Kommer KTM överleva?

Visst märker man skillnad, om man har hållit på ett tag att köra. (Jag byter också vart tredje år, 300) Men blir man verkligen så mycket snabbare som frågan gällde? Det är jag ytterst tveksam till.
Hojarna har blivit mer lättkörda med åren, mer finlir i hur de känns, gassvar, fjädring, koppling osv men jag tycker bara det går saktare och saktare. Fast det kanske bara är att hojarna blir nyare men jag blir äldre...

Tror jag skiter i det här och börjar med knyppling eller att virka pennskrin istället...

Jag håller med. Jag har ett gäng hojar av div årsmodeller och storlekar och visst känner man skillnad och framför allt känner jag mig tryggare på bra hojar men på varvtiderna är skillnaden marginell.
 
Hur många tillverkar dom andra? Honda borde vara störst med alla "vespor" som man ser i bla Asien.
Siffror från 2023, källa statista.com:

Ducati 58 000 st
BMW 220 000 st
KTM ca 381 000 st
Kawa 440 000 st
Suzuki 1,9 miljoner
Yamaha ca 5 miljoner
Honda 18 miljoner (De räknar med 20 miljoner 2025)

(2023 hade Honda tillverkat 470 miljoner hojar sedan 1949)
Hondas försäljning i hela europa var 500 000 hojar 2023...
 
Siffror från 2023, källa statista.com:

Ducati 58 000 st
BMW 220 000 st
KTM ca 381 000 st
Kawa 440 000 st
Suzuki 1,9 miljoner
Yamaha ca 5 miljoner
Honda 18 miljoner (De räknar med 20 miljoner 2025)

(2023 hade Honda tillverkat 470 miljoner hojar sedan 1949)
Hondas försäljning i hela europa var 500 000 hojar 2023...
Intressant är att Ducati hade högre vinst i kronor jämfört med KTM trots att Ducati bara säljer 15% av antalet hojar som KTM.
 
Stämmer uppgifterna om mannamån och riktade miljardutdelningar blir det svårt för Pierer att bygga förtroende igen.

Han är bortlyft från rollen, eller åtminstone rampljuset som ordförande och talesperson för regionens industriförbund:
(Maskinöversatt text)

Efter motorcykeltillverkaren KTM:s konkurs i Mattighofen kommer dess chef Stefan Pierer inte längre att fungera som ordförande för Oberösterrikiska industriförbundet (IV OÖ) .

Officiellt behåller han fortfarande rollen, men kommer inte längre att utföra några uppgifter i den, bekräftade IV OÖ för APA i en onlinerapport från Oberösterreichische Nachrichten på fredagseftermiddagen. Det är ingen omedelbar avgång, annars måste nyval ske omedelbart.

 
Jag varken rekommenderar eller avråder någon från att köpa en KTM/derivat just nu, men bjuder på en liten tillbakablick:

Kom ihåg alla som var sugna på en BMW-Nuda när dom delades ut högt och lågt, och minns alla som ångrade sig efteråt att dom inte tog emot någon.


Damn! Där har vi ett samlartema, jue!

En snygg palett med Ödeshögsqvarnor, Vareseqvarnor, BMW-qvarnor, Bajaj-qvarnor och slutligen TjingTjong-qvarnor...?

Trappan ner i helvetet, typ.
 
Svårt att se att något kan gå särskilt mycket mer utför för Husqvarna än vad som skedde under BMW:s kölhalning av märket,toppat med ett par modeller med Taiwanesiska motorer från deras eget kortlivade endurofiasko 450x.
 
Siffror från 2023, källa statista.com:

Ducati 58 000 st
BMW 220 000 st
KTM ca 381 000 st
Kawa 440 000 st
Suzuki 1,9 miljoner
Yamaha ca 5 miljoner
Honda 18 miljoner (De räknar med 20 miljoner 2025)

(2023 hade Honda tillverkat 470 miljoner hojar sedan 1949)
Hondas försäljning i hela europa var 500 000 hojar 2023...
Satan i gatan! Har man en dussinhoj ??
Så oväntat många de säljer :rock
 
Kombinera sedan detta med det allmänna världsläget och det faktum att det faktiskt råder lågkonjunktur i fordonsbranschen
Jaja, dom kan väl ha missat att hänga med i verkligheten, och brassat på tillverkningen onödigt mycket med sin optimism. Kanske blir så när man inte lever i samma bubbla som dom flesta.
 
Siffror från 2023, källa statista.com:

Ducati 58 000 st
BMW 220 000 st
KTM ca 381 000 st
Kawa 440 000 st
Suzuki 1,9 miljoner
Yamaha ca 5 miljoner
Honda 18 miljoner (De räknar med 20 miljoner 2025)

(2023 hade Honda tillverkat 470 miljoner hojar sedan 1949)
Hondas försäljning i hela europa var 500 000 hojar 2023...
Vansinnigt imponerande att ducati kan dominera MotoGP med dom siffrorna! 🏆
 
Ok, kolla då hur Pierer kommer få det efter eventuell konkurs. Vem vinner på konkursen? Vilka personer kommer att gå därifrån lagom rika.
Självklart går ledningen ifrån detta rika. Du blir inte stor företagsledare på att blunda för problemen. Konkursen drabbar primärt leverantörer och investerare. Ny ägarkonstellation går in. De räddar de strategiska leverantörerna och de mindre viktiga lämnas åt sitt öde. I allt drama kring detta så är det mest kapital som förstörs, kapital som i många fall redan tjänats in. Nytt kapital kommer in, många förlorar innestående semester och får en ny logga på lönekuvertet, sedan går det mesta vidare utan större drama.
 
I allt drama kring detta så är det mest kapital som förstörs, kapital som i många fall redan tjänats in. Nytt kapital kommer in, många förlorar innestående semester och får en ny logga på lönekuvertet, sedan går det mesta vidare utan större drama.
Ok, då är det ungefär som för varje upphandling som kommuner gör periodvis med sina underleverantörer. Men då är ju saken inte värre än så egentligen. Hur mycket av en KTM-hoj tillverkas redan i Kina t ex?
 
Back
Top