Harley Davidson m fl glidarhojar

Gratulerar, Wide Gliden är en fin modell. Är den högljudd?
En Harley som andra hoj vore nåt.
 
Du gjorde det jag inte vågar...
Sittställningen påminner om min gamla Yamaha Dragstar och då vill jag ju höra vad du tycker efter 25-30 mil utan att kliva av.
Jag vet fortfarande inte om jag vågar, men nu är det gjort. Och det blir en sammanfattning senare. Men hur farligt kan det vara? Det är ju bara en typ av motorcykel, ja, lite grövre och tyngre, och lite högljudd. Men fortfarande gas, broms, koppling och växlar. Blinkersarna sitter dock aningens konstigt, på var sin sida om styret. Man trycker en gång så blinkar det, sen trycker man igen så slutar den blinka.

Jag sitter rätt så OK, med stöd för svanskotan. En irriterande grej var att komma ihåg var jag ska placera fötterna efter att ha stått vid rött nån minut. Jag tenderade att sätta fötterna på motorn och avgasröret hela tiden, istället för där framme :LOL:

Har du köpt chaps med fransar och pott-hjälm till?

Och vad har du i väskan där fram?
Nej, inte än.. 🤣 , jag tror jag får köra med mina snickarbyxor så länge.
I väskan har jag inte kollat. Den ser lite platt ut. Jag ska nog lägga nåt papper och verktyg där i fall det blir mek på vägen, hylsnyckel och torxbits kanske. Ifall det blir nån skruv lös av allt vibrerande. Motorn skakar ju som en gammal centrifug.

..och stoppa in dB killersarna i rören, för det där är väl Vansinnes Hines Long shots staggered?
Yes, Vans & Heins avgassystem. Dom har 'öppnat motorn' vad jag förstår, ingen katalysator. Jag får med originalrören också, kanske ska sätta på dom så att jag inte blir skjuten kl 5 på morgonen när jag tar hojen till jobbet? Jag vet inte om den är "mappad", måste kolla papprena i foldern. Gubben innan verkar ha tagit bra hand om den.

Kontakten i fotbromsen tror jag det är ger upp och då får man märkliga fel på bakljuset.
Tackar. Nja, kontakter är inga problem. Jag har nog världens största samling svagströmskontakter, och knappar för den delen. Skulle nån kontakt eller ledare krångla har jag flera olika klämverktyg och stift, och fina japanska kontakthus.
Har inget som helst behov att klä mig i dödskallar eller skinnbyxor eller köra i stora grupper.
.. inte ens en liten tatuering? Nånstans?? 😆 Nej, jag är väl som du då, jag kommer köra i jeans och öppen hjälm, och min gröna rambo-jacka. Jag är glad att hojen inte har "ap-häng" utan riktigt styre, så jag sitter ganska skönt på den i avslappnad ställning.
 
Nej, inte än.. 🤣 , jag tror jag får köra med mina snickarbyxor så länge.
I väskan har jag inte kollat. Den ser lite platt ut. Jag ska nog lägga nåt papper och verktyg där i fall det blir mek på vägen, hylsnyckel och torxbits kanske. Ifall det blir nån skruv lös av allt vibrerande. Motorn skakar ju som en gammal centrifug.


Yes, Vans & Heins avgassystem. Dom har 'öppnat motorn' vad jag förstår, ingen katalysator. Jag får med originalrören också, kanske ska sätta på dom så att jag inte blir skjuten kl 5 på morgonen när jag tar hojen till jobbet? Jag vet inte om den är "mappad", måste kolla papprena i foldern. Gubben innan verkar ha tagit bra hand om den.

Om du ska ha kvar väskan där tycker jag du ska ta loss och vårda den lite, kanske med ett något mörkfärgande medel för att få bot på flammigheten som alltid blir på läder som utsätts olika mycket för regn och sol

Ja jag känner en som plockade bort sina V&H Longshots för att han inte kunde starta hojen utan att väcka hela kvarteret, och han har just fått barn själv så nu har han helt plötsligt börjat tänka på sånt :ROFLMAO:

Vad det gäller verktyg att ha med sig så säger jag punka-kit, i övrigt är dom inte så opålitliga
 
verktyg att ha med sig så säger jag punka-kit
Men blir det inte tunga däckjärn och konka på då? Och hur ska jag hantera en 300 kg tung hoj med att skruva av ett hjul på den? Min rygg stack precis och gömde sig ..

Lite roligt ljud här i klippet när jag startar maskinen


Ursäkta ljudstörningarna, jag kommer åt micken med handen hela tiden på min ajfån.
 
Jag tror den kommer att passa bra till dig som komplement till dom andra cyklarna du har.
Har du sålt någon? Annars så börjar det bli en hyfsad samling nu
 
Men blir det inte tunga däckjärn och konka på då? Och hur ska jag hantera en 300 kg tung hoj med att skruva av ett hjul på den? Min rygg stack precis och gömde sig ..

Lite roligt ljud här i klippet när jag startar maskinen


Ursäkta ljudstörningarna, jag kommer åt micken med handen hela tiden på min ajfån.

Jag tänkte mera ett kit med kletigt snöre, men visst, ta du däckjärn med dig.

"Med ett schyst däckjärn kan man slå världen med häpnad" (travesti på Socker Conny)
 
.. inte ens en liten tatuering? Nånstans?? 😆 Nej, jag är väl som du då, jag kommer köra i jeans och öppen hjälm, och min gröna rambo-jacka. Jag är glad att hojen inte har "ap-häng" utan riktigt styre, så jag sitter ganska skönt på den i avslappnad ställning.

Jag har dock en HD-keps, det är väl ungefär så långt jag sträcker mig.. 😊

Kul att du nämner det om "ap-häng", det är precis vad jag har på min Street bob/Wide Glide hybrid. Är betydligt skönare än vad det ser ut 👍
 
Om du ska ha kvar väskan där tycker jag du ska ta loss och vårda den lite, kanske med ett något mörkfärgande medel för att få bot på flammigheten som alltid blir på läder som utsätts olika mycket för regn och sol

Ja jag känner en som plockade bort sina V&H Longshots för att han inte kunde starta hojen utan att väcka hela kvarteret, och han har just fått barn själv så nu har han helt plötsligt börjat tänka på sånt :ROFLMAO:

Vad det gäller verktyg att ha med sig så säger jag punka-kit, i övrigt är dom inte så opålitliga
Kan ju fan inte laga punka på en sån utmed vägen. Ring bärgare.

Klockan fem går väl hederligt folk upp för fan? Bara tjänstemän och annat odugligt som går upp senare än så. Att få vakna till en Twin Cam smäller igång på runt 120db är få förunnat och dom ska ta mig fan känna sig lyckliga.
 
Kan ju fan inte laga punka på en sån utmed vägen. Ring bärgare.

Klockan fem går väl hederligt folk upp för fan? Bara tjänstemän och annat odugligt som går upp senare än så. Att få vakna till en Twin Cam smäller igång på runt 120db är få förunnat och dom ska ta mig fan känna sig lyckliga.
Framhjulpunka går ok att köra med dom där, jag körde hem från Västerås 10 mil med platt framhjul en gång på Shovelhead.
 
Boys, många fina poäng. Och tackar för all nyttig info. Det fanns så många hojar där att jag blev helt yr. Så min strategi var enkel; gå till en hoj jag kan tänka mig sitta och köra på, och bekanta mig mer med den.

Enkel och praktisk som jag är så blev den en 2015 Dyna wide-glide med lite roliga men diskreta uppgraderingar.

Här ..
View attachment 516363

View attachment 516367

View attachment 516362

View attachment 516364

View attachment 516365

View attachment 516366

130 kkr inkl ett nytt bakdäck, nytt batteri samt färsk service. Har jag blivit blåst?

Tankade fullt och provkörde väl nån timme på både motorväg och slingerbultar norr om stan, och hojen känns stabil i allt från 10-120 kmh. Tänkte testa det där "death wobblet" men det händet inget ;) Allt verkar vara bra justerat och avstämt. Papprena ser bra ut, besiktningar och servicar i bra ordning. Det viktiga är att motorn låter bra och växlarna klonkar smidigt och lätt. Det tog väl en kvart innan jag hann vänja mig vid manövreringen.

.. sen tänker jag sätta ett par bra crossdäck på och prova köra lite enduro.
Glöm inte att anmäla dig till GGN.
Cafe Utsikten?
 
Ovanför Cafe Utsikten, Båstad. Fint. Aldrig varit förbi där innan. Men nu när man är över femtio måste man ju kolla in var man ska fika sen när man blir pensionär.
 
Okej, som har 2,3liters motor. Nja det är inte riktigt samma som att jämföra en luftkyld v twin. En Harley från nuvarande 20 tal, går grymt bra med tanke på att den har en kamaxel, luftkylning och teknik från förra seklet typ.
Sen svarar m8 motorn grymt bra på trim. Såg på mectecs fb här om dagen att dem bänkat en hd med m8 motorn som fått 135cui kit. Den gav 160hk och över 200nm på bakhjulet.
En kam och mappning och så kallat luft och buller så ger en m8 typ 100hk på bakhjulet. Nåja ni kommer ju ändå tycka hd är skit så.
Fridens!
Om du nu gillar din motorcykel så räcker väl det?
Om jag tycker en Rocket III är bättre, snabbare, lättare att svänga med eller så mycket roligare att köra gör väl inte dina åsikter om din motorcykel mindre värda?
Blir min motorcykel sämre om du tycker det?
Jag har passerat Rosvik med en massa plast, men det är en motorcykel jag gillar även om andra inte förstår eller gillar mitt val! :krama
Boys, många fina poäng. Och tackar för all nyttig info. Det fanns så många hojar där att jag blev helt yr. Så min strategi var enkel; gå till en hoj jag kan tänka mig sitta och köra på, och bekanta mig mer med den.

Enkel och praktisk som jag är så blev den en 2015 Dyna wide-glide med lite roliga men diskreta uppgraderingar.

Här ..
View attachment 516363

View attachment 516367

View attachment 516362

View attachment 516364

View attachment 516365

View attachment 516366

130 kkr inkl ett nytt bakdäck, nytt batteri samt färsk service. Har jag blivit blåst?

Tankade fullt och provkörde väl nån timme på både motorväg och slingerbultar norr om stan, och hojen känns stabil i allt från 10-120 kmh. Tänkte testa det där "death wobblet" men det händet inget ;) Allt verkar vara bra justerat och avstämt. Papprena ser bra ut, besiktningar och servicar i bra ordning. Det viktiga är att motorn låter bra och växlarna klonkar smidigt och lätt. Det tog väl en kvart innan jag hann vänja mig vid manövreringen.

.. sen tänker jag sätta ett par bra crossdäck på och prova köra lite enduro.
Hoppas du blir nöjd! :tummenupp
Ser fram emot många fina bilder från dina kommande långresor! :krama
Det känns som en del kommer ut ur garderoben.
I denna tråd på sporthoj.com🤔
När jag började köra motorcykel körde man motorcykel. Vi körde och träffades tillsammans oavsett vad vi körde.
Men så fick Lill-Anders pannbenet inslaget och det blev en ny tid.
Och nu måste det kategoriseras och antingen tillhör man eller inte.
Så på sätt och vis är det positivt att de flesta på SportHoj inte kör SportHoj. Tyvärr betyder det inte att de flesta blivit mer vidsynta... :(
 
Grattis till köpet, ser fin ut! :tummenupp
 
Har du sålt någon? Annars så börjar det bli en hyfsad samling nu
Jodå, KLX230 åkte iväg till Skåne igår.

Jag tänkte mera ett kit med kletigt snöre
Ok, en 'plugg'. Jag tror dessa däck är slang-däck. Det är hur som helst ekerfälgar så jag tror inte det funkar laga med plugg bara.

"ap-häng", det är precis vad jag har på min Street bob/Wide Glide hybrid. Är betydligt skönare än vad det ser ut
Det är möjligt. Det blir väl skönt om sommaren när det är riktigt varm och man vill ha luft under armarna? 😁

Glöm inte att anmäla dig till GGN.
Blir jag enda glidarhojen på banan då, kanske? 🤣

Satt på pushback risers.
Najs där Elm. Vilken modell är det där? Ser ut som samma motor som på min. Du har även satt på framrutan ser jag, är det mot insekterna? Jag har funderat på det också då man kommer upp i hög fart väldigt lätt på dessa hojar.

Ser fram emot många fina bilder från dina kommande långresor!
Det kan du ge dig fasen på. Har en passagerare som brukar komma hem med 300 selfies och en del vackert användbart efter en dag i sadeln.

Nu jobbar jag hela veckan, samt har fortbildning ett par dagar, så jag har bara en dag ledigt. Men nästa vecka har jag hela veckan ledigt så då blir det rockenroll .. om det inte regnar ;)
 
Ovanför Cafe Utsikten, Båstad. Fint. Aldrig varit förbi där innan. Men nu när man är över femtio måste man ju kolla in var man ska fika sen när man blir pensionär.
Undvik det stället, dom hatar motorcyklister. Men dom gillar pengar så man blir insläppt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top