Redskap för små raska äventyr

Den här tror jag på:


View attachment 487225
Väcker villhakänslor hos mig. Och då har jag varken provkört eller ens sett den live. Men då tänker jag i kontext "touring" & "åka överallt". Alla hojar av större modell som i dag saluförs som offroadhojar är för stora och tunga för min smak. Av mina tre hojar har jag absolut roligast på min 30 år gamla KLX. I alla fall utanför asfalten.
Jag körde en sådan några få kilometer under Start2Ride i våras och gillade den skarpt. På den korta turen kändes den som en bra avvägning mellan hanterlighet och komfort för längre turer. Det gav mersmak!

Dock lite hög och något topptung för mig och mina korta ben. Och jag vet inte hur den passar (mig) i 120 km/t - med tanke på vindbrus. Det gick inte att avgöra på den begränsade körsträckan som erbjöds.

Ta en tur till närmsta handlare och testa!

Körde även nya Transalp 750 - den är lägre och passar mina ben bättre. Fast tusan vet om inte Transan kändes mer utslätad (Honda-mjuk...) och att Suzukin hade mer karaktär? Den saken får utredas vidare i sensommar/höst på lite längre provturer!
 
Jag körde en sådan några få kilometer under Start2Ride i våras och gillade den skarpt. På den korta turen kändes den som en bra avvägning mellan hanterlighet och komfort för längre turer. Det gav mersmak!

Dock lite hög och något topptung för mig och mina korta ben. Och jag vet inte hur den passar (mig) i 120 km/t - med tanke på vindbrus. Det gick inte att avgöra på den begränsade körsträckan som erbjöds.

Ta en tur till närmsta handlare och testa!

Körde även nya Transalp 750 - den är lägre och passar mina ben bättre. Fast tusan vet om inte Transan kändes mer utslätad (Honda-mjuk...) och att Suzukin hade mer karaktär? Den saken får utredas vidare i sensommar/höst på lite längre provturer!
Ska se om tillfälle för provkörning bjuds. Fast först måste jag köra slut på min VStrom och min GS. Och sen blir det nog en T7 iaf. Men vid det laget lär dom ha hunnit bli omoderna ?.
 
Allt om MC hade test i senaste numret:

KTM 890/Vstrom/Transalp

Tre bra hojar men jisses vad vikt de dragit på sig. R1200GS vägde tex in på 223 kilo fulltankad 2004.
 
Allt om MC hade test i senaste numret:

KTM 890/Vstrom/Transalp

Tre bra hojar men jisses vad vikt de dragit på sig. R1200GS vägde tex in på 223 kilo fulltankad 2004.
Ja, och jag har funderat mycket på vad det är som gör att moderna hojar väger så mycket. Det enda som tillkommit sedan dess är ju elektroniken och moderna ABS-system, lite gyron och grejer väger inte så mycket. Så vad är det som väger?
Bättre fjädring är nog en del. Moderna stötdämpare och gafflar väger mer än cykelpumparna som de hade på den tiden. Motorerna har blivit lättare med CAD-konstruktioner och andra legeringar. Stabilare ramar, styrhuvuden, grova svingar väger mer idag men så mycket?

På bilar förstår jag, chassina idag är våldsamt mycket tuffare och klarar betydligt hårdare krascher än då, men hojar...?

 
Jag tror att man inte jobbat lika hårt med vikten helt enkelt. Billigare konstruktioner och material då priskonkurrensen är hård, tillverkningen utlokaliserad till låglöneländer.

BMW och Ducati tar rejält betalt för sina lösningar och de ligger förstås på en annan nivå också.
 
Jag tror att man inte jobbat lika hårt med vikten helt enkelt. Billigare konstruktioner och material då priskonkurrensen är hård, tillverkningen utlokaliserad till låglöneländer.

BMW och Ducati tar rejält betalt för sina lösningar och de ligger förstås på en annan nivå också.
Jag tror att i takt med att förarna blir tyngre så spelar hojens vikt mindre roll... :)
 
Jag orkade inte läsa hela tråden men tycker OP och ni andra verkligen att föreslagna hojar är en LITEN hoj att köra runt med hemmavid? För mig slutar det nog vid 690 eller liknande.... T7, 890 och liknande är mindre än 1290, GS, men inte små... Tycker jag..
 
Jag orkade inte läsa hela tråden men tycker OP och ni andra verkligen att föreslagna hojar är en LITEN hoj att köra runt med hemmavid? För mig slutar det nog vid 690 eller liknande.... T7, 890 och liknande är mindre än 1290, GS, men inte små... Tycker jag..

Jag håller med. 25-30 kilo ned från min tjockhoj (1200GSA) är för lite för att det skall märkas jättemycket.

Tyvärr är det encylindrigt om man kliver under 200 kilo.
 
Jag orkade inte läsa hela tråden men tycker OP och ni andra verkligen att föreslagna hojar är en LITEN hoj att köra runt med hemmavid? För mig slutar det nog vid 690 eller liknande.... T7, 890 och liknande är mindre än 1290, GS, men inte små... Tycker jag..
Blir man inte bra mör i kroppen om man klämmer 50-60 mil på ett par dagar på en 690?
 
En av kollegorna som jag körde TET med i år körde på en 690 enduro av förra generationen (2014). Han tyckte det blev riktigt jobbigt efter drygt 30mil. Men som han själv sa - hade det varit körning med mer "rörelse" alltså inte lika statiskt så hade det troligtvis inte varit ett problem.
 
Jag orkade inte läsa hela tråden men tycker OP och ni andra verkligen att föreslagna hojar är en LITEN hoj att köra runt med hemmavid? För mig slutar det nog vid 690 eller liknande.... T7, 890 och liknande är mindre än 1290, GS, men inte små... Tycker jag..
Precis vad jag upplevde idag , skulle glad i hågen testa en Norden 901:a men fy fan vilken klump aldrig på grus säger jag hellre en gammal hederlig 990r alla dagar i veckan . Den låga tanken kan man ju ha att luta hojen på när man kört bort stödet , likaså tenere World raid lååååånga sträckor inte breda uppställ på grus med ett flin innanför hjälmen , nä skenet bedrar verkligen och 690 ja helt ok men många ömtåliga lösningar men trillar nog dit på en röd sån frampå fast jag sa aldrig mer ktm efter förra
Tenere rally är fin men jämfört med 690:n mellanmjölk på grus
 

Bifogat

  • IMG_2863.jpeg
    IMG_2863.jpeg
    2.6 MB · Visningar: 9
  • IMG_2864.jpeg
    IMG_2864.jpeg
    2.9 MB · Visningar: 10
  • IMG_2867.jpeg
    IMG_2867.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 9
En av kollegorna som jag körde TET med i år körde på en 690 enduro av förra generationen (2014). Han tyckte det blev riktigt jobbigt efter drygt 30mil. Men som han själv sa - hade det varit körning med mer "rörelse" alltså inte lika statiskt så hade det troligtvis inte varit ett problem.
50-60 mil rullade min gamla 690 utan bekymmer på dagsturer var mer kroppen som tog stryk av mycket stående körning men alla stånkor manglar sönder röven om man sittkör
Pratade med två holländare i Karlstad idag på två rallykittade 690 på väg mot Norrland som var helt lyriska över aktiv gruskörning ?
 
Stora frågan är: Håller hojen? ;)

Det är extremt många fler som kört jorden runt på en 690 än på t ex en GS1200. Annars läste jag någonstans att den vanligaste jorden runt hojen är en DRZ400 i olika modeller.
Man kan göra en 690 riktigt skön med en komfortsadel och en liten ruta. Väljer man dessutom en Husqvarna 701 eller 690 med den nya motorn som har balansaxel så är vibrationerna väldigt moderata.

Träffade för många år sen en snubbe som hade en XR600 som hade ett extremt litet bakdrev. När jag frågade så sa han att han drevat hojen för att kunna ha så små vibrationer som möjligt vid 100 km/h... När jag frågade var han tänkte åka så svarade han Luleå till Sicilien... :)
 
Hittills har jag inte träffat någon eller ens hört talas om någon som lägger 1500 mil/år på en 690 eller motsvarande. Eller sett någon på blocket med >8.000 mil på mätaren så jag gissar att man väljer annat om man har sådana planer. Så syn på den. :)

Vill man ha potent motor, bra fjädring och låg vikt får man helt enkelt sälja andra egenskaper…
 
?ser du på snittet på hojar som säljs lägger ju inte många dom milen om man inte är pensionär eller ensamboende ?
La nog mer än dom milen varje år när man bestämde själv men med familj ligger jag inte och snittar på 1500mil/år
Dom som lägger mil efter mil med korvlådor åker nog inte vanligast 690 heller nej men som redskap för små äventyr vilket kan definieras olika så borde en sån passa bättre än en 1250gs eller ?
 
Nä och problemet är just att hitta de där lättare hojarna som ändå känns trevlig på lite längre turer…

690/701 är otroligt potent och saknar ju konkurrenter i sin prestandaklass men nog hade det varit trevligt med 10 kilo till och två cylindrar…
 
Det gör inget om cylindrarna sitter i vinkel mot varandra också.

Jag, som startade tråden, menar att en liten resa måste vara över 30 mil eftersom den sträckan är det jag tycker är lagom för att inte kliva av nånstans.
 
Det gör inget om cylindrarna sitter i vinkel mot varandra också.

Jag, som startade tråden, menar att en liten resa måste vara över 30 mil eftersom den sträckan är det jag tycker är lagom för att inte kliva av nånstans.

En riktigt gammal Transalp väger inte så mycket, har vtwin och duger till det mesta.

:fakta
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top