View attachment 517944
Som vanligt har du koll! En större sak i närheten handlade om Black Sabbath.
Men i Penkridge, där jag var, pratades det om en av dina kompisar som ska bl.a. ta motorcykel på tåget till Rovaniemi för att fortsätta till Nordkap. Sedan sträckköra till Gibraltar.
NG 72. En verklig utmaning.
72 timmar diagonalt över kontinenten.
Körningen ägs och certifieras av IBA Finland. Men inte nonstop!
Många, många har blivit nekade av IBA Finland - främst på grund av överhastighet och att dom inte förstått reglerna. Andra för att dom startat när det passar dem, utan planering - och sedan prickat rusningarna i både Stockholm och Hamburg, varefter dom gjort misstaget att köra närmsta vägen över Paris. Bye bye tidsfönster.
Engelsmännen gjorde en beryktad gruppkörning för typ 10 år sedan där samtliga deltagare blev underkända.
Lite spända relationer efter det. Många tankkvitton down the drain. Tillsammans med stålar, tid och material.
Men, det går att göra! En svensk har gjort den mest disciplinerade Nordkapskörningen ever: Stockholm - Nordkap - Gibraltar - Stockholm inom 144 timmar. Eftersom han lade start och stopp i Stockholm så räknas den inte som en NG72 x 2 men den certifierade som en SS 6000: alltså en SaddleSore 1000 per dygn i 6 dagar. En svensk som mycket diskret kliver in här på SH emellanåt och sprider visdom.
Värst i Europa? Nej, det är såklart Finnarna. Dom har flera medlemmar som gjort 30/30th.
30 dygn med 1000 mileskörningar back to back. Känn känslan av att sitta i sadeln en månad och logga minst 1.609 km varje dygn. ...och finna tid för service och underhåll, byta däck, avhjälpa fel.
Och, när man inser att inga vägar får köras 2 ggr i samma riktning så fattar man det herkuliska planeringsarbetet som ligger bakom en godkänd 30/30th.
Det blir ont om snabba vägar utan stau och vägarbeten redan efter 14 dagar.
Nå, sorry för utvikningen.
Var det John du pratade med?
Forever Young - han har alltid ett nytt projekt i kikaren.