O-ringskedja 520, Biltema *VARNING*

Satt bakhjulet på rätt ställe? Låset kan ju bli lite slitet eftersom det sticker ut lite mer än hela kedjan men på bilderna har ju hel kedjan slipats.

Men det är Biltemaskit såklart. Samma som dom som fick punktering av däcken. Det var också biltemas fel. Ändå fortsätter Biltema att finnas. Med all skit som säljer.

Satt bakhjulet på rätt ställe? Låset kan ju bli lite slitet eftersom det sticker ut lite mer än hela kedjan men på bilderna har ju hel kedjan slipats.

Men det är Biltemaskit såklart. Samma som dom som fick punktering av däcken. Det var också biltemas fel. Ändå fortsätter Biltema att finnas. Med all skit som säljer.

Hjulet och kedjelåset, det sitter där det ska.

Kedjan satt på en 2007 YZF450, den har väl runt 50hk och kedjan ska hålla även för en 200 hästars maskin och tvärsnittsarean där brottet skett har inte minskat till en fjärdedel så det är ingen ursäkt för ett brott.

Kedjan håller fortfarande rätt längd, den sitter som den ska runt bakdrevet och den är inte sladdrig i sidled. Det är de sakerna som vanligtvis avgör när jag vanligtvis byter kedja.

Kedjan har sina timmar, det är inget snack om den saken.Hojen har nog gått runt 70 timmar sen ny och det kan vara den enda kedja hojen haft efter originalkedjan som brukar ha kort livslängd så på sätt och vis kanske kedjan egentligen faktiskt hållit bra.

Och andra sidan så kollar man runt på nätet så finns det gott om negativa recensioner av just Biltemas kedjor. Varav ett antal bara i den här tråden.

1000007124.jpg

Last edited:
Hade kedjelås på min Harley i alla år. Typ nästan 20 år. Höll bra. Kedjan var nog inte feltema. Nästan 120 i vrid.
På min roadracer jag hade som ung var kedjelåset surrat med stålstråd. Är var nog ett krav på tävlingar på den tiden

Hade kedjelås på min Harley i alla år. Typ nästan 20 år. Höll bra. Kedjan var nog inte feltema. Nästan 120 i vrid.
På min roadracer jag hade som ung var kedjelåset surrat med stålstråd. Är var nog ett krav på tävlingar på den tiden

Jag tror inte det är vridet som normalt sett är problem för kedjelåset utan centrifugalkrafterna vid riktigt höga hastigheter.

Hjulet och kedjelåset, det sitter där det ska.

Kedjan satt på en 2007 YZF450, den har väl runt 50hk och kedjan ska hålla även för en 200 hästars maskin och tvärsnittsarean där brottet skett har inte minskat till en fjärdedel så det är ingen ursäkt för ett brott.

Kedjan håller fortfarande rätt längd, den sitter som den ska runt bakdrevet och den är inte sladdrig i sidled. Det är de sakerna som vanligtvis avgör när jag vanligtvis byter kedja.

Kedjan har sina timmar, det är inget snack om den saken.Hojen har nog gått runt 70 timmar sen ny och det kan vara den enda kedja hojen haft efter originalkedjan som brukar ha kort livslängd så på sätt och vis kanske kedjan egentligen faktiskt hållit bra.

Och andra sidan så kollar man runt på nätet så finns det gott om negativa recensioner av just Biltemas kedjor. Varav ett antal bara i den här tråden.

View attachment 514936
Biltema får väl alltid skit oavsett. Men ändå. Där står butikerna. Fler och fler. Men skräp är det.

Men återigen så ser kedjan på bilderna felmonterad ut. Som om det gått emot något och slipats ner. Det kan ju vara sbr - relaterat.

Men återigen så ser kedjan på bilderna felmonterad ut. Som om det gått emot något och slipats ner. Det kan ju vara sbr - relaterat.

Vad är det som gör att du säger ”felmonterad” och ”slipats ner”…? Du är medveten om att kedjan på en geggmoppe har ganska mycket kontakt med en kedjeguide…?

Och även om kedjan har gått 70 timmar så vill jag tro att Tvåtaktsmannen har full koll på kedjemontering såväl som tillsyn före körning.

Biltema får väl alltid skit oavsett. Men ändå. Där står butikerna. Fler och fler. Men skräp är det.

Fast de gav ju iaf upp mc-sortimentet för 10-15 år sen, att de säljer crappy solstolar istället är inget riktigt problem

Klart att den har nött mot något, den glider ju tillsammans med sand som slippasta både mot plastskyddet på svingen samt i kedjestyrningen framför bakdrevet.

Du kanske ska ta en titt på hur crosshojar är konstruerade?

Men okej, visst har du rätt i att den är felmonterade som du ser på bilden. Jag skulle rent av säga att den är inte alls monterad.

Last edited:
Jag är fullt medveten om hur en sån hoj fungerar. Och jag har ju ägt flera.
Samtidigt har jag aldrig lyckats slipa ner en kedja på det viset. Men det är Biltemaskit. Inte nåt annat. Inget retrospektiv är nödvändigt för någon användare av biltemas produkter alls.
Sola försiktigt.

Kan ju vara fabrikationsfel i materialet....?
Jag har en Biltema kedja på min cbr600 rat.
Den har fått så mycket stryk i flera år....smiskat gata, sand, skog, snöskoterspår, isvägar mm och nästan alltid på full gas.

Samtidigt har jag aldrig lyckats slipa ner en kedja på det viset. Men det är Biltemaskit. Inte nåt annat. Inget retrospektiv är nödvändigt för någon användare av biltemas produkter alls.
Sola försiktigt.

Du tänker att en felmonterad kedja ändå går 50-60 timmar på en crosshoj trots att den varit felmonterad?
Jag kör numera så sällan att jag inte minns hur länge en kedja håller på en cross så jag googlade och såg något om 30-50h för en o-ringskedja.

Med de siffrorna kan man ju säga att min biltemakedja i så fall sannolikt har överpresterat men jag föredrar nog en kedja som tar slut genom att bli glapp i länkarna och helt enkelt för lång framför en kedja som brister och riskerar att spräcka motorblocket.

Jag ska kolla i min skrotlåda ifall det är som du säger angående hur crosskedjor nöts.

Sola försiktigt.

Vad säger du? Har dom här kedjorna också varit felmonterade?

1000007170.jpg1000007169.jpg1000007168.jpg1000007167.jpg1000007166.jpg1000007165.jpg

Sola försiktigt.

Skulle du kunna lära mig hur man monterar kedjan så att den inte glider mot svingen?

1000007171.jpg

Och kedjestyraren?
1000007173.jpg

Nu vet jag inte om jag ska bli imponerad eller orolig. Varför i hela friden sparar du tiotalet kedjor som är att betrakta som skrot…?

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025