Stora Svetstråden!

Har sett flera videor med folk som svetsar betydligt mer än mig och de rekommenderar varmt mi160 även till nybörjare, så det lutar åt att det blir mi160. Då har jag även möjlighet för MMA och TIG om behovet utvecklar sig. Tack för all hjälp.
 
Glöm inte hitta svetsgas sen
Bäst att köpa flaska på privatmarknaden och byta in när det är dags.

Tex. https://www.tradera.com/item/301808/670992764/albee-weld-argon-mix-gasflaska

Kollade för skoj skull och att köpa en 11 liters argonmix verkar ju kosta nånstans runt 5000-6000 kr. Vill minnas att då jag köpte min argonflaska till TIG:en för drygt tre år sen att den inte var så dyr då men jag kan ju minnas fel.

Är väl starkt att rekommendera att köra med gas och skippa flusstråd, jag förutsätter nu att det ska svetsas inomhus.
 
Kollade för skoj skull och att köpa en 11 liters argonmix verkar ju kosta nånstans runt 5000-6000 kr. Vill minnas att då jag köpte min argonflaska till TIG:en för drygt tre år sen att den inte var så dyr då men jag kan ju minnas fel.

Är väl starkt att rekommendera att köra med gas och skippa flusstråd, jag förutsätter nu att det ska svetsas inomhus.
Det brukar kunna gå och hitta köpeflaskor på Blocket/Marketplace eller som nu Tradera.
Gäller bara kolla att datumen är giltiga så man kan byta in.
 
Ett tips till er som svetsar Tig, Proxxon elektrodslip. Klockren slip för strax under 2000:-
Finns på Amazon.IMG_6999.jpeg
 
Kollade för skoj skull och att köpa en 11 liters argonmix verkar ju kosta nånstans runt 5000-6000 kr. Vill minnas att då jag köpte min argonflaska till TIG:en för drygt tre år sen att den inte var så dyr då men jag kan ju minnas fel.

Är väl starkt att rekommendera att köra med gas och skippa flusstråd, jag förutsätter nu att det ska svetsas inomhus.
Gasen och flaskorna har stigit kraftig i pris sista 3 åren. Jag jobbar med Air Liquide och får höra detta varje dag! Så din känsla stämmer med verkligheten.
 
En fråga till ni med koll, släpet fick lite stint under älgjakten då jaktkamraterna inte låst flaket så det uppkommit sprickor vid tippmekanismen. Tog och kapade bort den dåliga biten av balken och tänkte att jag byter ut den skadade biten av balken med fästet till veven med ett plattjärn som fästet sitter i.

Har gått hur bra som helst att svesta fast plattjärnet på tre sidor men på undersidan går det inte alls. Jag misstänker starkt att galven inuti balken är problemet att galven rinner ner i smältan istället för att hålla sig på undersidan av smältan. Att svesta fast plattjärnet stående på balken och ovansidan funkade fint men inte undersidan. Har svestat med TIG då jag tycker den är lättast att svesta upp och ner med men i detta fallet är det nåt som inte vill funka.

Nån som har tips? Funderar på om MIG kan vara bättre eller om jag kan resa upp släpet i dragstången med traktorn så jag kan svesta stående. Dock är det kåpa på släpet så ställa upp det helt är nog svårt, hade det inte varit för kåpan hade jag "bara" vänt på det.
 
Jag håller på med lite hemmasmide, grabben ska få en svetsad klädhängare. För rakhetens skull, och vädrets, skulle jag vilja hålla till i maskinhallen och pinnsvetsa. Normalt sett är jag ju alltid ute av säkerhetsskäl, men vad behöver man göra för att kunna svetsa säkert inomhus? Hur mycket fri yta behöver man? Enligt tex Arbetsmiljöverket behöver man ha 10m radie fritt runt där man svetsar, vilket ju i princip kräver en hangar, eller totalt kala betongrum.
 
Jag håller på med lite hemmasmide, grabben ska få en svetsad klädhängare. För rakhetens skull, och vädrets, skulle jag vilja hålla till i maskinhallen och pinnsvetsa. Normalt sett är jag ju alltid ute av säkerhetsskäl, men vad behöver man göra för att kunna svetsa säkert inomhus? Hur mycket fri yta behöver man? Enligt tex Arbetsmiljöverket behöver man ha 10m radie fritt runt där man svetsar, vilket ju i princip kräver en hangar, eller totalt kala betongrum.
Jag fuskar själv inomhus, TIG på ett hembyggt svetsgaller där jag lägger mineritskiva under. Fördelen med TIG är att det inte sprätter. MIG undviker jag inomhus, men gjort det någon gång på golvet med mineritskivor uppställt på tre sidor. Sedan brukar jag se till att ha något att göra en timme till i garaget/verkstad och går därefter med jämna mellanrum för att "sniffa". Pinne alltid utomhus eftersom där inte finns någon skyddsgas som kan blåsa bort, annars är väl sprättandet ungefär samma som för MIG. Använd om möjligt svetsmask med friskluftblås.
 
Jag håller på med lite hemmasmide, grabben ska få en svetsad klädhängare. För rakhetens skull, och vädrets, skulle jag vilja hålla till i maskinhallen och pinnsvetsa. Normalt sett är jag ju alltid ute av säkerhetsskäl, men vad behöver man göra för att kunna svetsa säkert inomhus? Hur mycket fri yta behöver man? Enligt tex Arbetsmiljöverket behöver man ha 10m radie fritt runt där man svetsar, vilket ju i princip kräver en hangar, eller totalt kala betongrum.
Slipa bort galven.
En fråga till ni med koll, släpet fick lite stint under älgjakten då jaktkamraterna inte låst flaket så det uppkommit sprickor vid tippmekanismen. Tog och kapade bort den dåliga biten av balken och tänkte att jag byter ut den skadade biten av balken med fästet till veven med ett plattjärn som fästet sitter i.

Har gått hur bra som helst att svesta fast plattjärnet på tre sidor men på undersidan går det inte alls. Jag misstänker starkt att galven inuti balken är problemet att galven rinner ner i smältan istället för att hålla sig på undersidan av smältan. Att svesta fast plattjärnet stående på balken och ovansidan funkade fint men inte undersidan. Har svestat med TIG då jag tycker den är lättast att svesta upp och ner med men i detta fallet är det nåt som inte vill funka.

Nån som har tips? Funderar på om MIG kan vara bättre eller om jag kan resa upp släpet i dragstången med traktorn så jag kan svesta stående. Dock är det kåpa på släpet så ställa upp det helt är nog svårt, hade det inte varit för kåpan hade jag "bara" vänt på det.


Slipa bort galven sen kör med MAG
 
Har slipat så gott det går, problemet är att röret är att röret är garvat invändigt och det är svårt att slipa där.

Ska testa slipa mer men kommer som sagt bara åt utifrån, får testa svetsa med MAG och se om det går bättre.
 
Har slipat så gott det går, problemet är att röret är att röret är garvat invändigt och det är svårt att slipa där.

Ska testa slipa mer men kommer som sagt bara åt utifrån, får testa svetsa med MAG och se om det går bättre.

Det kan ligga zink på insidan och som du säger vill åka ner när du värmer det. Men har du möjlighet så vänd släpet upp och ner ist
 
Jag fuskar själv inomhus, TIG på ett hembyggt svetsgaller där jag lägger mineritskiva under. Fördelen med TIG är att det inte sprätter. MIG undviker jag inomhus, men gjort det någon gång på golvet med mineritskivor uppställt på tre sidor. Sedan brukar jag se till att ha något att göra en timme till i garaget/verkstad och går därefter med jämna mellanrum för att "sniffa". Pinne alltid utomhus eftersom där inte finns någon skyddsgas som kan blåsa bort, annars är väl sprättandet ungefär samma som för MIG. Använd om möjligt svetsmask med friskluftblås.
Hur illa är det egentligen att stå och svetsa inomhus med dålig ventilation? Gör det lite då och då i ett utrymme med endast dåligt självdrag (uteslutande MIG) så det luktar ju lite ozon när man varit igång. Nu är det inga stora mängder, oftast handlar det om totalt 5-25 cm svetsfog vid varje tillfälle, i mitt fall.

Har inga 10 m fritt runt om iaf... :näsblod
 
Hur illa är det egentligen att stå och svetsa inomhus med dålig ventilation? Gör det lite då och då i ett utrymme med endast dåligt självdrag (uteslutande MIG) så det luktar ju lite ozon när man varit igång. Nu är det inga stora mängder, oftast handlar det om totalt 5-25 cm svetsfog vid varje tillfälle, i mitt fall.

Har inga 10 m fritt runt om iaf... :näsblod
Beror mycket på vad du svetsar - både rostfritt o alu sticker i näsan när jag TIGar. Flussmedel på pinnsvets likaså. Oavsett farligt (i liten mängd) eller ej så befrämjar det inte hälsan
 
Det kan ligga zink på insidan och som du säger vill åka ner när du värmer det. Men har du möjlighet så vänd släpet upp och ner ist

Det är nog detta som är problemet, att lägga släpet upp och ner hade inte varit nåt större problem om det int3 varit för aluminiumkåpan. Fast frågan är ju den om det kanske skulle vara mindre jobb att lyfta av kåpan och vända släpet än att tjorva på? Är väl "bara" fyra skruvar två till kåpan om man delar i gångjärnen och två till dämparna. Undra om man lyfter kåpan på två eller om man måste vara fler för att orka lyfta av den sen?
 
Det är nog detta som är problemet, att lägga släpet upp och ner hade inte varit nåt större problem om det int3 varit för aluminiumkåpan. Fast frågan är ju den om det kanske skulle vara mindre jobb att lyfta av kåpan och vända släpet än att tjorva på? Är väl "bara" fyra skruvar två till kåpan om man delar i gångjärnen och två till dämparna. Undra om man lyfter kåpan på två eller om man måste vara fler för att orka lyfta av den sen?
Spela upp kåpan i nån takstol i carport typ. :)
 
Spela upp kåpan i nån takstol i carport typ. :)

Har funderat på en balk i garagetaket med rullvagn och spel men det är ju inget man bara sätter upp så där.
 
Har funderat på en balk i garagetaket med rullvagn och spel men det är ju inget man bara sätter upp så där.
Räcker ju med ett par spännband. Fäst i bak med stödhjulet nera, lyft stödhjulet max och fäst i fram, stödhjul till mittläge och dra ut vagnen, typ.
 
Svetsröken är väldigt farlig vad jag läst, undvik så gott det går. Håller alltid andan eftersom jag har en tendens till att trycka nyllet nära svetsfogen samtidigt har min 80-åriga granne inte brytt sig alls de få gånger han svetsat och han kör 2 hojar, joggar 3 ggr i veckan och verkar ovanligt frisk men det är väl många faktorer som spelar in ifall man får cancer eller inte tex.

 
Nyheter
Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

Back
Top