Dagens bild

Pissade du på Ryssland? Tycker det ser för fint ut. Det förtjänar det inte.
Om du tittar på andra sidan älven ser du en rysk röd stolpe, Norges är gul.
Gränsen går mellan stolparna alltså mitt i Bäcken.

Var också till treriksröset mellan Ryssland, Norge och Finland.
Det står två norska militära vakter där och förklarar reglerna och att man inte får ens sticka in handen i Ryssland för att det ses som en provokation.
Bilden nedan är bakgrunden gränsen mellan Norge och Ryssland. Och till höger mellan Ryssland och Finland.
Kedjorna är för att man inte ska gå runt röset och kränka ryskt territorium.
1000036731.jpg

En glasstur till Jockfall efter jobbet, hade en kompis vid glassätandet. Min fru brukar kalla mig djurviskare.

20250710_164823.jpg

Sen får jag väl också posta en bild på Sveriges nordligaste färjelinje.

20250710_171524.jpg

Väldigt fina bilder folk bidrar med :tummenupp

20250710_202203.jpg
20250709_034305 - kopia.jpg

120 mil på 3 dagar, 53 mil idag. Skulle inte supersport vara omöjligt obekväma för gatkörning? :va Artros är coolt, ledvärk är ballt, bring back supersport :4skrika

Snackade för första gången med en trevlig mc snut som verkade vara pensionerad (?) när man stod på fika vila :fyllisar Kikade på hojen, frågade vilka vägar man kört, föga förvånande när vederbörande erkände sig som storebror :tungan Frågade om man brukade köra mälaren runt, miggen svarade att han betvivlar att hans sort skulle vara speciellt uppskattad eller accepterad i sådana sammanhang :7peta Synd att personen i fråga hade fullt upp med sin mjukglass och avlägsnade sig relativt snabbt som trolig reaktion på miggens konstiga uppsyn, hade varit väldigt kul att prata massa trafik men betvivlar att perspektiven hade varit kompatibla :dummer Säkert en gediget snitsig förare dock, hade varit mycket intressant att få lite tips, maybe next time :glömdet

En legendar har gått ur tiden, märkte jag idag: den gamla landsvägsbron vid Almare-Stäket i Järfälla. Kanske var det båtfolket som klagat på den trånga passagen i sundet? Eller så hade den helt enkelt bara tjänat ut? Ingen aning. Iddes inte plåta det nya undervÄrket, utan väljer att minnas den gamla, mitt i grönsakslandet, istället...

And the times they are a-changin'

1752254630176.jpeg

En legendar har gått ur tiden, märkte jag idag: den gamla landsvägsbron vid Almare-Stäket i Järfälla. Kanske var det båtfolket som klagat på den trånga passagen i sundet? Eller så hade den helt enkelt bara tjänat ut? Ingen aning. Iddes inte plåta det nya undervÄrket, utan väljer att minnas den gamla, mitt i grönsakslandet, istället...

And the times they are a-changin'

View attachment 518164
Ja där har jag cyklat och åkt mc några gånger

Var i veckan och köpte bromsbelägg till Kåtten och oljefilter till Husqvarnan. Nöjd med att inleda semestern med mysmek och en öl i garaget. Fick både fel bromsbelägg och fel oljefilter... nu står jag med 2 hojar som inte går att köra.

Bifogat

• 20250711_195523.jpg
    20250711_195523.jpg
    2.2 MB · Visningar: 18
34 mil Ystad- Oskarshamn plus 6-7 mil grus, kostigar asfalt på Gotland med lånad Himalayan. Karlskrona-Oskarshamn i vidrigt ösregn.(skulle ju vara i ”Hur många mil körde du idag…)

Bifogat

• IMG_6183.jpeg
    IMG_6183.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 10
  • IMG_6184.jpeg
    IMG_6184.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 10
Last edited:
Var i veckan och köpte bromsbelägg till Kåtten och oljefilter till Husqvarnan. Nöjd med att inleda semestern med mysmek och en öl i garaget. Fick både fel bromsbelägg och fel oljefilter... nu står jag med 2 hojar som inte går att köra.
En av många anledningar till att ta en öl till. 👍🏻

Se glaset halvfullt så att säga.

Om du tittar på andra sidan älven ser du en rysk röd stolpe, Norges är gul.
Gränsen går mellan stolparna alltså mitt i Bäcken.

Var också till treriksröset mellan Ryssland, Norge och Finland.
Det står två norska militära vakter där och förklarar reglerna och att man inte får ens sticka in handen i Ryssland för att det ses som en provokation.
Bilden nedan är bakgrunden gränsen mellan Norge och Ryssland. Och till höger mellan Ryssland och Finland.
Kedjorna är för att man inte ska gå runt röset och kränka ryskt territorium.
View attachment 518104
Det ser inte lika ledsamt ut, om man vänder blicken mot Norge, va?

Jag kallar den...
I väntan på en släpkärra.
Stänger av för att gå in och köpa dricka på ICA i Hedekas och sen går den inte att starta. Noll tryck i startmotorn och att springa igång vill den inte heller.
Gött att det är soligt ute och man köpa sig en Offside eller Filter för att fördriva tiden i väntan på kavalleriet.
IMG_20250712_131336.jpg

Jag kallar den...
Stänger av för att gå in och köpa dricka på ICA i Hedekas och sen går den inte att starta. Noll tryck i startmotorn och att springa igång vill den inte heller.
Gött att det är soligt ute och man köpa sig en Offside eller Filter för att fördriva tiden i väntan på kavalleriet.
View attachment 518183
Trist.
Exakt det har hänt mig, gick att få igång den med startbooster.
Orsak - batteri från Biltema!

Jag kallar den...
View attachment 518183

Har du inte byglat stödlägesbrytaren ännu så är det dags nu. Stämmer dessutom bra med att du inte kunde springa igång den.

Back