Vem mer här gillar renskavsgryta? Jag älskar den och kan äta hur mycket som helst.
MEN
För nån vecka sen tog jag med min Camilla till Hemköps varmrättsbuffee i Farsta Centrum för att äta renskav, och då hade dom ingen. Jag frågar killen i deli-disken "Var är renskavsgrytan?", han svarar; "Det har vi inte, det kommer från Ryssland." Jag berättar för honom att min kollega säger att han brukar köpa renskavsgryta till lunch just där ett par gånger i månaden. Så var är den?
.. killen kollar sig förvirrat runt och svarar; "Det kan vara om kocken fått tag på nåt .. eh, ibland."
Men vafan, vaddå "fått tag på nåt, ibland"?? Skjuter han ren själv när det är dags för renskavsgryta i Farsta, eller är det sporadiskt kap från samerna, ibland? Vi har väl renar i Sverige man kan göra renskavsgryta av, väl? Eller har sverige blivit så skitnödigt att vi inte ens slaktar våra egna renar längre? Sen gör det mig inget om renen kommer från sverige eller ryssland, så länge det är en ren och kan bli renskavsgryta!
Så först och främst vad är det för snorisar som skyller på ryssland när vi inte har renskav? Och sen vad är det för kock som "får tag på nåt ibland" att göra renskav av, är det kanske om renen smitit över gränsen och blivit svensk, eller finsk?? Ren som ren, för fan.
Jag är inte orolig för ryssland, jag är orolig för SVERIGE.