Dagens bild

Han har varit hemma. ;)


Long distance. Ett respektabelt pris! :hej
1751926497119.png

Som vanligt har du koll! En större sak i närheten handlade om Black Sabbath.
Men i Penkridge, där jag var, pratades det om en av dina kompisar som ska bl.a. ta motorcykel på tåget till Rovaniemi för att fortsätta till Nordkap. Sedan sträckköra till Gibraltar. :fakta
 
View attachment 517944

Som vanligt har du koll! En större sak i närheten handlade om Black Sabbath.
Men i Penkridge, där jag var, pratades det om en av dina kompisar som ska bl.a. ta motorcykel på tåget till Rovaniemi för att fortsätta till Nordkap. Sedan sträckköra till Gibraltar. :fakta


NG 72. En verklig utmaning.
72 timmar diagonalt över kontinenten.
Körningen ägs och certifieras av IBA Finland. Men inte nonstop!

Många, många har blivit nekade av IBA Finland - främst på grund av överhastighet och att dom inte förstått reglerna. Andra för att dom startat när det passar dem, utan planering - och sedan prickat rusningarna i både Stockholm och Hamburg, varefter dom gjort misstaget att köra närmsta vägen över Paris. Bye bye tidsfönster.

Engelsmännen gjorde en beryktad gruppkörning för typ 10 år sedan där samtliga deltagare blev underkända.
Lite spända relationer efter det. Många tankkvitton down the drain. Tillsammans med stålar, tid och material.

Men, det går att göra! En svensk har gjort den mest disciplinerade Nordkapskörningen ever: Stockholm - Nordkap - Gibraltar - Stockholm inom 144 timmar. Eftersom han lade start och stopp i Stockholm så räknas den inte som en NG72 x 2 men den certifierade som en SS 6000: alltså en SaddleSore 1000 per dygn i 6 dagar. En svensk som mycket diskret kliver in här på SH emellanåt och sprider visdom.

Värst i Europa? Nej, det är såklart Finnarna. Dom har flera medlemmar som gjort 30/30th.

30 dygn med 1000 mileskörningar back to back. Känn känslan av att sitta i sadeln en månad och logga minst 1.609 km varje dygn. ...och finna tid för service och underhåll, byta däck, avhjälpa fel.

Och, när man inser att inga vägar får köras 2 ggr i samma riktning så fattar man det herkuliska planeringsarbetet som ligger bakom en godkänd 30/30th.
Det blir ont om snabba vägar utan stau och vägarbeten redan efter 14 dagar.

Nå, sorry för utvikningen.
Var det John du pratade med?
Forever Young - han har alltid ett nytt projekt i kikaren.
 
NG 72. En verklig utmaning.
72 timmar diagonalt över kontinenten.
Körningen ägs och certifieras av IBA Finland. Men inte nonstop!

Många, många har blivit nekade av IBA Finland - främst på grund av överhastighet och att dom inte förstått reglerna. Andra för att dom startat när det passar dem, utan planering - och sedan prickat rusningarna i både Stockholm och Hamburg, varefter dom gjort misstaget att köra närmsta vägen över Paris. Bye bye tidsfönster.

Engelsmännen gjorde en beryktad gruppkörning för typ 10 år sedan där samtliga deltagare blev underkända.
Lite spända relationer efter det. Många tankkvitton down the drain. Tillsammans med stålar, tid och material.

Men, det går att göra! En svensk har gjort den mest disciplinerade Nordkapskörningen ever: Stockholm - Nordkap - Gibraltar - Stockholm inom 144 timmar. Eftersom han lade start och stopp i Stockholm så räknas den inte som en NG72 x 2 men den certifierade som en SS 6000: alltså en SaddleSore 1000 per dygn i 6 dagar. En svensk som mycket diskret kliver in här på SH emellanåt och sprider visdom.

Värst i Europa? Nej, det är såklart Finnarna. Dom har flera medlemmar som gjort 30/30th.

30 dygn med 1000 mileskörningar back to back. Känn känslan av att sitta i sadeln en månad och logga minst 1.609 km varje dygn. ...och finna tid för service och underhåll, byta däck, avhjälpa fel.

Och, när man inser att inga vägar får köras 2 ggr i samma riktning så fattar man det herkuliska planeringsarbetet som ligger bakom en godkänd 30/30th.
Det blir ont om snabba vägar utan stau och vägarbeten redan efter 14 dagar.

Nå, sorry för utvikningen.
Var det John du pratade med?
Forever Young - han har alltid ett nytt projekt i kikaren.

Det var inte John jag pratade med. Mötte honom och Sonia på norska träffen ett år, de var på väg till Murmansk. Nu kommer jag inte ihåg namn men en av de som arrangerade hade varit till Nordkap för inte så länge sedan, med John. Där har jag inte varit, däremot EUs nordligaste punkt.
Nåväl nu kollade jag med min kamrat och John var där med en T140 med sidvagn och barnbarn. Tack vare min erfarenhet av bärgning och däcksverkstad kom jag så sent så jag missade honom.

1751954370222.png
 
Kul att köra långt med hoj!

Med futtiga två walk-in-the-park IBA i midnattssolen på tomma vägar runt Karesuandohörnet inser jag att det finns många roliga utmaningar att ta sig an…


Med vänlig hälsning,
 
Egentligen gårdagens bild. Monterat fast mina nya lampor. Tvungen testa. Lyser så in i helvete! Fast mitt försök till kåpa funkar inte. Eftersom man tänker med händerna får jag återgå till verkstaden och se om jag kan bygga nåt vettigare och ändå på något sätt få dit ett vindskydd.

Men det blev en timme lek på småvägar. Och det är ju aldrig fel. Sextjugefemmans förgasarmotor är alltid trevlig att lyssna på.

IMG_20250708_220124682_HDR.jpg
 
En runda till, den här gången med utgångspunkt Mullsjö, Nyhem - Liared - Knätte - Dalum - Blidsberg - Trädet - Solberga - Sandhem - Mullsjö, 84km på mestadels roliga vägar i bra skick, lite sämre från Trädet till Solberga och en bit österut. I Blidsberg finns ett bra fik, Basta Kvarn. Stanna till vid Ryfors och kolla bl.a. Sveriges äldsta golfbana (1888). En vecka i Juni kan man stanna i Nyhem och kolla på tusentals Pingstvänner. Vägarna innanför slingan är mest grusvägar så det finns något även för hojåkare med såna tendenser.

mullsj_dalum.jpg20250709_113152394.JPG
 
Back
Top