte för att dricka, den saken är klar. Hjärnan har stängts av och den går i auto mode…

Men sedan är det problematiskt om man skjuter älg, då den skall hänga minst 40 dygnsgrader (=10 grader*4 dygn/5 grader*8 dygn) där alla grader över 12 är dåligt pga bakterietillväxt och ohyra. Har man kylrum är saken biff, men de flesta hänger nog skuggigt i skjul och i viltsäck idag.

Med vänlig hälsning,

Du har rätt i att hundarna är otränade i början av säsongen, dock har ju denna säsong varit väldigt bra för hundträning mot tidigare år med kallt väder så man kunnat släppa fram till jakten började. Även om man cyklar, kör fyrhjuling så är det först vid släpp man får upp konditionen på riktigt.

Vissa hundarna är säkert lättare att träna och mer villiga att "tom springa" men den jämten jag har nu vill inte springa speciellt bra med cykeln. Han är dock latslug så om älgen skenar slår han av på farten och håller spåret för I slutet på spåret är ju älgen, dock oftast helt värdelöst då man hamnar långt ifrån jaktmarkerna då. Sista släppet var han efter en älg i 4.5 mil, den stod 30 min i upptaget och sen började gå undan. Oftast står det i upptaget för min hund men då det inte gör det är det mindre kul, skjuter man inte får nån räkna med 10-20 timmars ståndskall om man inte kan stöta ut älgen i vatten då han inte simmar.

Vi har kylrum så temperaturen i det fallet går det bra med köttet.

Du har rätt i att hundarna är otränade i början av säsongen, dock har ju denna säsong varit väldigt bra för hundträning mot tidigare år med kallt väder så man kunnat släppa fram till jakten började. Även om man cyklar, kör fyrhjuling så är det först vid släpp man får upp konditionen på riktigt.

Vissa hundarna är säkert lättare att träna och mer villiga att "tom springa" men den jämten jag har nu vill inte springa speciellt bra med cykeln. Han är dock latslug så om älgen skenar slår han av på farten och håller spåret för I slutet på spåret är ju älgen, dock oftast helt värdelöst då man hamnar långt ifrån jaktmarkerna då. Sista släppet var han efter en älg i 4.5 mil, den stod 30 min i upptaget och sen började gå undan. Oftast står det i upptaget för min hund men då det inte gör det är det mindre kul, skjuter man inte får nån räkna med 10-20 timmars ståndskall om man inte kan stöta ut älgen i vatten då han inte simmar.

Vi har kylrum så temperaturen i det fallet går det bra med köttet.

Vi har kylrum också numer, ställt på åtta grader… och jämthundar i laget så det blir alltid älg, men inte alltid kvar på våra marker. De är outtröttliga och kan lätt behöva hämtas fem mil bort klockan 02.30 efter att ha skällt älg sedan niosnåret på morgonen… :)

Men visst är det något speciellt att höra ett upptag i närheten när man sitter och lyssnar. Musik.

Med vänlig hälsning,

Förra torsdagen tappade jag kraft ut ur Esset på Sviestad och trodde det var motorrelaterat. Det visade sig vara ljuddämparrelaterat så det blev originaldämparen till Tyskland.
Men där ringde jag Barracuda och jag fick veta att det troligtvis var en plåtbit på Db-killern som lossnat och täppte till utblåset. Bilden nedan visar den när jag plockade ut den.

1757715663000.png

Plåtbiten borta och imorgon, senare idag, får vi se om det löst problemet.

1757715605464.png

Jag försökte en gång få kompisens hund att springa sig trött. Jag sprang i en riktning, hunden sprang om mig och när den var ett par meter framför mig tvärvände jag åt andra hållet, hunden springer förbi mig igen Innan jag vände igen.

Så sprang vi alltså fram och tillbaka och hunden sprang väl ungefär dubbelt så långt som mig. Och jag kämpade på för jag ville se hunden ge upp. Men det gjorde den ju aldrig så till slut gav jag upp. Och då kommer hunden fram till mig och stupar platt på magen flåsande med tungan ute och totalt slut.

Jag tvivlar inte en sekund på att hundar kan springa ihjäl sig, kompisens hund skulle nog ha gjort det ifall jag hade haft lite bättre kondition. Och nu har jag ju lärt mig att man ska inte testa en hunds gränser på det viset som man kan göra med människor.

Jag försökte en gång få kompisens hund att springa sig trött. Jag sprang i en riktning, hunden sprang om mig och när den var ett par meter framför mig tvärvände jag åt andra hållet, hunden springer förbi mig igen Innan jag vände igen.

Så sprang vi alltså fram och tillbaka och hunden sprang väl ungefär dubbelt så långt som mig. Och jag kämpade på för jag ville se hunden ge upp. Men det gjorde den ju aldrig så till slut gav jag upp. Och då kommer hunden fram till mig och stupar platt på magen flåsande med tungan ute och totalt slut.

Jag tvivlar inte en sekund på att hundar kan springa ihjäl sig, kompisens hund skulle nog ha gjort det ifall jag hade haft lite bättre kondition. Och nu har jag ju lärt mig att man ska inte testa en hunds gränser på det viset som man kan göra med människor.

Faktum är att människan är det djur som har bästa långdistanskapaciteten. Hundar är bra men kan inte värmeväxla, hästar är explosiva som kattdjur och har egentligen ingen kondis.

Människan (väl tränad) springer ifatt de flesta djur och ihjäl alla.

Med vänlig hälsning,

Faktum är att människan är det djur som har bästa långdistanskapaciteten. Hundar är bra men kan inte värmeväxla, hästar är explosiva som kattdjur och har egentligen ingen kondis.

Människan (väl tränad) springer ifatt de flesta djur och ihjäl alla.

Med vänlig hälsning,

Ja, fast (dagens?) människor ger upp på ett tidigt stadium när det börjar kännas i kroppen.

Extremt vältränade idrottsmän när dom dessutom har tävlingspressen på sig kan väl möjligtvis vara i närheten av det vilket man ibland kan se när långdistansare passerat mållinjen men de flesta "vanliga" människor ger upp redan när det börjar ta emot lite grann.
Medans varenda jäkla hund verkar sakna den där stoppet.

Jag frågade AI om Sveriges minsta riktnummerområde och Lakaträsk, nämndes inte ens så då frågade jag 0925 Lakaträsk då?

Efter det påstår AI'n direkt att Lakaträsk är minst när man frågar....

Lakaträsk, så obetydligt att inte ens AI kände till dom :ROFLMAO:

Jag frågade AI om Sveriges minsta riktnummerområde och Lakaträsk, nämndes inte ens så då frågade jag 0925 Lakaträsk då?

Efter det påstår AI'n direkt att Lakaträsk är minst när man frågar....

Lakaträsk, så obetydligt att inte ens AI kände till dom :ROFLMAO:

Då har du alltså satt värdsmetopolen Lakaträsk på AI kartan. Undra hur många unga som idag vet vad ett riktnummerområde är?

Då har du alltså satt värdsmetopolen Lakaträsk på AI kartan. Undra hur många unga som idag vet vad ett riktnummerområde är?

Eller…

7e86265cf3ffdbec6a75ed0dbe1225f3.jpg

Med vänlig hälsning,

Idag var jag ut på långtur, det var många andra som tyckte det var gött också, var sällan jag mötte så många som ikväll! :)

Hittade nya fina vägar:

20250917_180612.jpg

Hällristningar också på jätteberget, de körde hoj redan på den tiden visst! 😮

20250917_164652.jpg

(det kan hända att jag trollade dit den... 😁)

Yes!!!!! Två dagar kvar till helg och två träningsdagar på Chang International Circuit. Sen bara vänta till helgen efter (27-28 Sep) och deltävling #3 i Yamaha R1 Cup :yoparty

Sju stycken tävlings helger kvar i år, Yamaha R1 Cup, Yamaha Championship, Honda Thropy, Honda Cup och SuperSport 600cc. Vi har det bra här i Thailand.

FB_IMG_1742767913334.jpg

550414935_1219698350194488_1716055556307981475_n.jpg

Last edited:
Är för tillfället i Mexico. Tagit lite bilder på olika maskiner jag sett.
En av hojarna är kanske inte riktig. Men den finns på annat håll.

Första här kommer jag inte ihåg vad det var men den finns i Europa. Nåt kinesiskt.
*Ska bara en Zontes*
IMG_20250908_165732560.jpg
Bmw
IMG_20250911_120546763_HDR.jpg
Benelli
IMG_20250911_175214584_HDR.jpg
Pedro Infante Harley Davidson
IMG_20250913_125648519~2.jpg
Vet inte vad det här är. *AI säger att det är en Veloci Revenge Dynamik Tech 200CC*
IMG_20250913_131611438_HDR.jpg
Sliten Vstrom polisIMG_20250914_095035354.jpg
Okänd *Edit* Efter Google sagt sitt kan det kanske vara en Dinamo. Okänd modell.
IMG_20250914_101632566_HDR~2.jpg
2026 års 690
IMG_20250919_115952640.jpg
Okänd *AI säger att det är en Italika Blackbird 250*
IMG_20250920_122203317_HDR.jpg
Carabela
IMG_20250918_172721258_HDR.jpg

Last edited:
Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back