Kommer KTM överleva?

Med ständigt nya krav på avgasutsläpp i EU så är väl (snart/redan) en ett år gammal hoj (och bil) som inte tagits i trafik osäljbar.
Hur gamla är gathojarna i lagret ?
Vilka EU avgaskrav uppfyller gathojarna.
Vilket är dagens EU krav Euro 5+ ?
Från 1 Juli 2025 Euro 7 ?
Euro 6 och 7 gäller inte motorcyklar.
 
Frågan är väl bara hur länge det tar innan någon ur stolleklubben i Bryssel bestämmer att man bara får framföra fordon av senaste möjliga Euro-klassning...
 
Med ständigt nya krav på avgasutsläpp i EU så är väl (snart/redan) en ett år gammal hoj (och bil) som inte tagits i trafik osäljbar.
Hur gamla är gathojarna i lagret ?
Vilka EU avgaskrav uppfyller gathojarna i lagret.
Vilket är dagens EU krav på MC Euro 5+ ?
Från 1 Juli 2025 Euro 7 ? Eller är det bara bilar ? Vad är kravet på MC ?
Helt plötsligt blir det jag sett om att Tyskar funderar på Tyskland ska lämna EU förståligt.
Bilindustrin i Tyskland hotas av Brysseupplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Gillar du inte kakor kan du tyvärr inte använda webbplatsen. regler för mc från och


Viktigt att ställa på din EURO 5 - MC/MOPED innan 31 Dec 2024


Äger du en för-registrerad motorcykel eller moped som är typgodkänd för Euro 5 och aldrig varit påställd i trafiksäkerhetsregistret? Den 31 december 2024 är den sista dagen för att registrera den för vägtrafik annars förlorar den all möjlighet till framtida registrering (går ej att ta i trafik)


Nya EU-regler för mc från och med 2025!
Från och med den 1 januari 2025 måste alla nya typgodkända motorcyklar och mopeder som säljs i Europeiska unionen (EU) och europeiska frihandelsområdet (EFTA) uppfylla den nya euro 5+ miljöstandarden som kommer att ersätta den nuvarande euro 5-specifikationen. För befintliga moped-och motorcykel modeller som typgodkänts före den 1 januari 2025 kommer euro 5+ att bli obligatoriskt från och med 1 januari 2025.


När är sista dag för registrering?
En Euro 5 motorcykel eller Moped måste ha registrerats (blivit påställd) för vägtrafik före den 31 december 2024. Det finns undantag för denna regel men det gäller endast importörer och inte privatpersoner.


Äger du en motorcykel som inte uppfyller de nya Euro 5+reglerna måste du därför ställa på den omgående. Notera att Transportstyrelsen måste få tid på sig att godkänna din registrering så uppmaningen är att göra detta så snart som möjligt.
 
Det var kombinationen av tre saker i bakhuvudet som gjorde att jag fick iden om att gathojarna i KTM's lager kanske är osäljbara
1) KTM.s konkursansökan trots stort lager av färdiga hojar. Varför ?
2) Påpekande här på SH om vikten av att gatregga Euro5 hojar före 31 dec 2024.
3) "Vibrationer" på webben om att det finns tyskar som säger det är dags lämna EU.
Bryssels oavbrutet nya krav slår lätt ut industrin/fordonsindustrin i Europa blev tanken.
och som en följd när det gäller KTM:
Lagerhojarna uppfyller inte nya EU krav.
Ready to race but not in trafic.
 
Hos Hojbutiken i Katrineholm går det att förbeställa några gatmodeller, bland annat 1390 Super Duke GT 2025
 
Viktigt att ställa på din EURO 5 - MC/MOPED innan 31 Dec 2024


Äger du en för-registrerad motorcykel eller moped som är typgodkänd för Euro 5 och aldrig varit påställd i trafiksäkerhetsregistret? Den 31 december 2024 är den sista dagen för att registrera den för vägtrafik annars förlorar den all möjlighet till framtida registrering (går ej att ta i trafik)


Nya EU-regler för mc från och med 2025!
Från och med den 1 januari 2025 måste alla nya typgodkända motorcyklar och mopeder som säljs i Europeiska unionen (EU) och europeiska frihandelsområdet (EFTA) uppfylla den nya euro 5+ miljöstandarden som kommer att ersätta den nuvarande euro 5-specifikationen. För befintliga moped-och motorcykel modeller som typgodkänts före den 1 januari 2025 kommer euro 5+ att bli obligatoriskt från och med 1 januari 2025.


När är sista dag för registrering?
En Euro 5 motorcykel eller Moped måste ha registrerats (blivit påställd) för vägtrafik före den 31 december 2024. Det finns undantag för denna regel men det gäller endast importörer och inte privatpersoner.


Äger du en motorcykel som inte uppfyller de nya Euro 5+reglerna måste du därför ställa på den omgående. Notera att Transportstyrelsen måste få tid på sig att godkänna din registrering så uppmaningen är att göra detta så snart som möjligt.
Samtidigt som hojen plockas in i Sverige och förregistreras (tilldelas ett regnr) så får den ett typgodgännande av EEG-intyget.
Är inte helt säker på att det är detta som kan ställa till det, men om den inte har fått sitt typgodkännande så kanske det blir svårt i efterhand?
Står den väl hos handlaren i Sverige, då är den redan förregistrerad och har ett godkänt EEG-intyg, och då kanske det finns en möjlighet för en handlare att få ett undantag?
 
Fast det säger just ingenting? Får de inga så får man tillbaka handpenningen typ?
Skickas en del av/hela handpenningen till Österrike så är nog en satsning hos (s)-lotterier och / eller Postkodlotteriet säkra pengar gissar jag.
 
Frågan är vem som vill beställa en ny 2025 års KTM för typ 220.000 när man får en ny 2024 för… ja för vadå? Jag gissar att såväl återförsäljare som konkursförvaltare eller ägarkonstellation nog vill bli av med dem så fort som möjligt b
 
"Vibrationer" på webben om att det finns tyskar som säger det är dags lämna EU. Bryssels oavbrutet nya krav slår lätt ut industrin/fordonsindustrin i Europa

Jawohl...! Inte ein Tag zu spät...! Vibrationerna är förhoppningsvis Panzer som redan rullar. From Berlin to Brussels in one tank...!
 
Frågan är vem som vill beställa en ny 2025 års KTM för typ 220.000 när man får en ny 2024 för… ja för vadå? Jag gissar att såväl återförsäljare som konkursförvaltare eller ägarkonstellation nog vill bli av med dem så fort som möjligt b
Tittade runt på Netti en sväng.
Här i öster verkar det inte vara några supererbjudanden direkt.
Kanske om man går in, och bryter arm.
 
Frågan är vem som vill beställa en ny 2025 års KTM för typ 220.000 när man får en ny 2024 för… ja för vadå? Jag gissar att såväl återförsäljare som konkursförvaltare eller ägarkonstellation nog vill bli av med dem så fort som möjligt b
Vill man ha en gathoj kommer frågan, uppfyller en ny 2024 Euro 5+ ?
Lätt att kolla för det måste ju finnas många KTM 2024 på gatorna i Sverige.
Någon som har en ?
Hittade tex den här från 2024 (det finns fler på blocket)
men vet inte hur jag får fram EEG intyget (saknar idag bankid och mobilt bankid)
Är den godkänd enligt Euro 5 eller Euro 5 + ?
Nån som kan luska ut det ?
 
Last edited:
Skickas en del av/hela handpenningen till Österrike så är nog en satsning hos (s)-lotterier och / eller Postkodlotteriet säkra pengar gissar jag.
Det funkar inte så. Som köpare har jag ett avtal med handlaren, inte KTM. Sen bör man läsa avtal, och dessutom ha lite koll på handlaren så man känner sig trygg med att DE inte kursar innan varan tas i besittning.
 
Vill man ha en gathoj kommer frågan, uppfyller en ny 2024 Euro 5+ ?
Lätt att kolla för det måste ju finnas många KTM 2024 på gatorna i Sverige.
Någon som har en ?
Hittade tex den här från 2024 (det finns fler på blocket)
men vet inte hur jag får fram EEG intyget (saknar idag bankid och mobilt bankid)
Är den godkänd enligt Euro 5 eller Euro 5 + ?
Nån som kan luska ut det ?
IMG_1507.png
 
Vill man ha en gathoj kommer frågan, uppfyller en ny 2024 Euro 5+ ?

Den uppfyller Euro 5. I vilket fall som, exakt euroklassning spelar ingen roll så länge den har ett svenskt regnummer och har varit påställd innan nyår. Om generalagent eller handlare däremot har missat att ställa på den så kan de nog stå inför en grann administrativ uppgift, alternativt ha en hoj som är osäljbar.
 
Frågan är vem som vill beställa en ny 2025 års KTM för typ 220.000 när man får en ny 2024 för… ja för vadå? Jag gissar att såväl återförsäljare som konkursförvaltare eller ägarkonstellation nog vill bli av med dem så fort som möjligt b
Jag. :)
Tror nuvarande GT-modellen är från 2019(?) så jag vill ha den nya pga uppdaterat chassi och motor.
Man får en 2024 GT för runt 180' (utan prut) och jag gissar på att 2025 landar runt 250'.
Jag hade egentligen velat ha med automat men frågan är väl om den någonsin kommer...
Så jag kommer nog testa både en -24 och en -25 i vår och sedan bestämma mig.
 
Jag. :)
Tror nuvarande GT är från 2019(?) så jag vill ha nya chassit och motorn.
Man får en 2024 GT för runt 180' (utan prut) och jag gissar på att 2025 landar runt 250'.
Jag hade egentligen velat ha med automat men frågan är väl om det någonsin kommer...
Så jag kommer nog testa både en -24 och en -25 i vår och sedan bestämma mig.
Ja, annars låter det väl som att om det är NÅGON gång man skall vänta något år med att köpa en ny KTM så är det väl denna säsong… åtminstone innan vi vet hur framtiden ser ut.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top