Frågor man vågar ställa

Fick ett vykort från OPUS idag för 690n. Där fick jag rabatt om jag besiktigade i september istället för kommande april när jag egentligen skall inställa mig.

Ska man kanske orka återställa regskylt, slipon och backspeglar redan nu, kanske?

Bilen ska jag ju också besiktiga i september. Kanske ska boka bägge samtidigt och släpa hojen dit?

Eller ska jag göra som vanligt och paniksöka tider dagarna innan körförbud? 🤪

Är det här marksten?
Om inte, vad är det då?

Dimensionerna på plattorna stämmer inte med de standardmått jag hittar.20240904_150935.jpg

Fick ett vykort från OPUS idag för 690n. Där fick jag rabatt om jag besiktigade i september istället för kommande april när jag egentligen skall inställa mig.

Ska man kanske orka återställa regskylt, slipon och backspeglar redan nu, kanske?

Bilen ska jag ju också besiktiga i september. Kanske ska boka bägge samtidigt och släpa hojen dit?

Eller ska jag göra som vanligt och paniksöka tider dagarna innan körförbud? 🤪
Det borde vara bra rabatt om man skall "tappa" sju månader på besiktningstiden

Är det någon som parkerat MC'n på Arlanda på senaste tiden?
Finns MC-parkeringen utanför Sky City fortfarande kvar?
Det ser ut så på Street View iaf.
Eller finns det någon MC-parkering inomhus?

Vad är det egentligen barn tycker är så fascinerande med motorcyklar att dom vinkar glatt när man passerar ?
Naturligtvis vinkar jag alltid tillbaka.
Jag vinkar med, som en galning

Jag minns att jag vinkade själv som barn bara några år gammal, både på motorcyklar och sportbilar.

Hade senare två planscher över min tonårssäng (som hade både mässings knoppar och vit sänghimmel med volang) på en Corvette och en Porsche. Älskade när min plastpappa tog med mig på Elmia mässan och andra motor mässor som barn.
Min första kille höll på o renoverade bilar och jag tittade på när motor o annat lyftes ut o skruvades isär, det svetsades, plåt lackades. Hans storebror körde hoj... Åh det var så spännande.
Tror de där minsta ungarna som vinkar och blir glada när vi vinkar tillbaka kan vara det som väcker de där känslorna av pirr i magen av snabba brummande motorfordon. Vi främjar tillväxten. Så jag vinkar så föräldrarna undrar :D

- De flesta småfolk jag passerar gör snarare en "full gas"-gest.
Alltså simulerar vridning på gasrullen med ena handen.
Jag minns en gång när jag var i yngre tonåren och en kille kom åkande på en ZXR750 i låg fart mitt inne i centrum i den lilla by jag växte upp. Jag och mina vänner gjorde då den obligatoriska "kör på bakhjulet"-gesten. Han skakade bara på huvudet, men när han rullat förbi oss petade han ner ett par steg, vred på rullen och dumpade kopplingen och gjorde en rullande burn out nedför gatan. :yoparty

Jag får fortfarande nästan gåshud när jag tänker på det, trots att det måste vara ca 35 år sedan.

- De flesta småfolk jag passerar gör snarare en "full gas"-gest.
Alltså simulerar vridning på gasrullen med ena handen.
Vilket för tankarna till videona på youtube där hojförare just gör så ända till varastopp, löjligt beteende i mina ögon men ett litet brum bjuder jag på när den gesten visas.

När man kommer i gäng tex 8-10 st eller fler tycks glädjen öka i kvadrat per motorcykel, ett mysigt minne efter rundan då de inte händer så ofta.

Var är zoda?
Det blir lite tomt när någon som postar så mycket försvinner. 😟

Fråga angående handla på nätet.

Jag har mina kort (swedbank) spärrade för nätköp. Går in på appen och låser upp kortet och gör mitt köp som jag bekräftar och godkänner med bankid. Allt frid och fröjd.

Men nu till min fråga. Köpte flygbiljetter i Söndags eftermiddag och det står "reserverat belopp". Kan jag gå tillbaka i appen och stänga av för nätköp igen och har köpet gått igenom? Eller behöver kortet vara upplåst tills det är draget från kontot?

Fråga angående handla på nätet.

Jag har mina kort (swedbank) spärrade för nätköp. Går in på appen och låser upp kortet och gör mitt köp som jag bekräftar och godkänner med bankid. Allt frid och fröjd.

Men nu till min fråga. Köpte flygbiljetter i Söndags eftermiddag och det står "reserverat belopp". Kan jag gå tillbaka i appen och stänga av för nätköp igen och har köpet gått igenom? Eller behöver kortet vara upplåst tills det är draget från kontot?
Jag har bara låst upp för själva köpet, stänger direkt och inga problem även om beloppet dras nästa dag eller så.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda