Nej inte alls och jag håller med om allt du säger vilket också får mig att vackla i mina annars teoretiska resonemang om tex ränteavdrag och hyresreglering, men det råder ändå ingen bostadsbrist i Sverige. De som inte har någonstans att bo har helt annan problematik.Rent semantiskt och utifrån ett generellt resonemang om hur en marknad fungerar har du förstås rätt. Men just bostadsmarknaden är en marknad som är rätt speciell. Dels finns det en massa naturliga faktorer som försvårar för utbud att möta efterfrågan, såsom geografi, möjlighet att få lån, bostädernas beskaffenhet, möjlighet att få ihop vardagen, skolor och en massa annat. Dels är bostadsmarknaden extremt hårt reglerad, på både statlig och kommunal nivå, vilket i sig skapar hinder och tröghet. Men allt det där känner du förstås till så jag gissar att du istället väntar in tillfället att göra en alldeles särskild poäng, eller att få någon annan att göra det åt dig![]()
Jag förstår att det är jobbigt om man är extremt teoretiskt lagd och nu matats med ett narrativ som alla gillar att återupprepa eftersom det passar precis allas intressen (bostadsbyggare, ekonomer, politiker i hela skalan, kommuner, låntagare, hyresgäster osv) men det gör det ändå inte sant.