Hur skall en db-killer se ut?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
Tuono 1000 Factory BMW R1200S BMW F900XR
Köpte ett Arrowsystem till F900:an. Db-killer monterad, men det låter för mycket ändå - mer smattrande ljud än muller (vilket jag önskar)
Db-killern är bara ett rör som går halvvägs in i ljuddämparen - vilket gör att (jag tror....) hela dämparens utrymme ej nyttjas.
Någon som har erfarenhet av utformning som kan komma med tips?
Jag funderar på att förlänga och sedan strypa änden närmast grenröret, samt borra en rad hål i röret. Någon som har andra idèer?

1751963335012.png
 
Testa att göra en bricka med hål i som är lite mindre än det befintliga hålet i röret.
Insidan gör du helt plan, har testat det på en arrow till Ducati det blev ett ganska bra och dovt ljud.
 
Tanken med brickan är att använda volymen bättre och inte bromsa flödet så mycket.
Jag hade problem med att värmen steg när man körde med original Arrow db killer(luftkyld ducati).
Har du tillgång till svarv så är det ganska lätt att testa.
 
Jag har samma typ av DB-killer på min F900R och då har jag ett Akrapovic halvsystem.
När jag satte i den så blev ljudet lite dovare och smattret försvann.
 
Är inte risken att du hämmar flödet alltför mycket med din idé?
Möjligt, det är därför jag frågar - men har sett tidigare Arrow db-killer enligt liknande utförande (platta i änden, ej konade)
Jag har samma typ av DB-killer på min F900R och då har jag ett Akrapovic halvsystem.
När jag satte i den så blev ljudet lite dovare och smattret försvann.
Jo, har Akra på Tuonon o den ser likadan ut, men har trevligare ljud.
Tanken med brickan är att använda volymen bättre och inte bromsa flödet så mycket.
Jag hade problem med att värmen steg när man körde med original Arrow db killer(luftkyld ducati).
Har du tillgång till svarv så är det ganska lätt att testa.
Jodå, svarv finns :)
 
Har liknande db killer i Harleyn. Perforerade röret är slutet i änden som går mot motorn sas. Runt den har jag ett tunt lager ljuddämparmatta.

Resultatet är att det tog det värsta oljudet. Tyvärr försvann det grova dova "goa" mullret. Men jag slipper bli mörbultad vid rödljus. Absolut värst var det när man accelererade iväg från stillastående. Den lät ungefär som en av Försvarsmaktens helikoptrar.
 
Har liknande db killer i Harleyn. Perforerade röret är slutet i änden som går mot motorn sas. Runt den har jag ett tunt lager ljuddämparmatta.

Resultatet är att det tog det värsta oljudet. Tyvärr försvann det grova dova "goa" mullret. Men jag slipper bli mörbultad vid rödljus. Absolut värst var det när man accelererade iväg från stillastående. Den lät ungefär som en av Försvarsmaktens helikoptrar.
Svetsat o borrat (8x8mm) lite idag - börjar likna något, men skall testa det där med extra matta runt hålen
 
Last edited:
varför, sa dom det ?. jag brukar dra på så mycket det går, men tycker det bränner bort rätt så fort, jag använder en dyr o tät matta. o då är jag tillbaka på ruta 1 med ett jävla buller. vance & hines på min HD
För att det gjorde ingen nytta med tjockt/tätt lager. Enligt uppgift.
 
Jag köpte rostfria svarvspånor från Ferrita för mer än 10 år sen och de håller fortfarande i mitt V&H (GSXR750 förvisso).
 
I min KTM stoppade jag in en bunt diskbollar eller vad det heter. Tror dom är rostfria? Undrar om dom är kvar. Det tog bort det vassa ur ljudet.
 
hur fick du dom att stanna i röret
Jag lindade runt röret så att de kläms mellan rör och skal, dvs där man lägger dämp-ullen normalt, bara några dB för högt för SBP men bättre än tom dämpare som låg på ca 120 dB.

En db-killer som jag gjorde till en BMW1000rr är en kort rörstump som kläms fast innan slutdämpen:
IMG_20250529_144105_407.jpg

Fylld med diskboll, det går att fylla med valfri mängd till totalt stopp.

Rostfritt stål naturligtvis.
 
Jag säger inte att det är dåligt, men den här tråden tyder på hög ålder på forumet. :hihi
Sliponen till min Aprilia hade två dbkillers per rör, ett i bakänden och ett i framänden av dämparen. Jag testade att starta utan dem först, sedan dess kör jag med båda i.
Den från framändan är mer av en kon full med hål och den bakifrån är en normal pinne med hål.
 
Jag säger inte att det är dåligt, men den här tråden tyder på hög ålder på forumet. :hihi
Sliponen till min Aprilia hade två dbkillers per rör, ett i bakänden och ett i framänden av dämparen. Jag testade att starta utan dem först, sedan dess kör jag med båda i.
Den från framändan är mer av en kon full med hål och den bakifrån är en normal pinne med hål.
Är det bara äldre som har problem med ljudet på besiktningen? :va :brynad
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top