Ska man vara orolig för Ryssland?

" In Russia, the former Minister of Transport and the former Governor of Kursk region, Roman Starovoit, shot himself.👀 He was just fired from the position he was appointed to 2 months ago, probably due to the huge losses of airlines in recent days."
Den/de ansvariga för flygplansförlusterna Àr vÀl de som startat specialoperationen mot Ukrania? :va

" In Russia, the former Minister of Transport and the former Governor of Kursk region, Roman Starovoit, shot himself.👀 He was just fired from the position he was appointed to 2 months ago, probably due to the huge losses of airlines in recent days."
Och för riktigt visa
att han tog pÄ sig 100 % av ansvaret sköt han sig sjÀlv med 10 skott, 5 i hjÀrtat, 5 i huvudet.

"On the same day Russian Transport Minister Roman Starovoit was found dead by suicide, another official at the same ministry, Andrey Korneychuk, reportedly collapsed and died during a meeting. He was 42. Reports come from Baza and Shot."

KĂ€nns som det Ă€r nĂ„got pĂ„ gĂ„ng i Putler-leden. đŸ€”

Ja, precis.
Och kanske lite mer desperat Àn vanligt?
Ekonomi, kriget eller kallingarna kanske fÄtt sig en smÀll.
Kan vara min önskan bara...
SÄg förra veckan att deras nationalfond börjar bli tom, sÄ ekonomin kan nog börja vara tveksam i nÀrtid om det stÀmmer. Inga pengar att köpa skoj leksaker för, eller betala arbetare. Och lite drygt 20% av befolkningen jobbar ju för militÀrindustrin, sÄ det kommer potentiellt vÀldigt fort bli brist pÄ bÄde soldater och materiel om de fÄr slut pÄ pengar.

Det Àr vÀl bara och lÄta tryckerierna starta sedelpressarna. Albert Engström gav vÀl typ EN
Miljard Rubler till en tiggare i början av 1920-talet skildrat i hans bok frÄn 1923 Moskoviter.

Det Àr vÀl bara och lÄta tryckerierna starta sedelpressarna. Albert Engström gav vÀl typ EN
Miljard Rubler till en tiggare i början av 1920-talet skildrat i hans bok frÄn 1923 Moskoviter.
Tja, det gÄr vÀl utmÀrkt det med. Om inte annat sÄ fÄr vi se sÄnt hÀr igen:
1751921055956.png
1751921106895.png
1751921143032.png

Elon Musk's pappa Àr i rysland pÄ charmoffensiv nu, han har sagt att han vill besöka "dom nya delarna av rysland, som Donetsk"
Han tycker ocksÄ att sonen borde komma dit pÄ besök.

Ptja, varför inte, dÄ kan han ju göra sin berömda högerarms-salut i kreml ocksÄ...

Med tanke pÄ att det Àr 1/20 av bnp kan man vÀl tycka att det borde gÄ att slÄ ihjÀl nÄgra onödiga program för att skaka fram pengarna, men det Àr vÀl över 5 Är det gÀller, sÄ det Àr istÀllet 1/100 av bnp, sÄ jag ser inte riktigt hur det skulle orsaka skenande inflation pÄ samma nivÄ som zimbabwe eller weimar.

Last edited:
Skillnaden Ă€r att Sverige kan lĂ„na pengar. Vi behöver inte trycka mer

Med vÀnlig hÀlsning,

Med tanke pÄ att det Àr 1/20 av bnp kan man vÀl tycka att det borde gÄ att slÄ ihjÀl nÄgra onödiga program för att skaka fram pengarna, men det Àr vÀl över 5 Är det gÀller, sÄ det Àr istÀllet 1/100 av bnp, sÄ jag ser inte riktigt hur det skulle orsaka skenande inflation pÄ samma nivÄ som zimbabwe eller weimar.

Det motsvarar i runda slÀngar 20% av statens totala budget.

Vill vi att skattetrycket ska öka med 20%?

Jag trodde ju att vi gick med i Nato för att vi skulle kunna hÄlla en försvarsbudget pÄ 2% istÀllet för 4-5%. Nu har vi ju genom mÄnga Ärs sparande pÄ försvaret ackumulerat ett ganska stort behov av upprustning sÄ jag sÀger inte att dessa 300 miljarder Àr fel, men det tÄl att tÀnkas pÄ.

Det motsvarar i runda slÀngar 20% av statens totala budget.

Vill vi att skattetrycket ska öka med 20%?

Jag trodde ju att vi gick med i Nato för att vi skulle kunna hÄlla en försvarsbudget pÄ 2% istÀllet för 4-5%. Nu har vi ju genom mÄnga Ärs sparande pÄ försvaret ackumulerat ett ganska stort behov av upprustning sÄ jag sÀger inte att dessa 300 miljarder Àr fel, men det tÄl att tÀnkas pÄ.
Jag tog mig tiden att titta pÄ vilken tidsperiod det Àr frÄgan om, 10 Är sÄ lite styvt 1/46 av Ärsbudgeten för 2024, per Är i 10 Är.

Med samma lÄnade summa. Den ska strÀckas över 10 Är. Med lite ekonomiskt ansvar finns det ju till och med tid över för att inte behöva lÄna om de slutar kasta pengar pÄ dumheter.

Ok, sÄ man kan betrakta det som att det ska lÄnas 30 nya miljarder varje Är den nÀrmaste 10 Ären?

DÄ Àr du vÀl nere pÄ 1/200 del av BNP?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I Är var det 52a gÄngen Cus...

Gotland Ring Bike Week Ž26 gÄr mot deltagarrekord!

Med en mÄnad kvar Àr det gl...

FrĂ„n familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor vĂ€xlar upp

I motorvÀrlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ÀndÄ?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show pÄ lördag!

PĂ„ Sveriges nationaldag, nu...

Bilder frÄn DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-mĂ€rke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, vÀlbokat trots turbulens i bolaget!

Det Àr med glÀdje vi pratar...

Back