Redskap för små raska äventyr

Det gör inget om cylindrarna sitter i vinkel mot varandra också.

Jag, som startade tråden, menar att en liten resa måste vara över 30 mil eftersom den sträckan är det jag tycker är lagom för att inte kliva av nånstans.
En sån kanske ? bangar varken asfalt eller grus
?Hornen växer lätt ut också vid inspirerad körning trots vikten
 

Bifogat

  • IMG_2880.png
    IMG_2880.png
    2.2 MB · Visningar: 30
Gammal enstånka funkar utmärkt för dagsetapper upp till runt 40 mil utanför asfalten. Man behöver inte krångla till det...

IMG_20230723_121653-01.jpeg
 
Hur är ktms 890-serie? Borde väl kunna vara både skoj och bekväm, i exempelvis smt-utförande? Jag har inte provkört någon av dem så jag har absolut ingen aning.
 
Hittills har jag inte träffat någon eller ens hört talas om någon som lägger 1500 mil/år på en 690 eller motsvarande. Eller sett någon på blocket med >8.000 mil på mätaren så jag gissar att man väljer annat om man har sådana planer. Så syn på den. :)

Vill man ha potent motor, bra fjädring och låg vikt får man helt enkelt sälja andra egenskaper…
Jag körde 1500 mil per år på min 690 de första två åren, inga som helst problem. Hade den i 6 år, gick som en klocka.

De här herrarna körde London till Sidney på varsin 690, en trasig bränslepump på en av hojarna var det enda problemet, det är väl helt ok?


Eller den här snubben:

 
Last edited:
Jag körde 1500 mil per år på min 690 de första två åren, inga som helst problem. Hade den i 6 år, gick som en klocka.

De här herrarna körde London till Sidney på varsin 690, en trasig bränslepump på en av hojarna var det enda problemet, det är väl helt ok?


Eller den här snubben:


Absolut, men undantagen som bekräftar regeln. ;)

En annan typ av hoj helt enkelt.
 
Last edited:
By the way så VANN Suzukin årets Alpenmaster i MOTORRAD.

En bragd för en japansk hoj och den seglar upp som ny favorit i klassen. Bra gjort!

ae9e60af81948c22da4246d6a19f1274.jpg

53a6b8ec50eab6337f7df71b3d31a600.jpg
 
BMW har väl inte vunnit sen de började testa ordentligt. Typ 2 år sen.

Har läst dessa under rätt många år nu. Jag tycker att det är ganska väl utförda tester och om BMW vunnit (vilket hänt) så är det ju inte för att det står BMW på tanken utan för att de höstat in flest poäng i de moment som testet innefattar.
Det är dessutom enbart R 12x0 GS som vunnit, övriga BMW-modeller slås oftast ut tidigt så det handlar knappast om märket.
 
Hur är det med ekerhjul egentligen? Vad är det för nackdelar med dem?
 
Tyngre än gjutna , kör du med 4mm slang och däcklås och då är inte punktering vanligt .
kör du utan lås kan du dra av ventilen vid lågt tryck om däcket snurrar på fälgen men då är det nedåt 1,0-1,2 inte nåt du kör förrän du lämnar gruset och in på gråzoonskörning .
Punka fixar man relativt lätt om man har tre järn en slang och kolsyrepatron med sig har en 21” med och den funkar i 18” också till nöds om man skulle få genomslagspunka men det är inget du borde behöva fundera på alls , har sen -94 inte haft många punkteringar beroende på ekerfälg med slang utan det som varit har varit typ torra grenar och sånt som gått rakt igenom däcket eller genomslagspunka beroende på lågt tryck tung cykel inget man får vid normal körning.
Nu pratar jag ekerhjul på grus inget annat , har bara kört 17” med slang på 690 enduron när den gick som motard och då gick några ventiler när däcket rörde sig på fälgen men då var det rycken för att åka bakhjul som mördade dom
 
Last edited:
Tyngre än gjutna , kör du med 4mm slang och däcklås och då är inte punktering vanligt .
kör du utan lås kan du dra av ventilen vid lågt tryck om däcket snurrar på fälgen men då är det nedåt 1,0-1,2 inte nåt du kör förrän du lämnar gruset och in på gråzoonskörning .
Punka fixar man relativt lätt om man har tre järn en slang och kolsyrepatron med sig har en 21” med och den funkar i 18” också till nöds om man skulle få genomslagspunka men det är inget du borde behöva fundera på alls , har sen -94 inte haft många punkteringar beroende på ekerfälg med slang utan det som varit har varit typ torra grenar och sånt som gått rakt igenom däcket eller genomslagspunka beroende på lågt tryck tung cykel inget man får vid normal körning.
Nu pratar jag ekerhjul på grus inget annat , har bara kört 17” med slang på 690 enduron när den gick som motard och då gick några ventiler när däcket rörde sig på fälgen men då var det rycken för att åka bakhjul som mördade dom

En del saker där vill jag nog vända mig lite mot:

Ekerhjul tyngre än gjutna?
Jag vill nog mena att det är tvärtom.

Tjockslang har fördelar vid ren endurokörning, men även nackdelar om man kör blandat skog/grus/gata: dom bygger en helt annan inre arbetstemperatur och kombinationen tjockslang-landsväg-hög yttertemperatur blir förödande för livslängden på ett lite mer slätmönstrat on/offroad däck.

På crossmönstrat spelar det mindre roll - det är kautschukriminalitet att köra crossdäck på gatan.

Däckslåsets verkliga fördel är att man kan avsluta ett heat / köra klart en specialsträcka med mindre risk att kränga av däcket från fälgen om man får punktering. Slangen blir ju skrot, men man slipper bryta som i cross eller dra på sig tidsprick som i enduro.
"Dra av ventilen" när fälgen roterar på däcket kom senare - när effekterna började stiga.

I övrigt håller jag med.
 
En del saker där vill jag nog vända mig lite mot:

Ekerhjul tyngre än gjutna?

"Dra av ventilen" när fälgen roterar på däcket kom senare - när effekterna började stiga.

I övrigt håller jag med.
?tänker inte säga emot då jag har inte vägt själv men hört från folk som har vägt smidda Alu vs ekerfälg 17 att alu är lättare , gasgas sm700 kör väl alu istället för eker enligt reklamen för att det är lättare .tåligare däremot är nog ekerhjul alla gånger

dra av ventiler har jag gjort själv ett flertal på ktm 690 17” så så mycket högre effekt behövs inte för att lyckas men man får provocera lite ? .
av/på på gasen för lite hjulning så lyckades jag iallafall å få däcket att röra sig på fälgen så ventil å slang inte längre satt ihop men 17” fanns inga lås till heller i den bredden så då får man skylla sig själv ?.
acetontvätt av fälgen och lite slabbande med gummilim där däcket låg emot löste det för egen del.

Nej crossdäck på asfalt är :kulsprutahar ju aldrig kört asfalt med tjockslang mer än för att komma över till nästa grusväg eller Stig så varmgång vid landsvägstouring var inget jag hade med i tanken ens ?
 
Last edited:
De här funderingarna har stigit till ytan igen utan att jag blivit speciellt mycket klokare. Förnuftet säger Multistrada 950s medan ögonen hellre vilar på en svart V85TT.

Eftersom jag är så otroligt nöjd😞 med den kinesiska elbilen min fru hjälpte mig att välja frågade jag henne om råd. När jag sa att jag ville ha en adventurehoj sa hon "Det är väl bara att spara ihop till en" varpå jag kontrade att jag kunde sälja min MT09 och få in en del av pengarna. "Jaha, ska du sälja den som du är så nöjd med?".
Då kände jag att det nog var bäst att inte säga så mycket mer om det.
 
Enligt BMW är ekerfälgar något tyngre.

Fälgarnas vikt från BMW:s microsfiche till GS1250

01 36 31 8 534 804 CAST RIM, FRONT - 3,0X19 (from 03/14) 12.04 lbs
01 36 31 8 534 190 CAST RIM, REAR - 4,5X17 10.14 lbs
01 36 31 8 528 530 SPOKE WHEEL FRONT - 3,0X19 13.90 lbs
01 36 31 8 526 651 SPOKE WHEEL, REAR - 4.5X17 11.85 lbs
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top