Stora Svetstråden!

Nej, de har inte hyffsade produkter.
De är livsfarliga redan från fabrik, elsäkerhetgrejer. Finns inga reservdelar. Svenske återförsäljaren har kursat och bytt namn några gånger och skall enligt uppgift blåst folk på pengar, osv.
Svenske återförsäljaren (ovan) för Stahlwerk har själv sagt detta om märket:
View attachment 513518

Men..... de är billiga och får man den gratis är den bättre än inget.
Det är en Kinasvets. Inte en tyskdesignad. Tyskarna har valt färgen på chassit. Det är ungefär det.
Lite underligt vad du säger - rätt många som gillar deras svetsar, och min har gått många timmar. Hur gamla är dina erfarenheter???

Efter att ha sett lite av de svetsarbeten som bosse-l gjort så tror jag att han är en sådan man skall lyssna på i denna fråga.

Mvh

Efter att ha sett lite av de svetsarbeten som bosse-l gjort så tror jag att han är en sådan man skall lyssna på i denna fråga.
Mvh
Glöm inte att Bosse är en jäkligt duktig mekaniker. Så kanske inte bäst för råd till en amatör. Men jag tycker att MIG är absolut enklast att lära sig. Går även att göra hyfsat bra tunnplåtsjobb med. Även om man är nybörjare. Pinnsvetsar är väl mest för bonnasmide i grövre dimensioner. TIG kräver en stadig hand och mycket träning.
Kör ungefär 70% MIG, 20% gassvets, 8% TIG och 2% MMA.

Last edited:
Tack för många bra tips och tankar, lite av en jungel det här med svetsning. Börjar fundera på om jag ska satsa på en MIG med flux igen trots allt då den verkar fungera ok till det mesta jag pysslar med samt fungerar utomhus utan gas. Mitt behov är som sagt att laga lite diverse en sällsynt gång, svetsa en mutter på en knäckt bult, förstärka en MC ram eller laga ett fäste till avgassystem eller liknande. För proffs som Bosse och finare jobb som Surtees har visat fram så är det nog TIG det som gäller men är rädd att det både blir dyrt och svårt att bli duktig nog när man svetsar så sällan som det jag gör.

Tack för många bra tips och tankar, lite av en jungel det här med svetsning. Börjar fundera på om jag ska satsa på en MIG med flux igen trots allt då den verkar fungera ok till det mesta jag pysslar med samt fungerar utomhus utan gas. Mitt behov är som sagt att laga lite diverse en sällsynt gång, svetsa en mutter på en knäckt bult, förstärka en MC ram eller laga ett fäste till avgassystem eller liknande. För proffs som Bosse och finare jobb som Surtees har visat fram så är det nog TIG det som gäller men är rädd att det både blir dyrt och svårt att bli duktig nog när man svetsar så sällan som det jag gör.
Låter ganska förståndigt - men köp helst en MIG som du kan köra både med o utan skyddsgas - kostar lite mer men lättare att göra sig av med om du tröttnar. Tycker du sedan att svetsning är något att satsa på så går du vidare o investerar i en liten gasflaska. Svetsar du sedan så mycket att gasen får fyllas för ofta så lämnar du in din lilla flaska och byter till en stor för en tilläggskostnad.

Lite underligt vad du säger - rätt många som gillar deras svetsar, och min har gått många timmar. Hur gamla är dina erfarenheter???
Gå med i fb gruppen svetsare utan gränser och sök sen på Stahlwerk.
Där har du en bra sammanfattning av svetssveriges erfarenheter.

Aldrig svetsat yrkesmässigt med en Stahlwerk själv. Vi hade Fronius, Kemppi, Esab och någon enstaka Migatronic på jobb. Har en Lincoln i garaget och någon billig KinaTIG (utan felkoppling av jord kan tilläggas). Den läcker argon i maskinen och visar typ 35 amp fel, men det är ju ett mindre problem jämfört med andra fel Kinamaskinerna brukar ha.

Last edited:
Det finns ju kombimaskiner som man kommer långt med.
Du kan köra pinne ute. Köp en flaska gas på Jula och kör inne.

Annars kan man ju få beggade bra maskiner på både Tradera och Blocket.

(Ingen aning vad denna kommer sluta på med det vet vi om 3h)

Gå med i fb gruppen svetsare utan gränser och sök sen på Stahlwerk.
Där har du en bra sammanfattning av svetssveriges erfarenheter.

Aldrig svetsat yrkesmässigt med en Stahlwerk själv. Vi hade Fronius, Kemppi, Esab och någon enstaka Migatronic på jobb. Har en Lincoln i garaget och någon billig KinaTIG (utan felkoppling av jord kan tilläggas). Den läcker argon i maskinen och visar typ 35 amp fel, men det är ju ett mindre problem jämfört med andra fel Kinamaskinerna brukar ha.
Då får jag intryck av att Stahlwerk skärpt till sig (och de kinesiska underleverantörerna). Även kineser kan skärpa sig - det såg jag på jobbet. De första Kinatillverkade S80L såg för j-liga ut när de kom hit. Kineserna intog lunch och tog rökpauser i bilarna, gärna med verktyg i bakfickan. Idag är bilarna lika bra (eller dåliga) som svensk eller Belgienbyggda .

Jag citerar mig själv på vad jag skrivit lite tidigare i tråden.

För normalt hobby användande är väl MIG det enkla alternativet den funkar ju till det mesta.

MIG med glasflaska är som jag skrev det enkla alternativet och funkar ju till det mesta för hobbybruk. Skulle jag som glad amatör köpa en svets så skulle jag köpa efter följande turordning, ett en MIG, som steg två pinnsvets, steg tre gassvets och sist TIG. Dock skulle jag i läge två allvarligt fundera på att köpa en maskin som både kan användas till MMA och TIG med pilottändning. Har man ingen erfarenhet av svets så köper man en MIG med glasflaska, det funkar till det mesta och att börja med.

Hade jag vetat det jag vet idag att jag skulle kunna lära mig att svetsa TIG hyfsat lätt hade jag nog köpt en Migatronic.

Som jag sagt tidigare så hade jag med det jag vet idag köpt en Migatronic för tre gånger vad Stahlwerk svetsen kostat.

Mvh

Vet inte om ni ska lyssna på mig det får var och en avgöra göra men jag säger i alla fall att min svets funkat bra hittils och jag har ändå svetsat hyfsat mycket.

Jag tror jag ska öppna upp svetsen och se hur den ser ut och om jag kan se nåt med jordningen, hade varit bra att veta vad som fallerat då det gäller jordningen för jag har ingen koll på hur en svets ska jordas om det är på nåt speciellt sätt tycker att höljet bör vara skyddsjordat men nånting mer? Har tidigare hållit på med att bygga rördrivna gitarrförstärkare (måste serva upp några av mina byggen nu) men den elektroniken är ju mer basis än sånt här med kretskort och sånt.

Då får jag intryck av att Stahlwerk skärpt till sig (och de kinesiska underleverantörerna). Även kineser kan skärpa sig - det såg jag på jobbet. De första Kinatillverkade S80L såg för j-liga ut när de kom hit. Kineserna intog lunch och tog rökpauser i bilarna, gärna med verktyg i bakfickan. Idag är bilarna lika bra (eller dåliga) som svensk eller Belgienbyggda .
Det roliga är att Kineserna köper tex. Kemppi för produktionen i sina fabriker istället för inhemska produkter. Undrar varför.. 😉
Källa: Kemppi reppen som var nyss hemkommen från Kina

Det roliga är att Kineserna köper tex. Kemppi för produktionen i sina fabriker istället för inhemska produkter. Undrar varför.. 😉
Källa: Kemppi reppen som var nyss hemkommen från Kina
Det är nog så att både Kemppi o ESAB + diverse amerikanska svetsar, är bättre för ihållande produktion. För privatbruk kan det oftast funka med kinaprylar, de har lyft sig sedan 20 år tillbaka. Bara att titta på bilar, motorcyklar och verkstadsprodukter. Sedan kanske man skall försöka tänka på varifrån man köper, men som exempel så kostade (när jag köpte) enklaste AC/DC-tigen ca 40.000 från Kempii/ESAB - jag gav 7.000 för Stahlwerken o den har funkat bra än så länge.

Enligt manualen ska Stahlwerks plasmaskärare öppnas och göras ren ett par gånger per år.
Bör gälla alla maskiner som är i verkstadsmiljö, öppna upp och blås rent regelbundet.
Ang kabeln på kinamaskinen så är materialvalet fel på höljet, UV och kemikalie(olje)beständigt bör det vara, typ oranga kablar "PUR"
1744993423377.png
Tål dessutom mekanisk påverkan bättre än RDOE

HIttade inte inlägget om jorden på Stahlwerk, men en annan Kinasvets

Kina maskin
View attachment 513551
View attachment 513552
View attachment 513553

Ingen förskruvning på kabeln genom chassit, Ser ut som att brytare bara bryter ena ledaren, sen är väl frågan var jorden är ansluten för jag tror att det är den gula kabeln man ser.

Stahlwerk svesten ser ut så här utifrån, förskruvning på kabeln, inga synbara sprickor på kabeln efter tre år, brytaren är en 63A automatsäkring som är dubbel så jag förutsätter att den bryter bägge ledarna.

Får försöka ta mig tid och öppna upp den och kolla och att blåsa rent är nog inte så dumt med tanke på hur det såg ut i MIG-svetsen då jag öppnade upp den för att byta kabel.

20250418_185158.jpg

Det finns ju kombimaskiner som man kommer långt med.
Du kan köra pinne ute. Köp en flaska gas på Jula och kör inne.
Läste lite om Rallymig som många är nöjda med, nackdelen verkar vara att den inte har EU koppling så att det är svårare/dyrare att köpa extra slangar och tillbehör. Ser även att Biltema har en kombimaskin till bra pris som ser ut att ha EU koppling https://www.biltema.no/verktoy/sveising/sveiser/sveiseinverter-mi-160-2000046654 . För mig som svetsar 1 till 2 gånger per år så känns det lockande att köpa en billigare maskin. Någon som testat att svetsa med Biltemasvetsen eller har synpunkter på varför jag borde köpa en 2-3 ggr dyrare? Ser ut som den är ganska ny i deras sortiment så då räknar jag med att det kommer finnas reservdelar i lång tid framöver, även om jag tvivlar på att jag kommer slita ut några delar.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman