Stora Mellanösterntråden

Verkar som att de fick Mohammed Deif i attacken, då var det värt det.

När judar kämpar emot Israels propagandakrig.....

Men vanlig israelisk media säger samma......

Och svensk media säger samma.....

Om han nu fortfarande lever, tycker du att det är ok att Israel haft ihjäl rejält många oskyldiga helt vanliga palestinier i sina många försök att ha ihjäl honom?

Det tror jag inte att offren håller med om. Och det hade du nog inte heller gjort om du varit i deras situation. Det tar jag faktiskt lite för givet men du lär nog inte hålla med.
Det är klassiskt i allt beslutsfattande att man får ta det minst dåliga.
Hade de lyckats döda Deif tidigare hade kriget kanske inte utbrutit.
Att döda honom räddar massor med civila, främst araber.

Kräver eldupphör på svenska – men uppmanar till fortsatt krig på arabiska​

24 juli 2024 06:00
Tusentals demonstrerar regelbundet på Malmös gator, med krav om eldupphör i Gaza och med kritik mot Israel.

Men Sydsvenskans granskning visar att tonen hårdnar när ledande röster talar på arabiska, med uppmaningar till terrorstöd och fortsatt krig. Arrangörerna tar avstånd, men betonar att det är svårt att stoppa någon som dyker upp med en egen megafon.

Kräver eldupphör på svenska – men uppmanar till fortsatt krig på arabiska​

24 juli 2024 06:00
Tusentals demonstrerar regelbundet på Malmös gator, med krav om eldupphör i Gaza och med kritik mot Israel.

Men Sydsvenskans granskning visar att tonen hårdnar när ledande röster talar på arabiska, med uppmaningar till terrorstöd och fortsatt krig. Arrangörerna tar avstånd, men betonar att det är svårt att stoppa någon som dyker upp med en egen megafon.
Det är tyvärr det vanliga, så här är det alltid, i alla frågor, allt är lögn från början till slut.

När vi hade konsert i en kibbutz inte långt från Gaza var luften full av brandrök. Palestinierna släppte små eldar med luftballonger in i Israel för att bränna jorden. Vi hade vakt ute för att kunna packa ihop och dra ifall det skulle bli värre.

Var det här nära platsen för 7/10 ravet?

Är det en sak jag hade velat hinna reda ut är det hur vi kunde ha medlemmar här som ömsom försvarade/förnekade dessa skeenden.

Apropå Ryssland och en sämjande effekt på EU:

Om inte annat borde EU ha standarder likt NATO för samoperation och delning av information så att alla länder kan agera i unison på snabbt inkommande hot, som en svärm kryssningsrobotar. Det smartaste vore väl att helt sonika använda samma standarder som NATO har eftersom att i princip alla vapensystem i EU ändå redan har eller är förberedda för det istället för att bygga en egen flora standarder så att alla måste fungera i två olika system samtidigt.

Var det här nära platsen för 7/10 ravet?

Är det en sak jag hade velat hinna reda ut är det hur vi kunde ha medlemmar här som ömsom försvarade/förnekade dessa skeenden.
IMG_9422.pngIMG_9421.png
Google Photo kommer ihåg det jag glömt. :)

Lila prickar är platser jag fotograferat med mobilen. Det var inte alltid läge för det men det ger en bild av var jag rest runt.
Dorot heter kibbutzen vi hade konsert i. Den ligger enligt Google Maps 7,5 km från Sderot som var en ort som attackerades i oktober.

I Netanya bodde vi på hotellet bredvid platsen för ett av de största terrordåden någonsin i Israel: Passover Massacre.

Beväpnad vakt vid dörren varje dag. Patrullerande militärer på gatorna, på stranden flög fullt beväpnade attackhelikoptrar förbi på låg höjd; de patrullerar kusten för att plocka ev snabbgående motorbåtar med sprängmedel osv. Givetvis dito fartyg till havs.

Jag tror att det är svårt att föreställa sig hur det är att leva under konstant terrorhot på nivå 10/10 Red Alert. Varenda arab du möter på gatan kan ha kniv, bombbälte eller automatvapen och vara ute efter att mörda så många av ditt folk han kan innan han dör. Det går verkligen inte att hindra alla dåd, bara minimera antalet offer när de händer.
Ständiga raketbeskjutningar, stenkastningar, brandbomber osv osv för att stressa människor och för att tvinga Israeler att lägga ännu mer pengar på militära ändamål, vi skall komma ihåg att kostnadsläget är kanske 80-85% av Sverige men lönerna långt lägre; de vi träffade på hade kanske hälften av svenska löner. Här talar man öppet om vad man tjänar, det är inte en issue som i Sverige (där löner ändå är mer eller mindre offentliga). Avundsjukan är nog större hos oss.

Det är helt enkelt stora uppoffringar man gör, bara för att kunna leva i relativ säkerhet. Och då skall vi också ha i minnet att de flesta som vi reste runt med var professionella musiker (flera med egen kibbutzbakgrund) som inte har något alls emot araber eller till övers för ultraortodoxa bosättare.

Israelhat, diktatur och misär är grunden till eländet som jag ser det. Demokrati, utbildning och välstånd till araber är enda sättet att nå fred på lång sikt. Lex Egypten, Jordanien osv.

Last edited:
Apropå Ryssland och en sämjande effekt på EU:

Om inte annat borde EU ha standarder likt NATO för samoperation och delning av information så att alla länder kan agera i unison på snabbt inkommande hot, som en svärm kryssningsrobotar. Det smartaste vore väl att helt sonika använda samma standarder som NATO har eftersom att i princip alla vapensystem i EU ändå redan har eller är förberedda för det istället för att bygga en egen flora standarder så att alla måste fungera i två olika system samtidigt.
Nato har Link16 vilket samtliga vänligt sinnade stater (tex Sverige) sedan länge infört på de flesta plattformar. En förutsättning för interoperabilitet, tex insatsen i Syrien.

När det gäller luftvärn tror jag att det är något ännu mer integrerat som menas; kanske att allt samtidigt operativt luftvärn i Europa kommunicerar inbördes och utgör en sköld mot inkommande hot oavsett typ.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage