Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Tack, jag tror jag förstår hur du menar.
Det blir speciellt svårt för mig när jag står med lite för ”löst” tryck och behöver bromsa. Då är det lätt att all vikt hamnar på händerna och känslan av att flyga över styret infinner sig. Speciellt när jag står upp. Sittandes är det här ju sällan några konstigheter, för då kniper man ju bara ihop. Men det är inte så jag vill lära mig. Jag vill lära mig på rätt sätt från början.
När du bromsar så trycker du bara fast knäna i sidorna på sadeln och "sätter" dig i luften ovanför passegerarsätet så du fördelar vikten till bakhjulet. Hittade en bra illustration här:

Jag vet i tusan hur jag ska göra med den där. Det är en helt annan respons i en banhoj och jag förstår väl att det inte kan vara samma sak i en enduro men den känns ju så himla okänslig. Noll kontroll..
Min -24 KTM 300 har väldigt fina bromsar men det är också viktigt att rengöra dem ofta. Dvs lös med bromsklossarna, rengör dem ordentligt och rugga dem med smärgelduk. Samma sak med skivan. Rengör och rugga. pumpa också ut bromskolvarna en bit så att du kommer åt att rengöra glidytorna. Det är mycket skit som samlas där vilket gör rörelsen kärv och då känns bromsarna okänsliga.
Det är också stor skillnad på olika bromsklossar och vilket material det är i dem, det är viktigt att materialet i padsen passar materialet i skivan.
Min erfarenhet är att har du t ex Brembo så köper du brembos klossar även om de är dyrare. De håller i regel längre och har bättre egenskaper över tid.

När du bromsar så trycker du bara fast knäna i sidorna på sadeln och "sätter" dig i luften ovanför passegerarsätet så du fördelar vikten till bakhjulet. Hittade en bra illustration här:

Aa, det var så där jag försökte göra men jag behöver nog köra lite snabbare för att jag ska kunna få samma effekt och känsla som i filmen du länkar till. Fokus idag låg på att komma ut och köra åttan med kopplingskontroll. Sedan körde jag lite kringelikrokar i skogen. Också det i långsamt tempo och med fokus på kopplingskontroll. Att köra åttor i skogen och långsam slalom med nivåskillnader är inte helt enkelt det heller. Blött och geggigt/halt. Jag försökte göra precis som i filmen jag länkade till tidigare.

När det gäller inbromsningar så tyckte jag mig hitta en känsla för hur jag behöver göra för att det ska bli så där snyggt. Det ger sig nog lite av sig självt efter lite mer träning kanske?

Nu på em var jag ute med min MTB och det är ju lite så att man anpassar sig ganska snabbt efter situation. Jag har iaf inte flugit över styret ännu på den cykeln. 😂
Men jag skulle säga att hydrauliska bromsar på cykeln är bra mycket känsligare och finmotoriskt än de jag har på enduron. Dessutom, på enduron så behöver jag flytta på foten för att bromsa bak, det behöver man inte på en cykel. Stor fördel/nackdel när man behöver nita och stå stadigt.

Glöm inte att ju långsammare du kör ståendes, desto mindre ska du knipa med knäna. När du kör sakta och balanserar så flyttar du ut fötterna någon centimeter eller två närmare kanten på fotpinnarna. Sen bresar du lite med knäna så du inte har kontakt. Du ska låta motorcykeln kunna ”sväva” och röra sig fritt så du kan använda din kropp som balansorgan. Träna på, du kommer dit till slut😊👍
Snart blir det ljusare efter jobbet och då kan jag träna lite mer i veckorna (hemma) tills klubben öppnar portarna. Men som ni skrev tidigare så behöver jag inte vara på en crossbana för att träna på det här. Går ju ganska bra att dra iväg en timme lite då och då.

En fjädring som inte är i bra skick är ingen ide att skruva i, då är det bara att börja med att serva den.
Sedan ställer du in den enligt grundinställningen från manualen eller om du hittar nåt test från MXA så brukar dom skriva vilken inställning dom hittat fram till på din hoj, och din årsmodell.

Grundinställningen är inget universalt svar utan det är bara en punkt där du kan starta ifrån.

Det går inte skriva korta förklaringar här har du lite läsning.
Tack, jag förstår. Jag har varit i Kontakt med Kumlins ang. service. Funderar bara på om jag ska åka dit med hela hojen och få allt inställt från grunden så har jag rätt utgångsläge redan från början. Eller tror ni det blir lika bra inställt om jag skickar efter en sån där låda som de har (man fyller i ett formulär med vikt och annat). De justerar på något sätt efter min vikt och i någon rigg?
Hur gör de med gänget? Det behöver göras på hojen?

Snart blir det ljusare efter jobbet och då kan jag träna lite mer i veckorna (hemma) tills klubben öppnar portarna. Men som ni skrev tidigare så behöver jag inte vara på en crossbana för att träna på det här. Går ju ganska bra att dra iväg en timme lite då och då.

"-Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag"
/Ingemar Stenmark

Aa, det var så där jag försökte göra men jag behöver nog köra lite snabbare för att jag ska kunna få samma effekt och känsla som i filmen du länkar till. Fokus idag låg på att komma ut och köra åttan med kopplingskontroll. Sedan körde jag lite kringelikrokar i skogen. Också det i långsamt tempo och med fokus på kopplingskontroll. Att köra åttor i skogen och långsam slalom med nivåskillnader är inte helt enkelt det heller. Blött och geggigt/halt. Jag försökte göra precis som i filmen jag länkade till tidigare.

När det gäller inbromsningar så tyckte jag mig hitta en känsla för hur jag behöver göra för att det ska bli så där snyggt. Det ger sig nog lite av sig självt efter lite mer träning kanske?

Nu på em var jag ute med min MTB och det är ju lite så att man anpassar sig ganska snabbt efter situation. Jag har iaf inte flugit över styret ännu på den cykeln. 😂
Men jag skulle säga att hydrauliska bromsar på cykeln är bra mycket känsligare och finmotoriskt än de jag har på enduron. Dessutom, på enduron så behöver jag flytta på foten för att bromsa bak, det behöver man inte på en cykel. Stor fördel/nackdel när man behöver nita och stå stadigt.
Cykeln är ju också 95 kg lättare så bromsarna har ju ett mindre besvärligt jobb :)
Jag bytte bromsklossar på min ena MTB och det blev helt nya bromsar, sjukt bra tryck, svampigheten försvann som genom ett trollslag, och de blev lättare att dosera!
Jag visste att klossarna kan göra skillnad men inte sån skillnad :)

Cykeln är ju också 95 kg lättare så bromsarna har ju ett mindre besvärligt jobb :)
Jag bytte bromsklossar på min ena MTB och det blev helt nya bromsar, sjukt bra tryck, svampigheten försvann som genom ett trollslag, och de blev lättare att dosera!
Jag visste att klossarna kan göra skillnad men inte sån skillnad :)
Jo, fast även om cykeln väger mindre vill man ju ha samma känsla i handtaget.
Som det är nu när jag vill använda bakbromsen finns det ju inte ens i närheten an nån känsla över huvudtaget i bromsen. Samma gäller nog även för frambromsen men där kanske jag har en smula mer kontroll då jag inte har en helt okänslig rymdsko på handen. 😂

Jag (bromsar inte så ofta) har inte slitit ut mina (sedan hösten 2024) ännu så jag har inte varit i behov att byta. Men även om jag har std. bromsar på min mtb så tycker jag att de tar bra. Bra mycket bättre än på enduron iaf. Jag känner lilla dö-glappet och sedan kommer dem. Det går ju att finlira med toppen på pekfingret.

Jag ändrade något nytt idag när jag cyklade. Jag la upp pekfingret på båda handtagen och hade den där under hela cykelturen. Kände att jag behövde träna greppstyrkan med resten av fingrarna.

Vad köpte du för klossar?

Last edited:
Tack, jag förstår. Jag har varit i Kontakt med Kumlins ang. service. Funderar bara på om jag ska åka dit med hela hojen och få allt inställt från grunden så har jag rätt utgångsläge redan från början. Eller tror ni det blir lika bra inställt om jag skickar efter en sån där låda som de har (man fyller i ett formulär med vikt och annat). De justerar på något sätt efter min vikt och i någon rigg?
Hur gör de med gänget? Det behöver göras på hojen?

Du är nybörjare, ta gaffel och dämpare till din närmaste mecklare och låt dom serva fjädringen.

Hänget justerar du själv tillsammans med en kompis.

Jo, fast även om cykeln väger mindre vill man ju ha samma känsla i handtaget.
Som det är nu när jag vill använda bakbromsen finns det ju inte ens i närheten an nån känsla över huvudtaget i bromsen. Samma gäller nog även för frambromsen men där kanske jag har en smula mer kontroll då jag inte har en helt okänslig rymdsko på handen. 😂

Jag (bromsar inte så ofta) har inte slitit ut mina (sedan hösten 2024) ännu så jag har inte varit i behov att byta. Men även om jag har std. bromsar på min mtb så tycker jag att de tar bra. Bra mycket bättre än på enduron iaf. Jag känner lilla dö-glappet och sedan kommer dem. Det går ju att finlira med toppen på pekfingret.

Jag ändrade något nytt idag när jag cyklade. Jag la upp pekfingret på båda handtagen och hade den där under hela cykelturen. Kände att jag behövde träna greppstyrkan med resten av fingrarna.

Vad köpte du för klossar?
Det är därför jag så småningom kommer att köpa en elhoj för för skogsbruk. Testade en för några år sedan och förutom att det var kul med det omedelbara draget så var det just sensationen med att bromsa bak med vänsterhanden. Det var sååååå mycket lättare att lägga upp långa och korta sladdar för att styra hojen med handen än med en tung "rymdsko" på foten :)

Jag minns inte vad klossarna heter men jag kan ta reda på det. Kartongen ligger i garaget :)

Jag använder bara pekfingrarna på både kopplingen å handbromsen..
Reglagen är justerade så långt in på styret de går samt extra korta handtag så man bara använder pekfingrarna..

Jag kör 2T , -har alltid ett finger på kopplingen 👍

Med rätt häng och sag samt grundinställning kommer man rätt långt med fjädringen.
Rätt fjädrar för ens vikt är dock en förutsättning för att det skall bli bra 👌

Jag vill också ha en 2-taktare, en 300cc. Kanske en Beta eller nåt. Men det sägs, ofta, att det inte alls är skönt att köra en sån på väg. Och jag använder ju min 'tävlingsmaskin' till allt från bana och slingor, till okynneskörningar på grus och vägar och längre turer i Sörmland. Jag gillar motorljudet och känslan i min 350cc excf, särskilt nu när jag drevat om den till 14/45. Jag funderar på att sätta på typ fast-track däck som man har i Amerika i ovalerna. Vet att Dunlop har sådana.

Sen funderar jag också på hur det vore att köra en 450 cc, KTM eller Beta eller nåt. Då blir det ännu skönare ljud va? Och om jag drevar om den och kör på vägarna, nån som upplevt det? Eller en 500cc`.. med Michelin Anakee på. Då får jag nog utskällning av farbröderna på banan, dom är väldigt noga med däcken.

K180 verkar dom heta. Jag vill ha såna på alla mina hojar. Då slirar det skönt på alla underlag, kanske lera blir aningens för halt, men då får man vänta med att köra tills det torkat. Tänk att köra med dessa på Högstabanan, där dom kör folkrace, i Haninge. Damm och asfalt och sånt, mycket mer intressant än vanlig motocross med en massa lera sand och jord bara.

IMG_2631.JPG

Högsta, en lagom smutsig bana med mildare 'hopp' än standard MX-bana. Lite som störtlopp för offroad-motorcyklar.

Högsta.jpg

.. jag måste bara bli riktigt bra på att manövrera hojen. Och jag måste nog ha en 450 cc ?

På tal om Högstabanan, här kör han enduroslingan.

Och här är crossbanan:

Och folkracebanan. 10 år sen så grejer kan ha ändrats.

Last edited:
NU har jag en 450 cc KTM enduro! Den ska få bli en vass lite jävel drevad till sista tanden för att flyga över vad som helst som en dykande örn!

IMG_3960.JPG

Här har jag ett 44t bakdrev, tillverkat i Polen.

IMG_3981.JPG

Jag använder bara pekfingrarna på både kopplingen å handbromsen..
Reglagen är justerade så långt in på styret de går samt extra korta handtag så man bara använder pekfingrarna..
Allt detta är inte enbart riktat till dig @JPT men en del av inlägget nedan är ett svar eller kanske mer en kommentar på min körning och hur jag gör just nu.

I huvudsak sker all min träning stående.

Jag har varit ute ett par gånger nu och tjuvtränat på grusvägarna här i krokarna. Jag har även hittat några vändplatser men de är inte så stora att jag kan träna i några högre hastigheter där. Däremot så har jag tränat på att växla (och bakbromsa) stående när jag kör de lite längre och enklare sträckorna på grusväg. Det är kanske svårt att föreställa sig men steget från en vanlig cykel (som jag kan hantera ganska bra) eller en vanlig gatuhoj (som jag också har lite koll på) är ganska stort till en cross.

Jag har vajerkoppling på min hoj och tycker det är svårt/jobbigt att endast använda pekfingret efter en tids körning. Just nu använder jag både pekfingret och långfingret.

När jag tränar ”kopplingskontroll” så gör jag det såklart i lägre hastigheter och då mestadels när jag kör små långsamma stående åttor. Det blir oftast krypfart men jag har inte riktigt hittat samma fina flyt som jag haft med gatuhojen ännu (på den sitter man ju oftast). Ni vet det där flytet när styret är i fullt stopp och man balanserar med gasen och fotbromsen (garage-vändningen). Nu när jag kör så är det mest gas och koppling som får styra balansen. Hela tiden ståendes, såklart. Här har jag testat tipset att släppa lite på bennypet runt om hojen och har knäna lite lösare runt. Skulle nog vilja säga att jag har en känsla av att jag kommer fram mer och står lite mer över styret när jag kör såhär. Känslan blir lite som att jag flyttar fram ytterbenet/knät när jag svänger och nästan lutar hojen mot vaden på det andra benet. Är det rätt känsla?

Jag kör även kortare sträckor in i skogen där de har röjt sly med bandad skogsmaskin. Svårt som fn men förmodligen nyttig träning (balans, kontroll och puls). Igår (vid flera tillfällen) upptäckte jag att man inte ska köra snett över liggande (blöta) stockar. När framhjulet sticker i sidled så är det för sent och balansen är bortom all räddning. Bandvagnen har gjort fina spår med det är fortfarande mycket sten och bråte i vägen som man behöver köra över. Det kanske går lättare i högre farter men jag har inte kommit dit ännu. Jag är för feg och i det här fallet tror jag det är en bra sak. Hmmm, man får ju gå där på stigarna men hur är det med att köra motordrivet fordon i de här spåren (finns ingen skylt som säger att man inte får det). :hihi

Jag har alltid två fingrar på kopplingen och tycker det känns som en bra balans mellan kontroll på kopplingen samt greppet i handtaget. Men jag blir snabbt trött i vänsterhanden då det endast är lillfingret och ringfingret som håller greppet. När jag blir starkare i händerna vill jag försöka med endast ett finger. Jag testade det tidigare men det blev för jobbigt för underarmen. Jag vet inte riktigt vad som krävs ännu men jag tror greppet blir lite säkrare med endast ett finger på kopplingen när jag kör en enduroslinga eller ett varv på crossbanan. Får se när den dagen äntligen kommer.

Stående växlingar är en övningssak och jag tränar just nu på grusvägarna. Inget svårt egentligen men jag tror det är en bra start att träna där innan jag får in i skogen (eller crossbanan) och försöker göra samma sak. Jag har inte hittat några skogsslingor där jag kan komma upp i någon nämnd värd fart ännu så det blir inte så många växlingar där. Nu är det mer att försöka ha kopplingskontroll (egentligen alla reglage) och hålla motorn levande. På grusvägen är det hyfsat plant och fint så jag känner inte att det är några konstigheter att stå och växla. Med gatuhojen på asfalt så använder jag väldigt sällan bakbromsen så här blir det också en stor förändring genom att bara använda den på den här hojen. Speciellt stående i rymdskorna.

Jag har även hittat några diken jag kör över både fram och tillbaka. Mest för att testa balansen och att jag har kontroll på hojen. Jag har inte lättat på framhjulet ännu men tänker att det kanske kommer med tiden som jag känner att jag kan hantera krafterna. Med MTB så kör man ju där på bakhjuelt och typ gör en olli över. Det är lite skillnad i hanteringen av en 100kg hoj mot en lätt cykel.

”Runt-runt-rivare” kanske skulle kunna vara något för att öva kontroll. Det blir kanske inte full gas, som på moppen men ändå? Troligtvis inte stående heller, iaf till en början.

Jag känner mig lite osäker på min ställningen när jag står och kör. Hur ska jag känna och hur kan jag verifiera att jag gör rätt?

Jag har ingen bra träningsstruktur men jag tänkte att näst på tur kanske får bli några ”sladda in i sväng” åt båda hållen. Då blir det att komma in från stående till sittande, kanske växla ner och samtidigt fotbromsa på något bra sätt. Sedan komma ut ur svängen med öppen trottel (nåja). Behöver kanske inte gå så fort i början utan mer att lyckas sladd-bromsa utan att ramla... Kanske inget jag har nytta av på en bana men jag tänker att, om jag klarar det bra på en grusväg eller vändplan så har jag också hygglig kontroll på hojen?

Banan har ju inte öppnat ännu så jag har inte så många val att övningsköra på. Det verka gå tävlingar på den men den vanliga träningen verkar pausas över vintern, är det vanligt?

Vad tror ni, synpunkter på min träning?

Last edited:
Allt detta är inte enbart riktat till dig @JPT men en del av inlägget är ett svar eller kommentar på min körning och hur jag gör just nu.

Just nu sker all min träning stående.

Jag har varit ute ett par gånger nu och tjuvtränat på grusvägarna här i krokarna. Jag har hittat några vändplatser men de är inte så stora att jag kan träna i några högre hastigheter där. Däremot så har jag tränat på att växla (och bakbromsa) stående när jag kör de lite längre och enklare sträckorna.

Jag har vajerkoppling och tycker det är svårt/jobbigt att bara använda pekfingret efter en tids körning. Jag använder både pekfingret och långfingret. När jag tränar ”kopplingskontroll” så gör jag det såklart i lägre farter och ofta när jag kör långsamma små stående åttor. Det blir oftast krypfart och jag har inte riktigt hittat samma fina flyt som jag haft med gatuhojen ännu. Ni vet det där när styret är i fullt stopp och man balanserar med gasen och fotbromsen (graragevändnig). Nu när jag kör så är det mest gas och koppling som styr balansen. Hela tiden ståendes, såklart och det tycker jag gör det hela lite svårare. Här har jag testat tipset att släppa lite på bennypet om hojen och har knäna lite lösare runt. Skulle nog vilja säga att jag har en känsla av att jag kommer fram mer och står lite mer över styret när jag kör såhär. Känslan blir lite som att jag flyttar fram ytterbenet/knät när jag svänger och nästan lutar hojen mot vaden på det andra benet. Är det rätt känsla?

Jag kör även kortare sträckor in i skogen där de har röjt sly med bandad skogsmaskin. Svårt som fn men förmodligen nyttig träning (balans, kontroll och puls). Igår (vid flera tillfällen) upptäckte jag att man inte ska köra snett över liggande (blöta) stockar. När framhjulet sticker i sidled så är det för sent och balansen är bortom all räddning. Bandvagnen har gjort fina spår med det är fortfarande mycket sten och bråte i vägen som man behöver köra över. Det kanske går lättare i högre farter men jag har inte kommit dit ännu. Man får ju gå där men hur är det med att köra motordrivet fordon i de här spåren (finns ingen skylt som säger att man inte får det)?

Jag har alltid två fingrar på kopplingen och tycker det känns som en bra balans mellan kontroll på kopplingen samt greppet i handtaget. Men jag blir snabbt trött i vänsterhanden då det endast är lillfingret och ringfingret som håller greppet. När jag blir starkare i händerna vill jag försöka med endast ett finger. Jag vet inte riktigt vad som krävs ännu men jag tror greppet blir lite säkrare men endast ett finger på kopplingen när jag kör en enduroslinga eller ett varv på crossbanan?

Stående växlingar är en övningssak och jag tränar just nu på grusvägarna. Inget svårt egentligen men jag tror det är en bra start innan jag får in i skogen (eller crossbanan) och försöker göra samma sak. Jag har inte hittat några skogsslingor där jag kan komma upp i någon nämnd värd fart ännu så det blir inte så många växlingar där. Nu är det mer att försöka ha kopplingskontroll och att hålla motorn levande. På grusvägen är det hyfsat plant och fint så jag känner inte att det är några konstigheter att stå och växla där. Med gatuhojen på asfalt så använder jag väldigt sällan bakbromsen så här blir det också en stor förändring genom att bara använda den. Speciellt stående med rymdskorna.

Jag har även hittat några diken jag kör över både fram och tillbaka. Mest för att testa balansen och att jag har kontroll på hojen. Jag har inte lättat på framhjulet ännu men tänker att det kanske kommer med tiden som jag känner att jag kan hantera krafterna.

”Runt-runt-rivare” kanske vore något för att öva kontroll. Det blir kanske inte full gas, som på moppen men ändå?

Jag känner mig lite osäker på min ställningen när jag står och kör. Hur ska jag känna och hur kan jag verifiera att jag gör rätt?

Jag har ingen bra träningsstruktur men jag tänkte att näst på tur kanske får bli några ”sladda in i sväng” åt båda hållen. Då blir det att komma in från stående till sittande, kanske växla ner och samtidigt fotbromsa. Sedan komma ut ur svängen med öppen trottel (nåja). Behöver kanske inte gå så fort. Kanske inget jag har nytta av på en bana men jag tänker att, om jag klarar det bra på en grusväg eller vändplan så har jag också hygglig kontroll på hojen?

Banan har ju inte öppnat ännu så jag har inte så många val att övningsköra på. Det verka gå tävlingar på den men den vanliga träningen verkar pausas över vintern, är det vanligt?

Vad tror ni, synpunkter på min träning?
Jag tycker det låter väldigt bra. Du beskriver känslan väldigt rätt och nu handlar det bara om att öva så mycket att du normaliserar det hela. När allting känns normalt, t ex stående körning, så kan du börja finlira med balans och kontroll.

Keep up the good work! :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back