Gamla enstånkor

Jo, att det finns trim vet jag.

Frågan var om ett +33cc kit ens är att räkna som big bore, det är väl i princip en renoveringsborrning av en repig cylinder?

(okej, kollade nu och det var lite mer än en renoveringsborrning)
 
Vi har väl flera gånger konstaterat att det inte går att bygga något snyggt av en hoj som har ram av fyrkantrör
Jag kan ju inte hålla med då jag har ett par stycken med fyrkantsrör!😂
 
Jo, där lämnas det nog hästar, att manuellt porta till en topp tar ju tid och kräver kunnande, så fabrikerna struntar i det.
Fast det där med att porta, toppen och kanalerna är ju gjutna efter ngt, varför inte gjuta från början för mer flöde? ( ja jag vet att fabrikanterna har mer saker att ta hänsyn till än effekt egentligen)

Det finns ju ( typ sanna) storys om handportade toppar på typ brittiska och italienska hojar från 60 talet. Porta EN och gjuta efter den? Nej?
 
Fast det där med att porta, toppen och kanalerna är ju gjutna efter ngt, varför inte gjuta från början för mer flöde? ( ja jag vet att fabrikanterna har mer saker att ta hänsyn till än effekt egentligen)

Det finns ju ( typ sanna) storys om handportade toppar på typ brittiska och italienska hojar från 60 talet. Porta EN och gjuta efter den? Nej?
Nej, det är iofs numera möjligt att gjuta rätt avancerade former. Men inte förr. Definitivt inte på 60-talet.
 
Var det den färgsättningen den såldes med när den var ny? Dom som designade den måste varit på någon firmafest och rökt svamp innan
Säljaren säljer ju pga ”andra värderingar” så han kanske är känner det är dags att släppa trippen och låta den gå vidare. Jag har iaf aldrig sett två nyanser av lila mot röd tidigare. Galet
 
Fast, varför inte då? Har ju funnits racemotorer i hundra år
Mer än så. Man tävlade på 1800-talet också. Men tekniken har gått framåt tro det eller ej.

Den här är gammal men kanske kan ge en fingervisning om att det inte stått still?
 
Säljaren säljer ju pga ”andra värderingar” så han kanske är känner det är dags att släppa trippen och låta den gå vidare. Jag har iaf aldrig sett två nyanser av lila mot röd tidigare. Galet
Jag kanske måste dubbelkolla i källaren, men det där är väl samma palett som på mina skidkläder från 90-talet (som fortfarande passar mig #humblebrag)? Ser inte riktigt problemet.
 
Mer än så. Man tävlade på 1800-talet också. Men tekniken har gått framåt tro det eller ej.

Den här är gammal men kanske kan ge en fingervisning om att det inte stått still?
Gjuta olika former är nog en kunskap som funnits i tusentals år. Att gjuta en perfekt insugskanal skulle inte ha varit något problem alls för hundra år sen. Problemet är att veta hur en sån ser ut. För den ser absolut inte lika ut då som nu, inte ens idag har de stora tillverkarna en gemensam åsikt om den saken.
Se bild på den första världsmästarmotor i 500cc, den gjöts för 75 år sen i England. Där är det lite fina göt som har bearbetats.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    2.1 MB · Visningar: 30
Man förenklar nog kärnorna man gjuter kanalerna med rätt avsevärt för att dom ska vara lätta att tillverka, sätta i och ta ur formen.

På en riktigt högpresterande landsvägracer kanske det finns väldigt lite att hämta, då fabrikerna rimligtvis lägger mera jobb på efterbearbetning, men på en massproducerad stånka i en geggmoppe finns det garanterat lite jobb att göra.

Jag har inte alls satt mig in i dom senaste rönen om D-portning, men det var okänt när den där lämnade fabriken
 


Det är vinter. Bagdad-Bengt säger att vi skall "återvända till Göteborg" medans tid är...Screenshot_20250105-234207~2.png


...och laddkön i Malung sträcker sig snart ända upp till Sälen.

Screenshot_20250105-234726~2.png

Lägg ett skambud!

Skulle budet gå hem kan du alltid be @laidback hämta upp hojen så länge och sedan får du se om han släpper den ifrån sig.
 
Det är vinter. Bagdad-Bengt säger att vi skall "återvända till Göteborg" medans tid är...View attachment 508808


...och laddkön i Malung sträcker sig snart ända upp till Sälen.

View attachment 508809

Lägg ett skambud!

Skulle budet gå hem kan du alltid be @laidback hämta upp hojen så länge och sedan får du se om han släpper den ifrån sig.


Jag skulle vara nog frustrerad om det var sån där kö till en vanlig mack😉

Om man vore Tesla ägare med egen snabbladdare i Malung skulle man nog kunna tjäna ganska bra på att sälja sin ström väldigt dyrt utan större marknadsföring i slutet av den där kön.

Undra om det inte vore klokare att bara köra och låta bilen dö och ta bärgning fast det kanske är fler som kommit på den idén så alla bergare är upptagna och det är lika lång kö dit man blir bärgad? Eller så här dom kanske fullt upp med alla som inte kan köra på vinterväglag.

Tänk om man skulle lyckas uppfinna en 20 l strömdunk som väger 20 kg där strömmen räcker i 40 mil och som kostar 1299 kr🤔 Kanske något lågt prissatt men man skulle nog kunna sälja hyfsat av den, den lilla haken som jag ser det är bara hur det ska gå till fysiskt?
 
Jag skulle vara nog frustrerad om det var sån där kö till en vanlig mack😉

Om man vore Tesla ägare med egen snabbladdare i Malung skulle man nog kunna tjäna ganska bra på att sälja sin ström väldigt dyrt utan större marknadsföring i slutet av den där kön.

Undra om det inte vore klokare att bara köra och låta bilen dö och ta bärgning fast det kanske är fler som kommit på den idén så alla bergare är upptagna och det är lika lång kö dit man blir bärgad? Eller så här dom kanske fullt upp med alla som inte kan köra på vinterväglag.

Tänk om man skulle lyckas uppfinna en 20 l strömdunk som väger 20 kg där strömmen räcker i 40 mil och som kostar 1299 kr🤔 Kanske något lågt prissatt men man skulle nog kunna sälja hyfsat av den, den lilla haken som jag ser det är bara hur det ska gå till fysiskt?

En elbil förbrukar ca 2 kWh/mil och ett batteri innehåller ca 200Wh/kg så det krävs runt 10kg batteri för 1 mils laddning.
En bärbar strömdunk a 20 kg skulle alltså kunna ge dig 2 mil.

Ett elverk blir nog lättare om man vill ha 20 mil i ett litet paket.

Nu börjar ju elbilar ha möjlighet att ta ut ström också så då är det väl nära till hands att det snart går att ladda över ström från kompisens elbil.
 
Såvitt jag såg igår fanns det lediga laddplatser i närheten av där de köade, men Tesla navigerar till sina egna.
I grunden är det IF Metall som är problemet. De hindrar Tesla från att bygga ut nya stationer. De kan bygga, men får inte koppla in dem så det är bara utgifter.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top