Vad behövs i ett hojgarage?

- Duger o duger..en enda grön hoj? Nja..
Haha, förstår vad du menar. Borde va fler Kawor i garaget!
Den snygga KDX125 hade bara gått 1000 mil, men är nu såld. Härom året hittade jag däremot en underbart fin GPZ750, sportigaste 750 1982 och ynka 1500 mil.

GPZan i garaget (1).jpg
IMG_08051.jpg
1982 och mitt i digitalåldern. Något år tidigare hade jag själv ett Casio digitalur med miniräknare, inget ovanligt på den tiden.
 
Haha, förstår vad du menar. Borde va fler Kawor i garaget!
Den snygga KDX125 hade bara gått 1000 mil, men är nu såld. Härom året hittade jag däremot en underbart fin GPZ750, sportigaste 750 1982 och ynka 1500 mil.

View attachment 505994
View attachment 505995
1982 och mitt i digitalåldern. Något år tidigare hade jag själv ett Casio digitalur med miniräknare, inget ovanligt på den tiden.
Det är faktiskt någonting otroligt härligt med den tiden när det digitala kom in i våra liv!
Det hände mycket på många fronter då, all blev inte bestående, allt blev inte bra, men kan får många minnen. :tummenupp
 
Last edited:
Dom där är ju allmänt hyllade om jag förstått det rätt. Hur högt kan man lyfta hojen med bibehållen stabilitet?
Lyfter ca 400-500mm (uppskattning) - utmärkt för ventiljustering i lagom höjd (jag är 190 lång). Går bra att rulla med hojen i översta läget om golvet är jämnt.
Tillsats för att lyfta olika hojar (plunschar) kostar några extra kronor per hoj - till mina BMW har jag svarvat egna prylar
Funkar bra att rangera hojarna i garaget - lyft upp, flytta hojen till rätt plats, ställ av, lyft nästa hoj o rulla fram till mekplats. Är det trångt får man trixa lite för att få alla stödben att gå fria, men man lär sig
Enklast handlar du från https://joytime.se/skylift
1735372720380.png

1735372786386.png
 
Fick lära mig i min tråd https://www.sporthoj.com/forum/threads/domkraft.295293/page-2#post-6750287 och inlägg #25 att en vedklabb gör jobbet, måste vara absolut något vi alla har missat.
Tvivlar på att vedklabben kan lyfta båda hjulen samtidigt någon längre tid bort sett från när vedklabben lossnar och hojen faller över på någon sida av bara farten,
tex för sidostödet fälls in. Vedklabbens uppgift var bara lyfta bakhjulet ( i bästa fall).
Har själv den enklare varianten, ABBA Stand med Front Lift Arm. :)
 
Last edited:
Behövs kanske inte, men är väldigt praktiskt.
Kan både lyfta rakt eller ställa hojen med bak- eller framhjul upp.
View attachment 508349
Håller med, de är jättebra om man ska meka eller behöver trolla undan hojen i trångt garage.
Jag köpte Bursigs variant och tänkte skaffa ett sånt till varje sporthoj jag har, men tycker det känns fel att sitta och titta på en hoj svävande 20 cm ovanför golvet.

R6or på hyllan (2).JPG
En motorcykel tycker jag känns mest naturlig att avnjutas på marknivå, tur att jag hejdade mig vid ett inköpt stöd (och 4000:- i sjön).

Värme! För den som inte har råd att hålla garaget uppvärmt
så är det en pina med iskalla verktyg☹️
Precis, några hundra hit eller dit i värmekostnad väl skitsamma tycker jag, man ska ju inte behöva dra sig för att komma till garaget? Har luftv-pump som håller ca 16-18 grader där nere och 20 uppe.

Hur har ni andra det med värmen i garaget?
 
Jag har bara en oisolerad bod varav en skrubb på kanske 10 kvadrat är mindre uselt isolerad där i skrubben kör jag en byggfläkt vid behov.
Man får helt enkelt kolla väderleksprognoserna när man planerar sina arbetsveckor. Och även ha en slags årsplan där man planerar projekten efter säsongen.

Ibland blir det fel som den här veckan då jag legat utomhus under bilen med en temperatur runt nollan. Fast ändå viss planering för det var 15-20 minusgrader förra veckan och då höll jag mig på kontoret istället för att krypa under bilen.
Nu inväntar jag januari för att göra ombesiktningen för då kan jag göra nästa besiktning i slutet av mars och göra eventuella reparationer i april.
 
Håller ca 19-20 grader året runt. Tycker fordonen verkar trivas bra så.
Riktig pärla din ur-R6!
Tack! :)
Jag har bara en oisolerad bod varav en skrubb på kanske 10 kvadrat är mindre uselt isolerad där i skrubben kör jag en byggfläkt vid behov.
Man får helt enkelt kolla väderleksprognoserna när man planerar sina arbetsveckor. Och även ha en slags årsplan där man planerar projekten efter säsongen.

Ibland blir det fel som den här veckan då jag legat utomhus under bilen med en temperatur runt nollan. Fast ändå viss planering för det var 15-20 minusgrader förra veckan och då höll jag mig på kontoret istället för att krypa under bilen.
Nu inväntar jag januari för att göra ombesiktningen för då kan jag göra nästa besiktning i slutet av mars och göra eventuella reparationer i april.
Egentligen skiter ju hojen i om det är varmt eller kallt, det är nog mest vi som vill ha skönt i garaget. Men inget pajar en hoj som tempväxlingar och tänk om jag hade fattat det för trettio år sen...
I klubbens lokal åkte hangarvärmarn på så fort nåt skulle grejas med, "kondens" hade ingen ännu viskat om i mina öron. Och ändå var jag en stark förespråkare för att en tank ska va tom på vintern så man får i fräsch soppa på våren. :huvet
 
Tack! :)

Egentligen skiter ju hojen i om det är varmt eller kallt, det är nog mest vi som vill ha skönt i garaget. Men inget pajar en hoj som tempväxlingar och tänk om jag hade fattat det för trettio år sen...
I klubbens lokal åkte hangarvärmarn på så fort nåt skulle grejas med, "kondens" hade ingen ännu viskat om i mina öron. Och ändå var jag en stark förespråkare för att en tank ska va tom på vintern så man får i fräsch soppa på våren. :huvet
Jag har luft/luft-värmepump, och kör 18 grader hela vintern.
Skönt att bara kunna knalla ut i garaget när det passar.
Garaget är en öppen yta på ca 40kvm, så luftvärmepump är ganska optimalt där.
Gör av med 2500kWh/år, så det är väldigt lätt att motivera.
 
För mig är det lätt hänt att alla grejer staplas på hög.
För några år sedan investerade jag i ett hyllaystem längs ena väggen (10m) och det gjorde gott för golvytan. Sedan köpte jag många genomskinliga lådor med lock i olika storlekar (IKEA). Då är det enkelt att se vars grejerna ligger (damfritt).
Försök iaf att få upp så mycket på väggarna som man annars glömmer bort som förvaringsyta.
 
Lyfter ca 400-500mm (uppskattning) - utmärkt för ventiljustering i lagom höjd (jag är 190 lång). Går bra att rulla med hojen i översta läget om golvet är jämnt.
Tillsats för att lyfta olika hojar (plunschar) kostar några extra kronor per hoj - till mina BMW har jag svarvat egna prylar
Funkar bra att rangera hojarna i garaget - lyft upp, flytta hojen till rätt plats, ställ av, lyft nästa hoj o rulla fram till mekplats. Är det trångt får man trixa lite för att få alla stödben att gå fria, men man lär sig
Enklast handlar du från https://joytime.se/skylift
View attachment 508376

View attachment 508377
Sniggt.
Någon har ju tappat sin hoj från ett ABBA, med ödesdigra konsekvenser.
Om det varit skit bakom spakarna ska jag låta vara osagt.
 
Likt Homer Simpson har jag en dörr i villan rakt in/ut i garaget, svinskönt.

Förra huset hade ett garage som satt fast i huset, MEN ingen dörr varesig mellan hus/garage ELLER in till garaget utifrån. Bara en stor dubbel takport som när man öppnade sög ut all värme så man fick börja om med typ 10 grader på vintern. Helt galen konstruktion.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top