Harley Davidson m fl glidarhojar

Najs där Elm. Vilken modell är det där? Ser ut som samma motor som på min. Du har även satt på framrutan ser jag, är det mot insekterna? Jag har funderat på det också då man kommer upp i hög fart väldigt lätt på dessa hojar.

Min är en 2009 Dyna SuperGlide Custom. 2400 mil nu. Du har nog en större motor. Min är 96cui med Stage 1 sedan ny. Skärmen köpte jag för 700 spänn på Tradera. Kostar nästan fem tusen på Bike såg jag sen.
Men det ser för jävla gubbigt ut så den är nog till salu. 😂

Hur det ser ut när man tror man kör sporthoj med Harley. 😬
IMG_20250608_102832752_HDR.jpg

Jag blev anlitad som chaufför för besiktning av en Sportster Forty Eight då ägaren har ryggskott så det blev ca 10 mil på H-D idag. Den kan väl jämföras med min kompressormatade Honda, inte bra på nåt men frän om man gillar hojtypen.

Oskön sittställning nu kan det bero på att jag med mina 176 cm fick sträcka mig till styre fotpinnar. Motor ska ha nån fixad topp och andra kammar och det kändes ut hyfsat drag i motorn om det nu inte var körställningen som ökade på det upplevda effekten och fartupplevelsen. Mitt minne är att Road King är en helt annan behagligare och komfortablare hoj.

Blir nog ingen H-D för mig närmaste taget.

Jag blev anlitad som chaufför för besiktning av en Sportster Forty Eight då ägaren har ryggskott så det blev ca 10 mil på H-D idag. Den kan väl jämföras med min kompressormatade Honda, inte bra på nåt men frän om man gillar hojtypen.

Oskön sittställning nu kan det bero på att jag med mina 176 cm fick sträcka mig till styre fotpinnar. Motor ska ha nån fixad topp och andra kammar och det kändes ut hyfsat drag i motorn om det nu inte var körställningen som ökade på det upplevda effekten och fartupplevelsen. Mitt minne är att Road King är en helt annan behagligare och komfortablare hoj.

Du saknar slokmustasch, och det kan vara avgörande i sammanhanget....
Men bra återkoppling angående upplevelsen.

Du saknar slokmustasch, och det kan vara avgörande i sammanhanget....
Men bra återkoppling angående upplevelsen.

Påverkar mustaschen aerodynamiken gynnsamt för sittställningen som H-D har?

Du kan alltid gå till butikerna, dricka gratis kaffe och provsitta och provköra olika modeller. När din Harly hittar dig, då vet du.

sitta i sin Richa munkjacka o bara mysa på SuperGliden
😁 jasså, du blir alltså en munk när du kör din Dyna? Svårt att låta bli att dyrka ljudet.

Skaffade en sån här, "ConStand Midlift L" från Motea för ca 1200 kr. Den funkar OK, dock alldeles för snabb i sänkningen så man behöver vara mycket känslig på sänk-pedalen, eller dutta i omgångar.

Hoj-lyft ConStands 02.JPG

Så det blev en del mek igår. Just Dynan kräver ca 3-4 cm tjock kloss under ramen på vänster sida för att stå rakt på lyftgafflarna. Ramen är inte så smidigt konstruerad undertill, man borde svetsat på två lyft / skyddsskenor i samma nivå, men jag antar att det hade krockat med stödet som sitter på vänster sida. Jag använde ett par plywoodbitar ca 16 cm tjocka, totalt 32 mm men jag tror att 38 eller 40 mm vore perfekt.

IMG_5066.JPG

Fjäderjusteringsverktyget köpte jag med en sats om 6 st på Temu för ett par år sen, detta APU16 verkar passa bäst. Nu är fjädrarna på läge 5, vilket verkar vara maximalt. Nu kan bakhjulet snurra fritt med mig och Camilla på hojen :LOL:

Spring preload Harley Dyna WG.jpg

Har biltemas lyft. Den går INTE under min SuperGlide fast jag har original fjädrar med max förspänning. Och jag tycker nog original fjädring är för mjuk. Med endast mig på är den okay men med frun på så går det igenom när det är för kraftig bula i vägen. Men det är väl Amerika det med för mjuk fjädring. Jag väger 90 och hon 65. Det är fan inte för tung last tycker jag. Ska man sen ha lite bagage med så är det ju kört.

Och jag skickade in en db killer i mitt V&H (Vansinnesvrål & Hojt). Har ett original liggande men med dbkiller blev den ju helt okay. Och original avgas väger ganska mycket.

Du kan alltid gå till butikerna, dricka gratis kaffe och provsitta och provköra olika modeller. När din Harly hittar dig, då vet du.

😁 jasså, du blir alltså en munk när du kör din Dyna? Svårt att låta bli att dyrka ljudet.

Skaffade en sån här, "ConStand Midlift L" från Motea för ca 1200 kr. Den funkar OK, dock alldeles för snabb i sänkningen så man behöver vara mycket känslig på sänk-pedalen, eller dutta i omgångar.

View attachment 516956

Så det blev en del mek igår. Just Dynan kräver ca 3-4 cm tjock kloss under ramen på vänster sida för att stå rakt på lyftgafflarna. Ramen är inte så smidigt konstruerad undertill, man borde svetsat på två lyft / skyddsskenor i samma nivå, men jag antar att det hade krockat med stödet som sitter på vänster sida. Jag använde ett par plywoodbitar ca 16 cm tjocka, totalt 32 mm men jag tror att 38 eller 40 mm vore perfekt.

View attachment 516957

Fjäderjusteringsverktyget köpte jag med en sats om 6 st på Temu för ett par år sen, detta APU16 verkar passa bäst. Nu är fjädrarna på läge 5, vilket verkar vara maximalt. Nu kan bakhjulet snurra fritt med mig och Camilla på hojen :LOL:

View attachment 516958

Jag har svårt att se att det skulle bli en Harley men om det skulle vara nån så är det nog typ en Road King men man vet ju aldrig.

Då det gäller mc-lyften och sänkningen, beter den sig som biltemas lyft? Den jag har är sån att om man försöker sänka försiktigt med att trampa lätt på pedalen så skakar hela skiten men om man distinkt trampar pedalen i botten sänker den sakta och jämnt, verkar vara nån dämpning, strypning vid sänkningen.

Jag har svårt att se att det skulle bli en Harley men om det skulle vara nån så är det nog typ en Road King men man vet ju aldrig.

Då det gäller mc-lyften och sänkningen, beter den sig som biltemas lyft? Den jag har är sån att om man försöker sänka försiktigt med att trampa lätt på pedalen så skakar hela skiten men om man distinkt trampar pedalen i botten sänker den sakta och jämnt, verkar vara nån dämpning, strypning vid sänkningen.

Åk INTE och testa!! Jag skulle bara åka inom och titta lite och sen körde jag därifrån med en SuperGlide. Fan me! 😆

Biltemas är fan helt konstiga. Min släpper som fritt fall medan en kompis sänker som man förväntar sig med lite försiktighet

men om man distinkt trampar pedalen i botten sänker den sakta och jämnt,
Du det har jag faktiskt inte provat! Jag försökte ju trampa så försiktigt möjligt, men att trampa ner hårt gick emot mitt förnuft. Jag ska dock testa det nästa gång harlyn ska upp i luften.

Åk INTE och testa!! Jag skulle bara åka inom och titta lite och sen körde jag därifrån med en SuperGlide. Fan me!
Ja, fan alltså. Jag hade en ledig dag och tänkte jag skulle åka "känna lite på en Harley på Pauls Motor... och bara titta". Jag gjorde ju samma sak i höstas när jag var hos ProBike i deras norra lokaler i Täby. Där satt jag på säkert 10 olika Harleysar.., men inget jag köpte.

Men jag hade känt nu ett tag att det var dags att rensa lite bland hojarna, jag kör ju inte på alla längre och man känner vilka hojar man använder, och vilka som blir stående. Så med två hojar borta (KLX230 och Shotgun 650) måste jag ju ha en tunghoj till Camilla, så .. HarlyharlyHARLY.

.. nån som provat en Indian?

Aldrig testat Indian. Men det känns lite som Icas egna märke. Nu var jag elak med. 😬😆

Åk INTE och testa!! Jag skulle bara åka inom och titta lite och sen körde jag därifrån med en SuperGlide. Fan me! 😆

Biltemas är fan helt konstiga. Min släpper som fritt fall medan en kompis sänker som man förväntar sig med lite försiktighet

Nä jag ska hålla mig från att testa fler modeller av H-D😉

Jag får för mig att biltemas lyft har nån form av tryckstyrd dämpning på returen, har man vikt på lyften sänker den sakta till hjulen på hojen tar i marken och vikten på lyften upphör, då börjar den att sänka fort biten som är kvar till dem är helt nedsänkt. Kan det vara nåt fel på din lyft så att den sänker fort hela tiden?

Jag får för mig att biltemas lyft har nån form av tryckstyrd dämpning på returen, har man vikt på lyften sänker den sakta till hjulen på hojen tar i marken och vikten på lyften upphör, då börjar den att sänka fort biten som är kvar till dem är helt nedsänkt. Kan det vara nåt fel på din lyft så att den sänker fort hela tiden?
Det är väl som alltid med biltema att det beror på när man köpte prylen, eftersom att de byter tillverkare hela tiden.

Mycket möjligt. Har aldrig brytt mig om att pilla med den. Det är ju inte så högt upp. 💀

Last edited:
Har ägt en liten sportster (883:a) 90-talare med förgasare. Jag tyckte den var väldigt kul på sitt sätt. Den går att svänga med och köra lite "aktivt". Slö & tung är den såklart men att brumma runt i 80-110 var trevligt. Är image och respekt viktigt ska man nog ha minst en 1200:a sportster.

Back