Yamaha Ténéré 700

Om nu gott kaffe är viktigt för dig ute på tur så finns det två vägar att gå:

1. Kokkaffe över öppen eld med allt vad det innebär. Oslagbart vad gäller frid, stämning och så hinner man knäppa en lättöl medan man väntar.

2. Pressobryggare, dvs ungefär det du fått tips om ovan. Hitta rätt kaffe och du längtar till nästa rast. Hemligheten är en bra termos eller koka upp vattnet på köket, varmt vatten krävs som alltid.
Blir nog alternativ två. En termos är ju najs att ha med sig ändå liksom.
 
Hej på er.
För att falla tillbaka på en gammal frågeställnin:
- Är det någon som vet om man kan släcka serviceindikatorn själv?
Det vill säga när man servar den själv, och vill bli av med den gula lampan?
Vad jag förstår så är det inte så simpelt som att bara koppla in sig med ODB-läsaren, jag har dock inte provat att släcka lampan själv denna väg, bara plockat bort felkoder.
 
- Är det någon som vet om man kan släcka serviceindikatorn själv?
Ämnet har kommit upp ett antal gånger ser jag

och

Verkar som att du behöver gå in hojdatorn med ODB för att återställa "engine lamp".

Något som är mycket enklare på t ex min Royal Enfield där jag bara behöver göra en liten kombo med "i" knappen på reglagen för att serviceindikatorn/ "skiftnyckeln" ska sluta blinka.
 
Ämnet har kommit upp ett antal gånger ser jag

och

Verkar som att du behöver gå in hojdatorn med ODB för att återställa "engine lamp".

Något som är mycket enklare på t ex min Royal Enfield där jag bara behöver göra en liten kombo med "i" knappen på reglagen för att serviceindikatorn/ "skiftnyckeln" ska sluta blinka.
Ja, den som ställt frågan i den översta länken känner jag mycket väl :cool:
Dock finns det inga svar.....än.

Gå in med ODB-läsaren funkar men bara för generella felkoder, inte för modellspecifika, så det är ett något trubbigt verktyg.
Men det är väl bara att vänta och se...man borde ju inte stå ensam med frågan alltför länge.
Men det verkar gå mot allt modellspecifikare utrustning för att kunna göra någonting via ODB-uttaget.
Om jag förstår det rätt så kan du inte göra någonting alls om du har en nyare KTM, dom var tidigt ute med den "finessen".
 
Ja, den som ställt frågan i den översta länken känner jag mycket väl :cool:
Dock finns det inga svar.....än.

Gå in med ODB-läsaren funkar men bara för generella felkoder, inte för modellspecifika, så det är ett något trubbigt verktyg.
Men det är väl bara att vänta och se...man borde ju inte stå ensam med frågan alltför länge.
Men det verkar gå mot allt modellspecifikare utrustning för att kunna göra någonting via ODB-uttaget.
Om jag förstår det rätt så kan du inte göra någonting alls om du har en nyare KTM, dom var tidigt ute med den "finessen".
Har du frågat på Yamahacenter?
 
Säkert, men frågar man i verkstaden så tror jag man får ett annat svar.
 
Nu börjar årets T7 resa närma sig. Efter förra årets totalfiasko med asfalt och hemkörninh i stormen Hans så kommer resan i år gå TET norrut endast för att säkerställa endast grus / trails så långt det går.

Har ni gjort några roliga resor hittils med era Terminator Sevens eller vart ska ni i sommar? :)
 
Nu börjar årets T7 resa närma sig. Efter förra årets totalfiasko med asfalt och hemkörninh i stormen Hans så kommer resan i år gå TET norrut endast för att säkerställa endast grus / trails så långt det går.

Har ni gjort några roliga resor hittils med era Terminator Sevens eller vart ska ni i sommar? :)
Jag har bara hunnit på några kortare dagsturer från Umeå och inåt i Västerbotten med min T7a
Jag tror att jag har fått mer mil på min XT600 som jag har stående i Åre hos svärföräldrarna, har bättre uppstyrt med barnpassning här 😊
 
Ute med Terminatorn iag. ODB på 970 mil. Ser fram emot 1000mila service i höst då jag får rå om den riktigt med en service.
 
Det är ju optimalt, vindskyddet får ta regnet så man kan packa ett torrt tält på morgonen, men tältet med sitt myggnät får ta hand om krypen.
 
Det är ju optimalt, vindskyddet får ta regnet så man kan packa ett torrt tält på morgonen, men tältet med sitt myggnät får ta hand om krypen.
Exakt så! Ingen kondens och man har myggnät samt ett "revir" att lägga grejor i.

Samma hoj, nytt vindskydd!

Nu är jag dock trött på ensamresor, nästa gång vill jag ha sällskap!
 

Bifogat

  • IMG_20240723_181136.jpg
    IMG_20240723_181136.jpg
    5.3 MB · Visningar: 46
Lite söndagsmys, och uppradering av displayen på Teneren.
Har varit mäkta besviken på T7:ans "uppdaterade display" med stöd för mobilkoppling, det var inte mycket att ha tycker jag.
Däremot så blev jag övertygad på MC-mässan att investera in en display från Chigee, och den har nu anlänt.

View attachment 497296

Med en egen GPS så får man en hastighetsmätare som dessutom visa alldeles korrekt.

View attachment 497297

Och riktigt trevlig visning av informationen.
Tyvärr finns ingen ODB-puck till Yamahan ännu, men när det kommer så får man in ännu mer info.
Däcktryckssensorerna var väldig enkla att para ihop med systemet.

View attachment 497298

Och vill man knäppa över till mobiltelefonen, så är även det superenkelt.
Både Apple Car Play och Android Auto finns det stöd för.

View attachment 497299

Har inte tagit mig ut på premiärrundan ännu, men det här är verkligen någonting som jag ser som ett jättelyft för hojen.
Det finns även kameror att montera både bak och fram, men har inte gjort detta ännu, ska fundera på saken, men dom ingick i paketet.

Så nu är man nästan i Linje med BMW-ägarna när det gäller informativ display - kul! :cool:
Av en slump under Youtube surf så ramlade jag på en BMW anpassad Chigee AIO-5 Play for BMW som passar i GS-hållaren och fungerar med bmw-rullhjulet och övriga info från GS:en. Tänkte att säkert har nån på Sporthoj kollat den och mycket riktigt hitta jag ditt inlägg även om du nu använder den i en Yamaha och inte BMW varianten av den :)

Har du använt den mycket?
Vad är din upplevelse?
För/Nackdelar?

Min BMW Nav.6 lever sitt eget liv ibland och behöver bytas och antingen är det BMW ConnectedRide Nav som gäller ( dyr ) eller kanske denna Chigee kan va ett alternativ beroende på pris.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top