Dagens bild

Har ingen bild på det, men i Björnlunda för bara nån timme sedan körde vi förbi ett flertal Harley-hojar. Dom verkar ha en slags Harleyknutte-dag idag. Såg dessutom flera custom harlysar på vägen, bl a en mycket fin blå chopper.

Dom samlades vid Björnlunda Resto, krogen där bredvid Wattransborg. Säkert 20-30 knuttar med tattueringar och västar och sånt. Inget man gärna stannar och går ut och; "Hörni! Kan ni samla ihop er lite här så jag får med er alla på bilden!" 😆 .. man blir ju rädd för att tattueringarna ska äta upp en!

Undra vad som hände jag körde till Kalix och tog nytt pass och sen hamnade jag här. Kan konstatera att jag också passerade fem Norrbottens kommuner.

Om nån undrar varför skylten har två namn är det svensk och finsk stavning på namnet, skiljer inte mycket.

20250701_174913.jpg

Hämtade hem Kawan från service och knôdde in den i garaget. Det är för jäkla trångt. Jag behöver hitta en annan garagelösning. Bygga ut? Skaffa ett sådant där snigelhusgarage? Någon som har ett sådant och kan berätta om de är bra?

1751396173308.jpeg

Exempel från Bauhaus. Billigt!1751396838973.png

Permobilgarage. Dyrt.
1751397020583.png

Last edited:
Hämtade hem Kawan från service och knôdde in den i garaget. Det är för jäkla trångt. Jag behöver hitta en annan garagelösning. Bygga ut? Skaffa ett sådant där snigelhusgarage? Någon som har ett sådant och kan berätta om de är bra?

View attachment 517656

Exempel från Bauhaus. Billigt!View attachment 517658

Permobilgarage. Dyrt.
View attachment 517659
Japp, garaget ska man ha för projekt och mekande, förvaring ska man ordna andra utrymmen för.
Det är bara min filosofi.
Så jag har en (eller två) enkel förrådsbyggnad, på plintar, men med golv av plank, inte direkt på marken.
Klent med isolering och i princip kallställt på vintern, kör bara 50W värmefläkt för att hålla kondensen på rätt sida.
Funkar bra, bara man har kvadratmeter att bygga på.
Så....du är på rätt väg :tummenupp
Men Bauhausförrådet såg ju hyfsat ut.

Alltås jag blir galen, ingen bild IGEN, men jag såg en komet ikväll kl 21.33. Kunde inte ta foto då jag satt på min KTM450 på Pålamalmsvägen i ca 60 kmh. Då såg jag strax över trädtopparna en ljusgrön intensivt lysande stjärna med orange svans, den föll lagom fort neråt och bakom träden. Solen stod ju fortfarande över horisonten och dom moln som fanns var också så där solnedångsoranga. Påminde mig själv strax att kolla klockan, då visade den 21.34, så det måste ha varit minuten innan.

Sen såg jag flera älgar också, minst tre under tiden jag körde slingerbulten denna sköna varma sommarkväll. Men dom blekna mot den komet jag senare fick se.

Ingen här som råkade se den med?

Alltås jag blir galen, ingen bild IGEN, men jag såg en komet ikväll kl 21.33. Kunde inte ta foto då jag satt på min KTM450 på Pålamalmsvägen i ca 60 kmh. Då såg jag strax över trädtopparna en ljusgrön intensivt lysande stjärna med orange svans, den föll lagom fort neråt och bakom träden. Solen stod ju fortfarande över horisonten och dom moln som fanns var också så där solnedångsoranga. Påminde mig själv strax att kolla klockan, då visade den 21.34, så det måste ha varit minuten innan.

Sen såg jag flera älgar också, minst tre under tiden jag körde slingerbulten denna sköna varma sommarkväll. Men dom blekna mot den komet jag senare fick se.

Ingen här som råkade se den med?

Tackar. Det verkar ha varit en meteor, inte komet, jag såg. Och denna var tydligen en "bolid" enligt Eric Stempels på UppsalaU. "Väldigt stor sten".

Eftersom Expressen skrev om det kl 23.39 så borde det ha varit vad jag såg. Dock hörde jag ingen smäll eftersom jag körde hoj.

Eftersom jag inte hade möjlighet att fota meteoren igår kväll så har jag försökt illustrera händelsen så noggrant jag kan. Jag sökte upp ett foto på en kvällshimmel som jag använde som bakgrund till min meteor som jag ritade för hand i Photoshop.

Så här såg fenomenet ut.

View attachment 517677
Syntes tydligen här också; https://alandsradio.ax/nyheter/markligt-ljusfenomen

Jag tror dock att det är Elon som tröttnat på Trump, och åker Hem. :alien:

Last edited:
Tackar boys. Har ritat en mer positionskorrekt illustration, med google maps street som bakgrund. Tänk dock att det är kväll med oranga moln, inte blå himmel.

Meteor (bolid) 02.jpg

Och här är ett riktigt klipp:

Funderar nu på tiderna kring händelsen. Jag såg min kl 2133, och dom andra verkar ha sett fenomenet efter kl 2300. Så det kan ju ha varit ett litet 'rymdregn'?

Last edited:
Eftersom jag inte hade möjlighet att fota meteoren igår kväll så har jag försökt illustrera händelsen så noggrant jag kan. Jag sökte upp ett foto på en kvällshimmel som jag använde som bakgrund till min meteor som jag ritade för hand i Photoshop.

Så här såg fenomenet ut.

View attachment 517677

Tackar boys. Har ritat en mer positionskorrekt illustration, med google maps street som bakgrund. Tänk dock att det är kväll med oranga moln, inte blå himmel.

View attachment 517683

Och här är ett riktigt klipp:

Funderar nu på tiderna kring händelsen. Jag såg min kl 2133, och dom andra verkar ha sett fenomenet efter kl 2300. Så det kan ju ha varit ett litet 'rymdregn'?
Även om du inte har fejsbok så tror jag du kan se detta då det är en "öppen grupp". 🇦🇽 Åland igår. Lyssna -"Nu dör vi allihopa"🤣

Nu är det semester! Tog en liten omväg hem och tankade. Denna gången lyckades jag komma under 0,3/milen, inte dåligt! 😊

Screenshot_20250702_161630_Fuelio.jpg

Back