Kommer KTM överleva?

Det är inte bara KTM som har problem:

Det är ju inte jättekonstigt, det har ju funnits en överetablering på marknaden länge, och sedan fick alla spatt när det köptes massa prylar (inklusive hojar) under covid, så alla ställde upp försäljningsprognoserna och började producera mer för vad som var ett exceptionellt undantag på marknaden, och slutade inte efter.

Samma med biltillverkarna, extremt överetablerad marknad som varit sjuk länge, men som fick spatt under covid och som dessutom gjort en enorm felsatsning på elbilar.

Det kommer vara gott om konkurser och uttunning av marknaden framöver.
 
Yamahahandlarka fick ett erbjudande från Yamaha Europa om att köpa lös osålda 2024 hojar från centrallagret i klump. Enligt initierade källor så är Yamaha s centrallager tomt nu eftersom alla handlarna köpte rubbet. Därför står det osålda hojar hos åf.
Ja så kan det nog va men handlarna i Värmland har inte sålt sina för dom har stått sen året dom kom dit det är inte nya som tillkommit sen säjer säljarna själva att det varit fruktansvärt lugnt och att folk nog prioriterar annat
 
Det är inte bara KTM som har problem
Det kommer vara gott om konkurser och uttunning av marknaden framöver.

Nej, det är sannerligen inte bara KTM som har problem. "KTM-gate" är möjligen startskottet för fler liknande händelser...

Hela powersportindustrin, alltså motorcyklar, snöskotrar, vattenskotrar, elcyklar och andra lekfordon som inte behövs för daglig transport har bromsat in något helt vansinnigt under 2024 och prognoserna för 2025 och 2026 ser inte väldigt muntra ut. Då man är ingenjör inom motorcykelindustrin får man ju en och annan prognos och rapport från "oberoende" organiationer inom branschen och alla säger samma sak - försäljningen kommer att vara fortsatt svag och ett stålbad väntar...

Flera orsaker nämns, bl.a. ett högre ränteläge jämfört med pandemin och minskade disponibla inkomster till följd av att produktionskostnader inom branschen har sprungit ifrån den generella inflationen som i sin tur har sprungit ifrån gemene mans löneökning.

De som förutspås en extra svettig framtid är naturligtvis OEM-tillverkare som försöker täcka många segment medans de mer nischade nog kan komma undan något lindrigare.
 
Nej, det är sannerligen inte bara KTM som har problem. "KTM-gate" är möjligen startskottet för fler liknande händelser...

Hela powersportindustrin, alltså motorcyklar, snöskotrar, vattenskotrar, elcyklar och andra lekfordon som inte behövs för daglig transport har bromsat in något helt vansinnigt under 2024 och prognoserna för 2025 och 2026 ser inte väldigt muntra ut. Då man är ingenjör inom motorcykelindustrin får man ju en och annan prognos och rapport från "oberoende" organiationer inom branschen och alla säger samma sak - försäljningen kommer att vara fortsatt svag och ett stålbad väntar...

Flera orsaker nämns, bl.a. ett högre ränteläge jämfört med pandemin och minskade disponibla inkomster till följd av att produktionskostnader inom branschen har sprungit ifrån den generella inflationen som i sin tur har sprungit ifrån gemene mans löneökning.

De som förutspås en extra svettig framtid är naturligtvis OEM-tillverkare som försöker täcka många segment medans de mer nischade nog kan komma undan något lindrigare.
Det blev en perfekt storm efter att alla levde loppan under covid. Det är lätt att bli fartblind och inte kunna förstå att det finns ett slut på pandemin. Märkligt med alla så kallade MBA ekonomer som numera driver företag..
 
Det blev en perfekt storm efter att alla levde loppan under covid. Det är lätt att bli fartblind och inte kunna förstå att det finns ett slut på pandemin. Märkligt med alla så kallade MBA ekonomer som numera driver företag..

Bristen på framförhållning visade sig ju tydligt just under pandemin, alla beredskapslager ekade tomt för att ekonomer räknat ut att det kunde skötas med just in time delivery. :näsblod

Det gick ju inge vidare då och istället löste dom tex problemet med brist på ansiktsmasker i sjukvården med narrativet att ansiktsmasken bara förvärrade spridningen.
När dom sen ville ändra på narrativet hade om ju redan präntat in den "sanningen" djupt ner i ryggmärgen på fårket.

Och ingenting har dom lärt sig av det...
 
Bristen på framförhållning visade sig ju tydligt just under pandemin, alla beredskapslager ekade tomt för att ekonomer räknat ut att det kunde skötas med just in time delivery. :näsblod

Det gick ju inge vidare då och istället löste dom tex problemet med brist på ansiktsmasker i sjukvården med narrativet att ansiktsmasken bara förvärrade spridningen.
När dom sen ville ändra på narrativet hade om ju redan präntat in den "sanningen" djupt ner i ryggmärgen på fårket.

Och ingenting har dom lärt sig av det...
Och än idag ser man användningen av ansiktsmasker.....
 
Och än idag ser man användningen av ansiktsmasker.....

Ja, det har ju varit många olika budskap kring just dom. Men att dom skulle vara direkt skadliga var ju nåt som Tegnell lyckades jävligt bra med att pränta in i skallen på fårket. Så till den grad att när FoHM senare började tycka att mask var befogat i vissa sammanhang så gick det ju inte att ändra fårkets uppfattning. Dom visste ju redan att mask var farligt.
Det hade helt enkelt blivit så farligt med mask så vissa gick ju stora omvägar när dom såg någon med mask.

Men titta i Kina där var och varannan går runt med dom och har väl så gjort i 20 år.
 
Ja, det har ju varit många olika budskap kring just dom. Men att dom skulle vara direkt skadliga var ju nåt som Tegnell lyckades jävligt bra med att pränta in i skallen på fårket. Så till den grad att när FoHM senare började tycka att mask var befogat i vissa sammanhang så gick det ju inte att ändra fårkets uppfattning. Dom visste ju redan att mask var farligt.
Det hade helt enkelt blivit så farligt med mask så vissa gick ju stora omvägar när dom såg någon med mask.

Men titta i Kina där var och varannan går runt med dom och har väl så gjort i 20 år.
Inte alls av samma själ, vilket är allmänt känt.
 
Det är väl i Japan det varit vanligt med masker länge? Fast där använder man dom inte för att skydda sig själv utan att skydda andra i tunnelbanan när man är förkyld.
 
Det är väl i Japan det varit vanligt med masker länge? Fast där använder man dom inte för att skydda sig själv utan att skydda andra i tunnelbanan när man är förkyld.

Ett skäl så gott som något när vi var mitt inne i en pandemi med hög dödlighet.
Men nu var min poäng med det där inlägget inte att diskutera munskyddets eventuella funktion utan poängen var att peka på ekonomernas ignorans när de ständigt är så ivriga att införa just in time delivery. Samt vilka följdeffekterna kan bli.

Själv händer det att jag köper in 3 årsförbrukningar av vissa produkter. Det ger vanligen ett avsevärt bättre pris och jag vet att jag har dom till hands när dom behövs. Som tur är har jag ingen ekonom som ger mig expertråd.
 
Det är väl i Japan det varit vanligt med masker länge? Fast där använder man dom inte för att skydda sig själv utan att skydda andra i tunnelbanan när man är förkyld.
I Tokyo använder de ju mask pga luftföroreningarna och de kan köpa ren luft i speciella andningsautomater.
 
Bristen på framförhållning visade sig ju tydligt just under pandemin, alla beredskapslager ekade tomt för att ekonomer räknat ut att det kunde skötas med just in time delivery. :näsblod

Det gick ju inge vidare då och istället löste dom tex problemet med brist på ansiktsmasker i sjukvården med narrativet att ansiktsmasken bara förvärrade spridningen.
När dom sen ville ändra på narrativet hade om ju redan präntat in den "sanningen" djupt ner i ryggmärgen på fårket.

Och ingenting har dom lärt sig av det...
Just just-in-time är ju ett gissel rent ut sagt.
Det pressar marginaler, vilket ju är oemotståndligt sexigt för linje-gå-upp-muppar, men det är jäääävligt sårbart, och fördelarna är inte alltid så jävla stora sett mot kostnaden när det kniper.
Det finns en tid och en plats för det, absolut, men det är beroende på förutsättningar och utmaningar.
Tomtar verkar tro att det är en både en cure-all och en nödvändighet... :dummer
 
I Tokyo använder de ju mask pga luftföroreningarna och de kan köpa ren luft i speciella andningsautomater.

Nu är vi långt off-topic, men de flesta som använder munskydd i Japan gör det för att de har en förkylning och det anses som god sed att skydda andra. De hjälper också till att minska uttorkningen av slemhinnorna, vilket hjälper när man är förkyld (samma anledning många använder dem på flyg).

Några andningsautomater såg jag inte under mina år i Tokyo, men det är möjligt att det finns någonstans.
 
Vi får väl innerligt hoppas att KTM inte lyssnar för mycket på internetkrigarna i kommentarsfälten i alla fall. :hihi

Det mest intressant tycker jag är vilket val de kommer att göra framöver mellan att nischa sig eller satsa på alla segment på en gång och försöka sälja volym. Och naturligtvis hur de tänker hantera sitt lager av osålda hojar. Inte minst viktigt för återförsäljarna…
 
Vi får väl innerligt hoppas att KTM inte lyssnar för mycket på internetkrigarna i kommentarsfälten i alla fall. :hihi

Det mest intressant tycker jag är vilket val de kommer att göra framöver mellan att nischa sig eller satsa på alla segment på en gång och försöka sälja volym. Och naturligtvis hur de tänker hantera sitt lager av osålda hojar. Inte minst viktigt för återförsäljarna…
De gör nog som Yamaha och försöker få ÅF att köpa av lagrena till väldigt förmånliga priser. De har ju historiskt sett gjort samma sak tidigare även om det den gången var en mycket begränsad volym.
 
Om ktm överlever vad kommer vara kvar cross/enduro tillverkningen? Eller lite av varje segment billiga eller exklusiva hojar
Vad tror ni här?
KTM, namnet och cross/enduro. Nya Euro-x gör det rätt hopplöst tillverka fordon för EU.
Ett problem med KTM:s lager är väl att bortsett från cross/enduro är väl hojarna osäljbara i EU. Lagerhojarna uppfyller inte nya EU krav.
Ready to race but not in trafic.
 
Last edited:
KTM, namnet och cross/enduro. Nya Euro-x gör det rätt hopplöst tillverka fordon för EU.
Ett problem med KTM:s lager är väl att bortsett från cross/enduro är väl hojarna osäljbara i EU. Lagerhojarna uppfyller inte nya EU krav.
Ready to race but not in trafic.
Vilka eu krav är det som de inte uppfyller?
 
Vilka eu krav är det som de inte uppfyller?
Med ständigt nya krav på avgasutsläpp i EU så är väl (snart/redan) en ett år gammal hoj (och bil) som inte tagits i trafik osäljbar.
Hur gamla är gathojarna i lagret ?
Vilka EU avgaskrav uppfyller gathojarna i lagret.
Vilket är dagens EU krav på MC Euro 5+ ?
Från 1 Juli 2025 Euro 7 ? Eller är det bara bilar ? Vad är kravet på MC ?
Helt plötsligt blir det jag sett om att Tyskar funderar på Tyskland ska lämna EU förståligt.
Bilindustrin i Tyskland hotas av Bryssel.
 
Last edited:
Vilka eu krav är det som de inte uppfyller?
Kan det vara det här som åsyftas?

 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top