Sverige idag..

När det byts bolag för trafiken så är det ju inte alltid så att det nya bolaget vill ha bussarna, då får man försöka sälja dom bäst man kan! Ofta står det i anbudshandlingarna hur gamla bussarna får vara vid slut av uppdraget och är faller dom befintliga bussarna för åldersstrecket så blir det nog så att det köps in nya bussar för att slippa byta mitt i uppdragsperioden
I mitten på nittiotalet så gick det bussar från Malmö stadstrafik i Krakow. Undrar hur många polacker som försökte hitta till Jägersro.

När det byts bolag för trafiken så är det ju inte alltid så att det nya bolaget vill ha bussarna, då får man försöka sälja dom bäst man kan! Ofta står det i anbudshandlingarna hur gamla bussarna får vara vid slut av uppdraget och är faller dom befintliga bussarna för åldersstrecket så blir det nog så att det köps in nya bussar för att slippa byta mitt i uppdragsperioden
I mitten på nittiotalet så gick det bussar från Malmö stadstrafik i Krakow. Undrar hur många polacker som försökte hitta till Jägersro.

Här i stan byts trafiken mellan Transdev, Nobina, Veolia och någon fler, jag misstänker att det vid varje byte rensas ut både bussar och personal som inte får följa med till det nya bolaget, Bussarna får nya dekaler och personalen får nya arbetskläder...

Två nya ministrar från Liberalerna.
Simona Mohamsson och Johan Britz.

Johan benämner sig "Jag är en socialliberal folkparti-classic politiker".

Det lär väl kosta någon här en hjärnaneurysm...😅

En enorm absurditet i detta är att det syriska bussbolaget inte ens bryr sig om att försöka rensa bussen om deras kusiner, förlåt jag menar leverantör, nu inte gjort det. De bara kör på. Så undrar folk varför det uppstår kulturella friktioner.

🤯

Här i stan byts trafiken mellan Transdev, Nobina, Veolia och någon fler, jag misstänker att det vid varje byte rensas ut både bussar och personal som inte får följa med till det nya bolaget, Bussarna får nya dekaler och personalen får nya arbetskläder...
Jaha, vad har det med denna tråd att göra? Föreslår att fröken är lite tydligare.

Tant marcus ville ju prata gamla bussar i den här tråden
Nej, jag belyser svenska absurditeter, i tråden som förvisso är bred men brukar landa i typiskt svenska beteenden och skeenden, bussen var bara en av många tänkbara ingångar. Bussar i sig hör inte till denna tråd.

Jag fortsatte att skriva om hur bussar kan tänkas bytas ut i "förtid", om nu 14 år är att betrakta som förtid

Det var enbart du som tyckte att det var en absurditet att byta ut en 14 år gammal buss, alla andra i tråden verkar se det som ganska normalt

Jag läste att de var från Liberia.

Förstod ingenting. Är nog litet trött?

Jag fortsatte att skriva om hur bussar kan tänkas bytas ut i "förtid", om nu 14 år är att betrakta som förtid

Det var enbart du som tyckte att det var en absurditet att byta ut en 14 år gammal buss, alla andra i tråden verkar se det som ganska normalt
Fram till nu har jag trott att du sannolikt spelar korkad men jag skall motvilligt erkänna att jag vacklar i min övertygelse.

Är det fastställt att bussen bara gått 16000 mil ? Eller är det plockat ur luften?

16000 mil är ju nyskick för en buss oavsett årsmodell.
Oavsett miltalet kan det finnas åldersgränser i upphandlingen. 16000 mil med chaufförer utan utvecklade mekaniska sympatier i Stockholms innerstad kan slita bra det också.

1142 mil/år låter orimligt lite.
När snurrar mätaren runt, dvs hur många siffror finns det på displayen?

Jag tänkte att den kanske varit krockskadad och stått lång tid på verkstad, kanske väntat på utredning för försäkring.

Men varvad räknare är nog ett troligare alternativ.

116000 mil är ju en rimlig körsträcka för en 14 år gammal buss. Och då är motorn slut och bussen inte lämplig för någon professionell verksamhet i ett västland.

Är det fastställt att bussen bara gått 16000 mil ? Eller är det plockat ur luften?

16000 mil är ju nyskick för en buss oavsett årsmodell.
Med tanke på att en linjebuss is Sverige snittar straxt över 5000 mil om året så låter det tveksam om en buss bara skulle gå drygt 1000 mil om året, fast den ser ju oförskämt fräsch ut på bilderna så det kanske har varit nån reservbuss som mest fått stå i garage?

Stockholmsbussarna i synnerhet brukar ju ha kört in i saker och vara lite skrapade och buckliga och sakna nån panel nånstans.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back