Frågor man vågar ställa

Var är zoda?
Det blir lite tomt när någon som postar så mycket försvinner. 😟
 
Fråga angående handla på nätet.

Jag har mina kort (swedbank) spärrade för nätköp. Går in på appen och låser upp kortet och gör mitt köp som jag bekräftar och godkänner med bankid. Allt frid och fröjd.

Men nu till min fråga. Köpte flygbiljetter i Söndags eftermiddag och det står "reserverat belopp". Kan jag gå tillbaka i appen och stänga av för nätköp igen och har köpet gått igenom? Eller behöver kortet vara upplåst tills det är draget från kontot?
 
Fråga angående handla på nätet.

Jag har mina kort (swedbank) spärrade för nätköp. Går in på appen och låser upp kortet och gör mitt köp som jag bekräftar och godkänner med bankid. Allt frid och fröjd.

Men nu till min fråga. Köpte flygbiljetter i Söndags eftermiddag och det står "reserverat belopp". Kan jag gå tillbaka i appen och stänga av för nätköp igen och har köpet gått igenom? Eller behöver kortet vara upplåst tills det är draget från kontot?
Jag har bara låst upp för själva köpet, stänger direkt och inga problem även om beloppet dras nästa dag eller så.
 
Har alla hojar kamkedja..eller finns det med rem eller andra lösningar?

- Det är en seriös fråga.

Ja, det finns hojar med rem (tex många Ducati), de med stötstänger (HD/Guzzi, och annat gammaldags), Honda har till och med lyckats med att göra det ända rätta och driva skiten med drev.
Också finns det ju tvåtakt och wankel som saknar ventiler, och löser det med läge på kolv/rotor.

Efter det så blir det nog ganska obskyrt om vi hittar en annan lösning.
 
Ber om ursäkt för frågan - trodde att "alla" visste

Remdrift - Ducati (från Pantah fram till ngn gång 20XX)
Kugghjul - Honda VFR /RC30 m.fl. Äldre fyrcyl MV Agusta
Kungsaxel/Königswelle/Vinkelväxel - Ducati, NSU m.fl.
tror dessutom att jag sett någon (tysk) lösning med en stång från vevparti upp till kamaxel - minns inte hur man växlade ut 2:1 men tänk dig stängerna som driver hjulen på ett lokomotiv

1726644940274.pngKungsaxel
 
Vad/hur mycket blir straffet för att köra omkring med för hög ljudnivå egentligen? Jag syftar då på mina eftermarknadsrör som är skapligt högljudda jämfört med original.
 
Vad/hur mycket blir straffet för att köra omkring med för hög ljudnivå egentligen? Jag syftar då på mina eftermarknadsrör som är skapligt högljudda jämfört med original.
Ombesiktning, böter - ingen aning, men kan väl röra sig om 1500-2000:-, tinnitus, grannarnas hat. Samt ÅK INTE GENOM TYSKLAND!!!
 
Man kan ladda ner en app så man får rätt frekvens. 🙂
Jag trodde det var ett skämt. Inte helt övertygad nu heller.

Kolla vid 21:30
Det är sant, finns ett originalverktyg att köpa om man vill vara noga.
Mobilappar är nog nära nog eller så spänner man på känn.
På tvåventilare brukar det bli bra om man precis inte kan vrida remmen ett kvarts varv.
OBS, ta inte efter mig, det kan gå galet.
 
Det är sant, finns ett originalverktyg att köpa om man vill vara noga.
Mobilappar är nog nära nog eller så spänner man på känn.
På tvåventilare brukar det bli bra om man precis inte kan vrida remmen ett kvarts varv.
OBS, ta inte efter mig, det kan gå galet.
Vill påstå att din metod är säkrare/mer repeterbar än apparna
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top