Förarhjälpmedel


En jättegammal tråd där folk fortfarande ville diskutera hjälpmedel.
Jag ögnade igenom några sidor men tröttnade.

Intressant dock att några tyckte att bl a T7 har mesig bakbroms på grus. Vad jag minns så funkar låst bakhjul på grus med TKC80 hyggligt. I lägre farter, i 90-130 på grus så körde jag med insidan av huvudet. Körde jag ens så fort. Hm sh. Jag körde 160 liggande på tanken. SMC, jag körde skyltad hastighet.

En tanke som slog mig igen.
Bilförare som bara kör bil. Bromsar de rätt i en panik situation? Hårt på bromsen så ABSen jobbar? Har dessa förare någonsin känt en pulserande brompedal? Oj, blev det fel nu? Eller vad sa körskolläraren och han på halkbanan? Hur fort går tröttmössorna igenom detta i en paniksituation? Livet passerar revy samtidigt. Tänka på barnen de sista två sekunderna före smällen eller på halkbaneinstruktören?

Hojåkare i alla åldrar och med olika erfarenhet, när en paniksituation uppstår i en kurva t ex är reflexen att klämma åt bromshandtaget och trycka ner bromspedalen hårt? Det ledde tidigare alltid till en vurpa. Idag ska det rädda dig från smärta och kostnader.
Används tekniken? Kan ni tala för alla, många, någon alls eller kan du tala för dig själv?

När det gäller singelolyckor är det inte vanligare att folk kör av i en kurva för att de inte vågar lägga ner mer? De bromsar efter förmåga men det går av i tangentens riktning.
Jag har sett andra köra så. Eller åtminstone jävligt fula spårval.
Jag har känt motstånd till att lägga ner mer. Dels när jag kör landsvägshoj på vintern i 1-5 grader eller allt under si och så många grader ger ju sämre grepp. Dels har jag chicken strips. I en situation är det för sent att nöta bort den. Hur breda dessa pinsamma strips är är beroende på hur långt däcket rullat. Hur breda får dessa vara efter 300 mil? Hur breda har ni som har traction control och Kurvabs? Kan man se skillnad?

Har någon hört eller sett någon skriva ”Kurv-ABSen räddade mig.”? Eller är det pinsamt?
Jag har inte kompisar med dessa hjälpmedel och jag sitter inte och tjuvlyssnar på Rosen. Samtalen förr handlade mer om hur nära det var och hur skickligt de räddade situationen.
Nu har jag iofs inte suttit ner på Rosen på 2-3 år.

För att inte inlägget ska bli kort så lägger jag till grusvarningarna på Slingerbulten. Det verkar uppskattat i Facebookgruppen. Vem läser dessa innan de ”bombar Bulten”. Ingen varning - inget fara? Tar man inte ansvar för sin framfart och håller koll på väggrepp och räknar ut i huvudet hur fort man kan köra eller tar kalkylerade risker. Det är roligt med varningar för att det är så dumt. Snabelgrusvarningar kan få mig att avstå ett vägavsnitt för att skona däcken.

Det sägs att om man mailar en firma i usa med tre frågor får man bara svar på en.
Lärdom: En fråga per mail.

I Internetsforumens barndom, de första 10-15 åren kunde frågorna citeras och besvaras fråga för fråga. Det ser man sällan. Bökigt med mobilen.

Min chefs chef sa ofta att pionjärer är de som ligger längst fram med tre pilar i ryggen. Ofta i samband med årsbokslut och med tanke på investeringar. En försiktig general kan man kanske säga. Dock både duktig och omtyckt av personal och ägarna. Rätt ovanligt.
Han slet också ut uttrycket ”It’s depends.” Tre gånger varje genomgång av årsbokslut är lite mycket även om upprepningshumor kan var kul om man gör en grej av det.

Att utseende och säkerhetssystem följer av eu-krav gör ju att dessa är här för att stanna.
Helfordonsgodkännande likaså.
Katalysator och asfula avgassystem. Hur låter de? Coolt? Hur ser de ut? Man vänjer sig? Va ska man göra då?
Tystaste hjälmen och öronproppar är vanligt bland vissa. Vindavvisare original eller tillbehör dämpar också ljudet.
CP-bakstänkan Euro7? Tysk efterlevnad precis som ställbara broms-och kopplingshandtag från Kina.
ABS är ju ett krav från någon årsmodell. Något jag inte kommer undan om jag vill byta upp mig till något mådernt (stavning?).

Alltså, jag krigar inte (eller?). Om folk vi ha sprillans ny hoj, med alla de fördelar det har så grattis. Kul med nytt. Att de inser sina begränsningar och att tekniska landvinningar följer med på köpet bara är kul och bra. Passiv säkerhet har väl knappt någon dött av.
Jag tror att hojåkare som köper nya hojar är teknikintresserade och sätter sig in i hur de ska användas, vilken nytta det gör och hur vissa kan stängas av eller anpassas.

Det är väl för tidigt att säga något om kvaliten på dessa system. Jag vet inte om alla so finns och därför inte när de kom. 3-5-7-10+ år sedan?
Verkstadsservice och servicebulkentiner, återkallanden och mjukvaruuppgraderingar.
Verkstadstider under högsäsong?Återförsäljarnät utomlands?
Jag har inga sådana erfarenheter mer än byte av drivpaket, bakdäck och motorolja. Rätt analogt.

Jo jag googlade ”ABS-lampan lyser”. För fick man en siffra på antal sökresultat. Inte längre. Man får bläddra sida efter sida till man bevisat för sig själv att det är ett vanligt problem som måste åtgärdas.
Jo men det har funnits sedan 80-talet och miljoner och åter miljoner bilar har körts i Sverige genom åren.
Min Passat -00 har inte haft Abs-problem.

”ABS-lampan lyser mc” ger också en massa sökresultat. Många länkade hit på sh. För flitiga medlemmar här så är väl dessa problem och trådar kända. Gamla BMW, ja, jo, men…
Skitiga kontaktstycken och andra enklare fel, vad vet jag. Inte i målgruppen, har inget intresse även om jag gillar felsökning.

Man är inte sämre än att man kan ändra sig.
HD-åkare har tolkningsföreträde åtminstone i vissa kretsar och områden.
Ta något billigt och ratat. Bort med allt onödigt, chop, chop. Frambroms, framskäm, fästen och pakethållare. Cleant och basic.
Klipp till pensionssparande och vettiga vuxengrejer. Skivbroms sedan länge. Helst som funkar i regn också. Kåpa, en enorm dom töntarna på Guldwinge haft i alla år. Som ni inte morsat på? Äter hellre en burk mask?
Ventilationsgaller för att styra luftflödet. Det finns ett plexiglaskit för kåpan om det drar på sidorna. Högtalare i kåpan, ja vaddåra? All elektronik, farthållare var efterlängtat.
Dubbla överliggande kamaxlar och vattenkylning. Nobelpris i vibrationsdöjande motorupphängning. Nä det fick dom inte.
Stötstänger är basic men va fan. Indian gör fina hojar men nu har jag lagt 25000 på mina HD tatueringar. Köra med långärmat på Indianen? Heja på AIK i fotboll och Djurgårn i hockey.
Den röda bobberskjortan funkar fortfarande även med kåpa och dragkrok.
Baggerracing är en grej så det går bra att hålla käft. Slanga tills det är dags att tanka.
Ja det går att släppa sargen och komma in i matchen. Man kan köpa hoj och köra efter eget huvud, förmåga, intresse, prioriteringar, tycke och smak. Man blir såklart influerad, påverkad av andra, inspirerad och gillar det nya. Nytt för att det är bra eller för att det är nytt.

Min fråga om KLE gav ett svar.
Frågade jag om ett exempel på en modern hoj med alla tekniska hjälpmedel som jag kunde på tycka till om? Minns inte. Så jävla långa inlägg.

Nu har vi väl inte berört moderna offroad/äventyrshojar direkt. Kanske indirekt.
Dubbla framskärmar är det en säkerhetsdetalj eller något som bara är onödigt och förfular hojen något så förbannat?

Hojar som väger 260 kilo utan packning diskvalificerar sig redan där. Visst kan man viktoptimera sitt kök, tält, madrasser, sovsäckar, tofflor, frun osv. Kan fjädrar och dämpning hantera det, automatiskt eller manuellt. Jag har sett på film hur överlastade flodhästar gungar igenom sköna svepande kurvor. Nein Danke.
Min ickeoptimerade packning väger 30-35 kilo numera. Just det, jag har aldrig justerat något före eller efter någon tripp. Justeringar finns.
Om man väljer bort den coola, dugliga och snygga XTZ750 mot XTZ1200 så får man en modern äventyrshoj. Dessutom med kardan. Jag tittade på den. Den är fel på punkt efter punkt efter punkt. Minns inte om något var bra. Generatoreffekten över medel kanske.
Eluppvärmd sadel är en grej numera. Jag fryser om arslet ibland. Byter inte hoj för det.

Utblåset sitter högt, påverkar designen av hojen och packväskorna. Assymetriskt och hålrum. Fast då kan man fylla det med en specialväska till. Alltid monterade väskor. Till jobbet, i köer. Svårt att förvara. Cool image i vissa grupper kanske. Ocool i andra.
Lågt monterade ljuddämpare har blivit lite vanligare igen. Vattenöverfarterna lyser med sin frånvaro för många äventyrare ändå. De kanske inte ens reflekterar över sådant.

GPS, telefon och TFT-skärm är en trippel. Rallytorn ett måste eller bara ”det ska vara så nu”. Image. För vissa kan det vara befogat.
Det blåser på motorcykel. Hur fort kör ni och hur länge? Varför så fort och varför så länge? Tävling? Tävlar/utmanar dig själv? Längsta körsträcka per dygn? Måste hinna till färja, hotellincheckning? Jag vet inte.
Min eventuella rant är baserad på alla filmer och bilder jag sett genom åren på kåpglas och vindavvisare och i kombination av förare som endast är 1 å 70. Om det är jobbigt och om det hjälper så absolut, självklart.
 
IMG_1663.jpeg

Jag tolkar det som att jag skriver för långt.
Klippte bort tre insiktsfulla sjok innan det gick att skicka.
 

En jättegammal tråd där folk fortfarande ville diskutera hjälpmedel.
Jag ögnade igenom några sidor men tröttnade.

Intressant dock att några tyckte att bl a T7 har mesig bakbroms på grus. Vad jag minns så funkar låst bakhjul på grus med TKC80 hyggligt. I lägre farter, i 90-130 på grus så körde jag med insidan av huvudet. Körde jag ens så fort. Hm sh. Jag körde 160 liggande på tanken. SMC, jag körde skyltad hastighet.

En tanke som slog mig igen.
Bilförare som bara kör bil. Bromsar de rätt i en panik situation? Hårt på bromsen så ABSen jobbar? Har dessa förare någonsin känt en pulserande brompedal? Oj, blev det fel nu? Eller vad sa körskolläraren och han på halkbanan? Hur fort går tröttmössorna igenom detta i en paniksituation? Livet passerar revy samtidigt. Tänka på barnen de sista två sekunderna före smällen eller på halkbaneinstruktören?

Hojåkare i alla åldrar och med olika erfarenhet, när en paniksituation uppstår i en kurva t ex är reflexen att klämma åt bromshandtaget och trycka ner bromspedalen hårt? Det ledde tidigare alltid till en vurpa. Idag ska det rädda dig från smärta och kostnader.
Används tekniken? Kan ni tala för alla, många, någon alls eller kan du tala för dig själv?

När det gäller singelolyckor är det inte vanligare att folk kör av i en kurva för att de inte vågar lägga ner mer? De bromsar efter förmåga men det går av i tangentens riktning.
Jag har sett andra köra så. Eller åtminstone jävligt fula spårval.
Jag har känt motstånd till att lägga ner mer. Dels när jag kör landsvägshoj på vintern i 1-5 grader eller allt under si och så många grader ger ju sämre grepp. Dels har jag chicken strips. I en situation är det för sent att nöta bort den. Hur breda dessa pinsamma strips är är beroende på hur långt däcket rullat. Hur breda får dessa vara efter 300 mil? Hur breda har ni som har traction control och Kurvabs? Kan man se skillnad?

Har någon hört eller sett någon skriva ”Kurv-ABSen räddade mig.”? Eller är det pinsamt?
Jag har inte kompisar med dessa hjälpmedel och jag sitter inte och tjuvlyssnar på Rosen. Samtalen förr handlade mer om hur nära det var och hur skickligt de räddade situationen.
Nu har jag iofs inte suttit ner på Rosen på 2-3 år.

För att inte inlägget ska bli kort så lägger jag till grusvarningarna på Slingerbulten. Det verkar uppskattat i Facebookgruppen. Vem läser dessa innan de ”bombar Bulten”. Ingen varning - inget fara? Tar man inte ansvar för sin framfart och håller koll på väggrepp och räknar ut i huvudet hur fort man kan köra eller tar kalkylerade risker. Det är roligt med varningar för att det är så dumt. Snabelgrusvarningar kan få mig att avstå ett vägavsnitt för att skona däcken.

Det sägs att om man mailar en firma i usa med tre frågor får man bara svar på en.
Lärdom: En fråga per mail.

I Internetsforumens barndom, de första 10-15 åren kunde frågorna citeras och besvaras fråga för fråga. Det ser man sällan. Bökigt med mobilen.

Min chefs chef sa ofta att pionjärer är de som ligger längst fram med tre pilar i ryggen. Ofta i samband med årsbokslut och med tanke på investeringar. En försiktig general kan man kanske säga. Dock både duktig och omtyckt av personal och ägarna. Rätt ovanligt.
Han slet också ut uttrycket ”It’s depends.” Tre gånger varje genomgång av årsbokslut är lite mycket även om upprepningshumor kan var kul om man gör en grej av det.

Att utseende och säkerhetssystem följer av eu-krav gör ju att dessa är här för att stanna.
Helfordonsgodkännande likaså.
Katalysator och asfula avgassystem. Hur låter de? Coolt? Hur ser de ut? Man vänjer sig? Va ska man göra då?
Tystaste hjälmen och öronproppar är vanligt bland vissa. Vindavvisare original eller tillbehör dämpar också ljudet.
CP-bakstänkan Euro7? Tysk efterlevnad precis som ställbara broms-och kopplingshandtag från Kina.
ABS är ju ett krav från någon årsmodell. Något jag inte kommer undan om jag vill byta upp mig till något mådernt (stavning?).

Alltså, jag krigar inte (eller?). Om folk vi ha sprillans ny hoj, med alla de fördelar det har så grattis. Kul med nytt. Att de inser sina begränsningar och att tekniska landvinningar följer med på köpet bara är kul och bra. Passiv säkerhet har väl knappt någon dött av.
Jag tror att hojåkare som köper nya hojar är teknikintresserade och sätter sig in i hur de ska användas, vilken nytta det gör och hur vissa kan stängas av eller anpassas.

Det är väl för tidigt att säga något om kvaliten på dessa system. Jag vet inte om alla so finns och därför inte när de kom. 3-5-7-10+ år sedan?
Verkstadsservice och servicebulkentiner, återkallanden och mjukvaruuppgraderingar.
Verkstadstider under högsäsong?Återförsäljarnät utomlands?
Jag har inga sådana erfarenheter mer än byte av drivpaket, bakdäck och motorolja. Rätt analogt.

Jo jag googlade ”ABS-lampan lyser”. För fick man en siffra på antal sökresultat. Inte längre. Man får bläddra sida efter sida till man bevisat för sig själv att det är ett vanligt problem som måste åtgärdas.
Jo men det har funnits sedan 80-talet och miljoner och åter miljoner bilar har körts i Sverige genom åren.
Min Passat -00 har inte haft Abs-problem.

”ABS-lampan lyser mc” ger också en massa sökresultat. Många länkade hit på sh. För flitiga medlemmar här så är väl dessa problem och trådar kända. Gamla BMW, ja, jo, men…
Skitiga kontaktstycken och andra enklare fel, vad vet jag. Inte i målgruppen, har inget intresse även om jag gillar felsökning.

Man är inte sämre än att man kan ändra sig.
HD-åkare har tolkningsföreträde åtminstone i vissa kretsar och områden.
Ta något billigt och ratat. Bort med allt onödigt, chop, chop. Frambroms, framskäm, fästen och pakethållare. Cleant och basic.
Klipp till pensionssparande och vettiga vuxengrejer. Skivbroms sedan länge. Helst som funkar i regn också. Kåpa, en enorm dom töntarna på Guldwinge haft i alla år. Som ni inte morsat på? Äter hellre en burk mask?
Ventilationsgaller för att styra luftflödet. Det finns ett plexiglaskit för kåpan om det drar på sidorna. Högtalare i kåpan, ja vaddåra? All elektronik, farthållare var efterlängtat.
Dubbla överliggande kamaxlar och vattenkylning. Nobelpris i vibrationsdöjande motorupphängning. Nä det fick dom inte.
Stötstänger är basic men va fan. Indian gör fina hojar men nu har jag lagt 25000 på mina HD tatueringar. Köra med långärmat på Indianen? Heja på AIK i fotboll och Djurgårn i hockey.
Den röda bobberskjortan funkar fortfarande även med kåpa och dragkrok.
Baggerracing är en grej så det går bra att hålla käft. Slanga tills det är dags att tanka.
Ja det går att släppa sargen och komma in i matchen. Man kan köpa hoj och köra efter eget huvud, förmåga, intresse, prioriteringar, tycke och smak. Man blir såklart influerad, påverkad av andra, inspirerad och gillar det nya. Nytt för att det är bra eller för att det är nytt.

Min fråga om KLE gav ett svar.
Frågade jag om ett exempel på en modern hoj med alla tekniska hjälpmedel som jag kunde på tycka till om? Minns inte. Så jävla långa inlägg.

Nu har vi väl inte berört moderna offroad/äventyrshojar direkt. Kanske indirekt.
Dubbla framskärmar är det en säkerhetsdetalj eller något som bara är onödigt och förfular hojen något så förbannat?

Hojar som väger 260 kilo utan packning diskvalificerar sig redan där. Visst kan man viktoptimera sitt kök, tält, madrasser, sovsäckar, tofflor, frun osv. Kan fjädrar och dämpning hantera det, automatiskt eller manuellt. Jag har sett på film hur överlastade flodhästar gungar igenom sköna svepande kurvor. Nein Danke.
Min ickeoptimerade packning väger 30-35 kilo numera. Just det, jag har aldrig justerat något före eller efter någon tripp. Justeringar finns.
Om man väljer bort den coola, dugliga och snygga XTZ750 mot XTZ1200 så får man en modern äventyrshoj. Dessutom med kardan. Jag tittade på den. Den är fel på punkt efter punkt efter punkt. Minns inte om något var bra. Generatoreffekten över medel kanske.
Eluppvärmd sadel är en grej numera. Jag fryser om arslet ibland. Byter inte hoj för det.

Utblåset sitter högt, påverkar designen av hojen och packväskorna. Assymetriskt och hålrum. Fast då kan man fylla det med en specialväska till. Alltid monterade väskor. Till jobbet, i köer. Svårt att förvara. Cool image i vissa grupper kanske. Ocool i andra.
Lågt monterade ljuddämpare har blivit lite vanligare igen. Vattenöverfarterna lyser med sin frånvaro för många äventyrare ändå. De kanske inte ens reflekterar över sådant.

GPS, telefon och TFT-skärm är en trippel. Rallytorn ett måste eller bara ”det ska vara så nu”. Image. För vissa kan det vara befogat.
Det blåser på motorcykel. Hur fort kör ni och hur länge? Varför så fort och varför så länge? Tävling? Tävlar/utmanar dig själv? Längsta körsträcka per dygn? Måste hinna till färja, hotellincheckning? Jag vet inte.
Min eventuella rant är baserad på alla filmer och bilder jag sett genom åren på kåpglas och vindavvisare och i kombination av förare som endast är 1 å 70. Om det är jobbigt och om det hjälper så
Jävlar den var låååång🤣
Jag fattar mig lite kortare: Jag är teknikfientlig jag tycker inte det var bättre förr men det är sämre nu😊
 
Apropå tekniska landvinningar på moderna bilar och huruvida ointresserade bilförare trycker hårt på bromspedalen för att stanna så effektivt det är möjligt och eventuellt med en undanmanöver? Tror ni att de kan, vågar vill och vet hur det ska göras?

Det modernaste bilarna är elbilar. Snittåldern bland elbilsförare eller dyrbilsförare är?
Bromsa är en sak. Reaktionstid en annan. Förmåga att fatta snabba beslut en tredje.
Detta har inte med teknikens vara eller inte vara att göra. Med förstår förare av moderna bilar all teknik? Läser de manualen? Vad betyder alla larm och pip, hur anpassar jag vilka pip och larm jag vill ha?
Dödavinkelvarningen i backspegeln ser man väl bara om man tittar i backspegeln?
Jag ser från hojen att den tänds när jag ligger i filen bredvid. Jag ser att de börjar byta fil. Jag tutar för att jag inte vill tvärbromsa, vet inte om bilen bakom är med.
Ja men dom kom väl på sent att de måste byta fil. Hinner inte ens slå på blinkersen. Ska jag undvika att ligga bredvid en bil i 2-3 filiga bilköer? Hur skulle det se ut? Anpassa min fart till de två bilarna till höger och vänster.

Ni vet att folk kör med DRLer i mörkret, utan bakljus både i mörker och dimma. Vad beror det på. Teknikintresserade eller det vet inte om det, det är väl ändå bilens ensak eller drl räcker. Jag ser ju att det lyser.
Många vet inte hur vredet ska stå. LED-bakljus, onödigt att dom ska va på å dra kräm. Va?

Inte tillhörde väl ni dom som körde med halvljus och dimljus fram samtidigt. För att det var ballt? Irriterande att det var förbjudet. Man ser det sällan nuförtiden.

Bilen vimsar ur sin fil-larmet det är kanske bra. Är det en egen signal eller ton?

Ögonkameran som kollar om du verkar trött och inte längre mer i matchen. Pip + kaffesymbol och limp home-mode?

Om jag är trött så sjunger jag högt fy fan vad det låter. Man skäms fast man sitter själv i bilen.

Spåra och avlyssna via bilens mikrofon. Det är coolt. Kan man eftermontera? Är det till FRA och USA det ska skickas.
Trackern till fruns bil då, kan jag ta bort den? Det var väl integritetkränkande och olagligt.
Endast polis kommer åt datat och efter domstolsbeslut. Ja och hackare. Som Trafikverkets hemliga uppgifter som hackare ville ha. Dolda personuppgifter, regnr på civila polis- och militärfordon mm.
Fast vi har ju redan svalt stoltheten och vår personliga integritet iom våra ständigt påslagna mobiler. Never leave home without it. När gjorde något det senast?

Sålde Meta mailadresser och telefonnummer till annonsörer? Va?
Det är bra om du lägger in mobilnummer så går det lättare att logga in om du glömt dina inloggningsuppgifter. Åh, va bra. Eller? Vill dom ha bank-id för att låsa upp bildörren snart? Aa men det är bra att lägga in det. Verkstan kan ju hämta pengar själva så slipper man fakturan. Är det valår så röstar man automatiskt i bilen. Bilen vet var man står politiskt. Fast bilen vet bättre var rösten ska hamna.

Nä där kommer vi inte hamna, vi som är så noga med att läsa igenom vad telefonuppdateringarna handlar om.
X för Godkänner ej.

Folk har gett upp detta för länge sedan. Är micken på? Varför får jag dessa annonser? Jag har inte ens googlat.

Teknik i all ära med är det så svårt att köra bil? Det räcker med automatkörkort för poliser snart läste jag. Ja de har ju svårt med rekryteringen och polisbilar är automatväxlade. Fler sökande.
 
Last edited:
Haha, jag tror att de flesta som provat den skulle säga att XTZ1200 är en rätt bra hoj.


Lite tung kanske? Ja, den väger ungefär som en 1980 års Kawasaki Z1000 Ltd.

Den mindre Z750 Ltd med 75hk väger fulltankad in som en BMW R1200GS.

Allt kanske ändå inte var bättre förr. Även om det gick bra då också.


Mvh
 
Haha, jag tror att de flesta som provat den skulle säga att XTZ1200 är en rätt bra hoj.


Lite tung kanske? Ja, den väger ungefär som en 1980 års Kawasaki Z1000 Ltd.

Den mindre Z750 Ltd med 75hk väger fulltankad in som en BMW R1200GS.

Allt kanske ändå inte var bättre förr. Även om det gick bra då också.


Mvh
Jag har sett 1200an i kanalen Vie de motard. Fransoserna och fransyskorna som kör alla tänkbara hojar året runt över allt, i Alperna med och utan snökedjor. De kör offroad med allt möjligt och även snudd på omöjligt. Där var det en som körde XTZ1200 i lera och backar med grus. Han körde fast la hojen 2-3 man hjälpte till att få upp den gång på gång. De tyckte att det var roligt, orättvis jämförelse det var helt fel miljö. Men de visste alla redan från början.

Min z750 LTD twin är lättad! Men den väger 205 kg. Lätt att knixa runt i stan som det anstår en bushoj. Höjd bak och sänkt fram.
Det är en asfaltshoj som funkar på vintern också.

Det jag menade när jag kollade på 1200an var att jag inte får så mycket mer för pengarna. Inte sådant som jag värderar.
Jag värderar också utseende och där vann XTZ 750 mot 1200an. Serviceintervaller och sådant fast där vann 1200an men det var fler grenar. Bägge har en vikt som jag inte behöver.

Vi får se, KLE500an är jag inte ens övertygad om. Mina tidigare hojköp har jag varit helt säker på och aldrig ångrat. Jag kan jämka mina krav på KLEn. Inte så kinkigt. En kul grej bara.
 
Jämför såhär istället:

Samma hoj, men med systemen av eller på. Tror du att du märker skillnaden?

OM du märker skillnaden så har du i vart fall överlevt.


Mvh
Det här har blivit mekanik mot trafik all over again, den legendariska tråden hemsöker miggen konstant :rofl

Självklart stämmer det att den skillnaden som märks mellan dina händer och hojen i det fallet förmodligen är försumbar, även om tex en första generations ninja var ökänt tjurig tjur som slängde hornen fram och tillbaks under kraftig input, på ett sätt som förförde många mc älskande livsnjutare :hihi

MEN!

Nu snackar vi känslan i el corazón :hjarta Känslan i hjärtat vars trummande puls bankar mot hinnor och hud, själ och skinn :hojraket Vi snackar känslan av att veta gör jag bort mig nu blir det en sjuhelvetes åktur :crash Vi snackar skydiving, bungy jumping, bestiga mount everest och erövra världshaven :yoparty Vi snackar den berusande blandningen av skicklighet och öde vars extas för oss till gränslandet där livets mening blottar sig likt körsbärsträd i Nangijala :angel

När du nyper åt bromsarna på din old school hoj, känner hur den kränger och vrider sig under dig som en ursinnig, råstark metall hingst och samtidigt vet mycket väl att ett litet gruskorn, en droppe av sand bland fantastiskt gröna ängar, klarblå himmel och strålande sol kan förvandla prestation och mod till sårbarhet och idioti, där och då finner man sin plats i universumets surrealistiska sörja, där och då lever man på riktigt ;)

Sen klotar man stenhårt och allt går åt helvete men det är en annan femma :lol Du nämnde filosofiska skäl, miggen till tjänst :tummenupp
 
View attachment 514091

Jag tolkar det som att jag skriver för långt.
Klippte bort tre insiktsfulla sjok innan det gick att skicka.
Jag känner igen mig i det där :hihi Ett tips från miggen är att helt enkelt skriva DEL 1 på första, kopiera in resten i nästa inlägg och skriv DEL 2, ju mer som skrivs desto bättre, läsa är frivilligt :tummenupp
 
Jävlar den var låååång🤣
Jag fattar mig lite kortare: Jag är teknikfientlig jag tycker inte det var bättre förr men det är sämre nu😊
Jag tycker som du fast tvärtom, jag är inte fientlig till stenåldersteknik men jag tycker det är bättre nu.
 
Jag som inte är helt felfri tycker att det är skönt om hojen kan ge mig ett extra skyddsnät när jag missbedömer greppnivån. Oftast försöker jag ha marginaler till haverigränsen, men det händer säkert att jag är närmre än det var tänkt. Det är länge sen jag kände att ABS gick in utan att jag provocerade fram det.
 
Jävlar den var låååång🤣
Jag fattar mig lite kortare: Jag är teknikfientlig jag tycker inte det var bättre förr men det är sämre nu😊
Jag försökte svara kort på det men det gick inte.

Jag åkte en sväng med TDMen på eftermiddagen och den där mysiga känslan infann sig som vanligt. 🙂

Igår såg jag en gammal XT500 här hemma och idag såg jag en DR600. Hur vanligt är det? Många år sedan. En av varje på två dagar. Har aldrig hänt. 👍
 
På vilket sätt är det andra bromsslangar om det är ABS?

Moderna grejor som insprut eller ABS fungerar i 100.000 mil utan krångel. ”Förr” krävdes motorrenovering innan 10.000 mil och Volvos B18 fick rykte om hållbarhet för att den inte rasade före 20.000 mil (men kamaxeldrev rasade ofta innan, kamaxlarna slets ned pga otillräcklig smörjning och Strombergarna krävde renovering vid halva miltalet om motorn skulle gå bra). Exempelvis.

Idag går en sketen Prius med alla finesser och MASSOR av elektronik prickfritt i storstadstaxitrafik i 80.000 mil och det enda som bytts är bakfjädrarna.

ABS har funnits sedan början av 1980-talet på bilar, ESP sedan 1990-talet. Har orsakat… hur många problem för ägare och mekaniker? Hur många olyckor har de minskat/mildrat?

Nej, elektronik i sig är mycket tillförlitligt eftersom den generellt inte slits. Den kan absolut utformas fel, monteras fel eller skadas men är extremt tillförlitligt i jämförelse med mekanik. Och förgasare skall vi bara inte prata om. Finlir som fungerar riktigt bra vid i bästa fall två varvtal, slits och sätts igen och kräver oerhört mycket underhåll i jämförelse med en insprutning där det enda som slits är de två rörliga delarna; spjäll och insprutningsmunstyckena.


Mvh
Du vet att det är fler komponenter i ett bromssystem med ABS än i samma utan? Inklusive fler bromsslangar. Som terminerar i slang och sladdgyttret inne i mitten av motorcykeln.

I övrigt ger jag efter detta upp försöken att peka på att det är större skillnad på modern elektronik av idag och "modern" elektronik anno 1995 än mellan modern insprutning och förgasare. Utvecklingen har gått löjligt fort. Plus att jag då inte tror den moderna elektroniken kommer att dö av miltal, utan av ålder.

Samt envist hävdar att funktioner man inte har inte kan gå sönder alls.
 
Du vet att det är fler komponenter i ett bromssystem med ABS än i samma utan? Inklusive fler bromsslangar. Som terminerar i slang och sladdgyttret inne i mitten av motorcykeln.

I övrigt ger jag efter detta upp försöken att peka på att det är större skillnad på modern elektronik av idag och "modern" elektronik anno 1995 än mellan modern insprutning och förgasare. Utvecklingen har gått löjligt fort. Plus att jag då inte tror den moderna elektroniken kommer att dö av miltal, utan av ålder.

Samt envist hävdar att funktioner man inte har inte kan gå sönder alls.
Håller med dig på flera punkter.
Nu har jag rör "inne" i hojen för ABS-systemet, och inte slangar, så det bör vara i princip för evigt.

Däremot är det skillnad på elektronik från 1995 jämfört med 2025, speciellt när det gäller konsumentprodukter.
Det är tätare mellan ledningsbanor och fler saker trängs på en mindre yta, vilket gör att isolationsavståndet minskar, och elektroniken blir känsligare för överspänningar och mekanisk påverkan.
Det här märker vi i elnätsbranschen, efterom mycket av den utrusting som ska skydda och övervaka nätet är små industridatorer.
Idag räknar vi med 15-20 år på dom prylarna, men ser också att vissa är mer felbehäftade än andra.
Så, absolut kommer eletroniken att kunna vara en avgörande faktor för att skrota en 15år gammal hoj, mycket möjligt.

Vi ser det också i alla prylar som vi omger oss med, en "hederlig" spis till köket från 80-talet kan man byta plattor på och värmeslinga i ugnen, samt att den klarar en direktträff av åskan.
En spis från 2025 räknar vi nog som avskriven efter 10år, och den kan lika gärna ge upp efter en koppling på elnätet.

Men....samtidigt har vi ju fortfarande valmöjligheten att välja det gamla istället för det nya.
Då kan man slippa funktioner som man inte önskar.
Bra eller dåligt? - Ja, den analysen gör man själv hoppas jag.

By the way....jag har redan bytt huvudinstrumentet och styrenheten till släpvagnskontakten (ja, vad fan, det finns en sån) på min bil från 2022, så jag är inte odelat positiv till teknikutvecklingen.

Däremot hatar jag förgasare och brytarspetsar, så där får någon gärna göra ett försök att ändra min värdering, men jag tippar på flera fysiska möten, typ terapi......
Men det är min högst personliga värdering, och jag både beundrar och respekterar dom som vill hålla på med det, det finns ändå någon typ av charm i det.
 
Det här har blivit mekanik mot trafik all over again, den legendariska tråden hemsöker miggen konstant :rofl

Självklart stämmer det att den skillnaden som märks mellan dina händer och hojen i det fallet förmodligen är försumbar, även om tex en första generations ninja var ökänt tjurig tjur som slängde hornen fram och tillbaks under kraftig input, på ett sätt som förförde många mc älskande livsnjutare :hihi

MEN!

Nu snackar vi känslan i el corazón :hjarta Känslan i hjärtat vars trummande puls bankar mot hinnor och hud, själ och skinn :hojraket Vi snackar känslan av att veta gör jag bort mig nu blir det en sjuhelvetes åktur :crash Vi snackar skydiving, bungy jumping, bestiga mount everest och erövra världshaven :yoparty Vi snackar den berusande blandningen av skicklighet och öde vars extas för oss till gränslandet där livets mening blottar sig likt körsbärsträd i Nangijala :angel

När du nyper åt bromsarna på din old school hoj, känner hur den kränger och vrider sig under dig som en ursinnig, råstark metall hingst och samtidigt vet mycket väl att ett litet gruskorn, en droppe av sand bland fantastiskt gröna ängar, klarblå himmel och strålande sol kan förvandla prestation och mod till sårbarhet och idioti, där och då finner man sin plats i universumets surrealistiska sörja, där och då lever man på riktigt ;)

Sen klotar man stenhårt och allt går åt helvete men det är en annan femma :lol Du nämnde filosofiska skäl, miggen till tjänst :tummenupp
El Pepso undrar varför Miggen alltid pratar om sig själv i tredje person?
El Pepso kan inte riktigt förstå syftet bakom mer än att det är störigt satan att läsa...
(kanske det som är meningen...?)

:va :huvet
 
El Pepso undrar varför Miggen alltid pratar om sig själv i tredje person?
El Pepso kan inte riktigt förstå syftet bakom mer än att det är störigt satan att läsa...
(kanske det som är meningen...?)

:va :huvet
Du menar att du orkar plöja igenom och läsa hela inläggen? Brukar själv bara komma någon rad sen tröttna och skrollar vidare
 
Du menar att du orkar plöja igenom och läsa hela inläggen? Brukar själv bara komma någon rad sen tröttna och skrollar vidare
Jag tycker det bara är barnsligt dravvel så jag har blockat det sen länge, mest för att det tar sån j-a scrollning att komma till nästa inlägg från någon riktig användare.
 
Haha, jag tror att de flesta som provat den skulle säga att XTZ1200 är en rätt bra hoj.


Lite tung kanske? Ja, den väger ungefär som en 1980 års Kawasaki Z1000 Ltd.

Den mindre Z750 Ltd med 75hk väger fulltankad in som en BMW R1200GS.

Allt kanske ändå inte var bättre förr. Även om det gick bra då också.


Mvh
Du kollade nog Z750-4 LTD som har 74 hästar och väger 225 kilo.
Min Z750 LTD twin har 55 hästar och väger 210 kilo original. Maxvrid vid 3000 varv är en usp
 
Håller med dig på flera punkter.
Nu har jag rör "inne" i hojen för ABS-systemet, och inte slangar, så det bör vara i princip för evigt.

Däremot är det skillnad på elektronik från 1995 jämfört med 2025, speciellt när det gäller konsumentprodukter.
Det är tätare mellan ledningsbanor och fler saker trängs på en mindre yta, vilket gör att isolationsavståndet minskar, och elektroniken blir känsligare för överspänningar och mekanisk påverkan.
Det här märker vi i elnätsbranschen, efterom mycket av den utrusting som ska skydda och övervaka nätet är små industridatorer.
Idag räknar vi med 15-20 år på dom prylarna, men ser också att vissa är mer felbehäftade än andra.
Så, absolut kommer eletroniken att kunna vara en avgörande faktor för att skrota en 15år gammal hoj, mycket möjligt.

Vi ser det också i alla prylar som vi omger oss med, en "hederlig" spis till köket från 80-talet kan man byta plattor på och värmeslinga i ugnen, samt att den klarar en direktträff av åskan.
En spis från 2025 räknar vi nog som avskriven efter 10år, och den kan lika gärna ge upp efter en koppling på elnätet.

Men....samtidigt har vi ju fortfarande valmöjligheten att välja det gamla istället för det nya.
Då kan man slippa funktioner som man inte önskar.
Bra eller dåligt? - Ja, den analysen gör man själv hoppas jag.

By the way....jag har redan bytt huvudinstrumentet och styrenheten till släpvagnskontakten (ja, vad fan, det finns en sån) på min bil från 2022, så jag är inte odelat positiv till teknikutvecklingen.

Däremot hatar jag förgasare och brytarspetsar, så där får någon gärna göra ett försök att ändra min värdering, men jag tippar på flera fysiska möten, typ terapi......
Men det är min högst personliga värdering, och jag både beundrar och respekterar dom som vill hålla på med det, det finns ändå någon typ av charm
🤣 oki du har rätt tändsystemet på min gamla kawa h2 är från 1972 det är elektroniskt och funkar kanon bra 👍
 
Last edited:
El Pepso undrar varför Miggen alltid pratar om sig själv i tredje person?
El Pepso kan inte riktigt förstå syftet bakom mer än att det är störigt satan att läsa...
(kanske det som är meningen...?)

:va :huvet
Mmm, El Pepso… Namnet för tankarna till sockrig, läskande soda stereo :hihi

Miggen har ett uppdrag, en vision av kvicksilver som rann ut i sanden och försvann :unsure:

Miggen är kanske inte en individ? Kanske är han ett kollektiv? En samling av diverse förvirrade, förkastade idéer och moraler? Miggen kanske är en nyckel till frihetens frodiga betesmarker, eller en klaustrofobiskt krympande bur av svamlande, slingrande taggtråd? En Miggen, likt en hortryckare, är kanske ett minne blott av blå hedonistisk hägring? Vad gör vi här? Varför kör vi hoj? Varför tror vi att vi får ha skoj? :va De kränkta offrens herravälde blottar sitt förvrängda, tyranniska tryne bakom falskhet och feghet, bland klippta tungor och hopvuxna öron :eek:

Men likt en trasslig Tetsuo, bepansrad testudo, manglar mongo Miggen på med blod och maskin mot oändliga horisonter. Han har solen i ryggen, den svängande bilen framför sig, högmod på bönpallen och vrede i tanken :hojsmilie En Miggen, en myt, en legend? Vem vet, vem bryr sig? :glömdet
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top