Pulsklockan är bra för många saker. För mig är det ett bra arkiv för mina träningar. Sen är det bra ur motivationssyfte också när (om) den visar någon förbättring över tid. VO max t ex.
Ska man träna för enduro så är det enduroträning som gäller. Tekniken på hojen är betydligt mer värd än kondis och styrka. Att lära sig att ha rätt körställning (sittande och stående

)så att man kan slappna av, att ha rätt gaskontroll för det härliga flytet, att lära sig att använda kopplingen och motorn så man inte behöver lyfta hojen själv hela tiden osv.
Allt detta gör underverk för hur länge man orkar köra.
Vi kör ganska stökig enduro, mycket sten och stock, backar och rötter. Det går inte så fort i hastighet med det är mycket kopplingsträning och balans.
Vid några tillfällen har andra kompisar följt med oss ut och de är sådana som gillar att köra fort i sand och lera. Efter en halvtimme brukar de vara helt slut medans vi lätt kör två timmar i stöten. Det beror ju enbart på att vi är vana vid att köra som vi gör.
Skulle jag hänga med de andra som vill köra skitfort i sanden så hade jag snabbt tagit slut, trots god fysik, men med dålig teknik för den typen av körning. Jag tränar ju inte på den.
Det är därför jag gillar att cykla MTB i skogen. Det är samma teknik som min typ av enduro, jag tränar på samma saker men slipper skåpbil, en massa kläder och tid att åka till ett träningsområde och det ger väldigt bra träning för armar, rygg och ben, precis det jag behöver på hojen. Jag kan även rekommendera EL MTB! Det är precis samma träning, samma puls och jag blir lika trött, men jag kommer tre varv på slingan istället för ett varv, på samma tid, vilket är lika med roligt!!!