Dagens bild

Tänkte att eftersom mitt Abus Granit är för smalt att sätta runt bakre kedjedrev så borde Biltema skivbromslås räcka till.
Räckte men inget hål där 14 mm tappen kunde gå in i och genom kedjedrevet. Så det sket sig.
Samma på bakre skivbromssidan där jag brukar sätta Abusgranit. Inget hål där 14 mm går in. Men hittade ett hål i baknavet där låstappen gick in. Tyvärr gick den också precis ut genom hålet.
Hålet var obetydligt större än diametern ~35mm på "Svampen" på tappen.
Fick då iden att köpa några större brickor Di 15mm, Dy 43mm, kapa ner dessa 4mm på varje sida och sätta dessa på tappen. Och det funkade.
Lodrätt
1750798340785.png
45grader
1750798399829.png
Vågrätt
1750798457766.png
Brickorna
1750798553304.png
Brickorna Dy 43 mm sitter mellan ett inre rör och ett yttre rör i navet.
Mellan rören är ca 35mm, därför var det nödvändigt smala av brickorna.
Skulle jag göra något annorlunda välj en storlek större brickor så större marginal mot att gå ut genom hålet i baknavet och ha inte lösa brickor, sätt ihop dem med tex epoxi eller kontaktlim.
Nackdel med det här: Jag blev svart om plasthandskarna av kedjeoljedamm.
Men alla har kanske inte lika skitigt baknav ?

Last edited:
Tänkte att eftersom mitt Abus Granit är för smalt att sätta runt bakre kedjedrev så borde Biltema skivbromslås räcka till.
Räckte men inget hål där 14 mm tabben kunde gå in i och genom kedjedrevet. Så det sket sig.
Samma på bakre skivbromssidan där jag brukar sätta Abusgranit. Inget hål där 14 mm går in. Men hittade ett hål i baknavet där låstappen gick in. Tyvärr gick den också precis ut genom hålet.
Hålet var obetydligt större än diametern ~35mm på "Svampen" på tappen.
Fick då iden att köpa några större brickor Di 15mm, Dy 43mm, kapa ner dessa 4mm på varje sida och sätta dessa på tappen. Och det funkade.
Lodrätt
View attachment 517289
45grader
View attachment 517290
Vågrätt
View attachment 517292
Brickorna
View attachment 517293
Brickorna Dy 43 mm sitter mellan ett inre rör och ett yttre rör i navet.
Mellan rören är ca 35mm, därför var det nödvändigt smala av brickorna.
Skulle jag göra något annorlunda välj en storlek större brickor så större marginal mot att gå ut genom hålet i baknavet och ha inte lösa brickor, sätt ihop dem med tex epoxi eller kontaktlim.
Nackdel med det här: Jag blev svart om plasthandskarna av kedjeoljedamm.
Men alla har kanske inte lika skitigt baknav ?

Snygg lösning verkligen, men det där med ofjädrad vikt…

Med vänlig hälsning,

Snygg lösning verkligen, men det där med ofjädrad vikt…

Med vänlig hälsning,
Inte tänkt och köra med svampen med skaft och 5 brickor i navet, tvärtom låset är till för att avskräcka för körning.
Det var alltså inte tänkt epoxa dit svampen med skaft och brickor i navet, enbart epoxa/kontaktlimma ihop paketet så jag slipper 6 lösa delar att få in varje gång utan att tappa allt.

Inte tänkt och köra med svampen med skaft och 5 brickor i navet, tvärtom låset är till för att avskräcka för körning.
Det var alltså inte tänkt epoxa dit svampen med skaft och brickor i navet, enbart epoxa/kontaktlimma ihop paketet så jag slipper 6 lösa delar att få in varje gång utan att tappa allt.

Ja…. NU ser jag ju ordentligt. Snyggt!

(Missförstod. Igen.)

Med vänlig hälsning,

Är det nån som orkar kolla vad som gäller för el-cykel? :brynad
Öppna gärna med att ni är MP/Naturskyddsföreningsmedlem och vill njuta av naturen.
Enl. Chatgpt
Är iofs intressant om en annan instans (kommun / naturvårdsverket) tycker annorlunda - det kan bli en intressant rättsfall

✅

För att en elcykel inte ska räknas som motordrivet fordon måste den uppfylla följande krav (enligt Trafikverket och Transportstyrelsen):

• Elmotorn får ha en maxeffekt på 250 watt
  • Motorn får bara ge kraft när du trampar (så kallad "trampassistans")
  • Elassistansen får bara fungera upp till 25 km/h

Om dessa krav uppfylls räknas elcykeln som en vanlig cykel – inte som motordrivet fordon – vilket innebär:

• Du får cykla på cykelvägar
  • Du behöver inte ha körkort
  • Fordonet är inte registreringspliktigt
  • Ingen trafikförsäkring krävs

Öppna gärna med att ni är MP/Naturskyddsföreningsmedlem och vill njuta av naturen.
Tackar för tips. Men jag behöver inte tvunget vara naturskyddsföreningsmedlem för att känna begäret, eller att ha rätten, att njuta av naturen. Dock kanske jag ska parkera min hoj utanför området och gå in till fots. Det är hur som helst alldeles för frestande att slingra sig förbi bommen (med rätt typ av hoj då) och hamna rakt i äventyret ;)

Som jag ser det blir problemet när andra åker in med småhojar eller crossar eller vad som helst, och ifall av klagomål så måste väl likhetsprincipen gälla. Och då duger inte terrängkörningslagen. Det får helt enkelt bli upp till allmänheten, som ju är dom som oftast visatas på en plats, att samsas om naturen och vara lika rädda om den tillsammans. En hänsynssfråga skulle jag vilja säga, och inte nåt blindfattat autist-juridiskt flum.

Tackar för tips. Men jag behöver inte tvunget vara naturskyddsföreningsmedlem för att känna begäret, eller att ha rätten, att njuta av naturen. Dock kanske jag ska parkera min hoj utanför området och gå in till fots. Det är hur som helst alldeles för frestande att slingra sig förbi bommen (med rätt typ av hoj då) och hamna rakt i äventyret ;)

Som jag ser det blir problemet när andra åker in med småhojar eller crossar eller vad som helst, och ifall av klagomål så måste väl likhetsprincipen gälla. Och då duger inte terrängkörningslagen. Det får helt enkelt bli upp till allmänheten, som ju är dom som oftast visatas på en plats, att samsas om naturen och vara lika rädda om den tillsammans. En hänsynssfråga skulle jag vilja säga, och inte en blindfattad autistiskt juridiskt flum.
Tänkte faktiskt på elassisterade MTB-hojar och de där cyklarna med feta däck som man ser i skogen, de sliter upp stigarna rätt mycket när det är mjuka partier.

Enl. Chatgpt
Är iofs intressant om en annan instans (kommun / naturvårdsverket) tycker annorlunda - det kan bli en intressant rättsfall

✅

För att en elcykel inte ska räknas som motordrivet fordon måste den uppfylla följande krav (enligt Trafikverket och Transportstyrelsen):

• Elmotorn får ha en maxeffekt på 250 watt
  • Motorn får bara ge kraft när du trampar (så kallad "trampassistans")
  • Elassistansen får bara fungera upp till 25 km/h

Om dessa krav uppfylls räknas elcykeln som en vanlig cykel – inte som motordrivet fordon – vilket innebär:

• Du får cykla på cykelvägar
  • Du behöver inte ha körkort
  • Fordonet är inte registreringspliktigt
  • Ingen trafikförsäkring krävs

Jag tror nog att lokala föreskrifter bör kunna gälla oavsett vad trafikverket sagt.

Jämför med när butiker förbjuder att köra elsparkcykel inne i butiken.

Jag tror nog att lokala föreskrifter bör kunna gälla oavsett vad trafikverket sagt.

Jämför med när butiker förbjuder att köra elsparkcykel inne i butiken.
Som alla andra kommuner så samlas inte de "vassaste knivarna i lådan" där - man använder sig av en skylt som förbjuder trafik med motorfordon exkl. moped klass II, sedan lägger man till en egen hittepåskylt som lämnar utrymme för tolkning (elcykel eller ej????)
Vill man ha en heltäckande skylt så finns alternativ C2, men den inkluderar cykel av alla sorter. Då finns möjlighet att använda Tragikverkets tilläggsskylt "Gäller ej cykel", men då är vi tillbaka i vinkelvolten
Kan vara så att man inte vill skriva ut förbud mot elcykel och tillstånd för vanlig cykel eftersom man inte vill ha frågan prövad i domstol
1750938138056.png

Kuriosa - motordriven rullstol får passera C2 om den har max hastighet 20kmh, elsparkcykel får inte passera även om den har max hastighet 20 kmh, hoverboard får passera och även sparkcykel om man kör under 20 kmh, men som sagt - inte cykel

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025