När Amazon presenterades fick den kritik för den ålderdomliga designen.
Njaä - modellen hade först svårt att komma igenom ledningens nålsöga eftersom den bedömdes vara "för snygg", alltför flärdfull och elegant - för lite Volvo- DNA (sagt av en ledning som fram till Jan Wilsgaard inte haft någon designer alls)
Hursomhelst, jag skall försöka hålla mig kort - bilar hör inte ens till forumet i stort och absolut inte till tråden, men det måste sägas:
Alla Volvomodellerna ni rabblat upp (utom PV) är ritade av en och samma människa:
Jan Wilsgaard!
Spannet är hisnande: han kom från ingenstans (USA, men bara 20 år gammal) när han började på Volvo med att rita den oblyga Kaiserpastischen "Philip".
Gick visserligen inte till serieproduktion - men motorn: en gjutjärns V8 dök senare upp i Volvos lastbilar under benämningen B36 - Raske, Snabbe och allt vad dom hette.
Allt från Amazonen och ända fram till och med Volvo 850 är hans verk! Mer än 40 verksamma år som anställd / in-house designer.
OBS! Han ritade verkligen allt på bilarna: interiör, stolar, instrumentpanel - och fortsatte mellan projekten med Volvos övriga formspråk: logotyper, typsnitt, utformning av brevpapper, etiketter på reservdelar, skyltar i produktionen och ute hos återförsäljare: en man, en hand, en penna. Ritade, och karvade fram det han ville visa:
Ja, vi vet nu att det var Helmers pôjk Pelle som ritade P1800 hos Frua och att designskissen kuppades in, men det är också enda undantaget. Wilsgaard gjorde precis ALLT annat - inklusive att uppdatera P1800 till en Shooting Brake genom den djärva glasluckan.
Rada upp dem i sinnet: Amazonen, 140/160, 240, 740/760/940/850 - det är en och samma människa som drivit igenom dessa tämligen aparta design- plattformar.
Ja, han ritade även den bisarra VESC-ballongen - späckad med för tiden ny teknologi.
Resultat? Kunderna svalde designen på den kommande 240in för att dom trodde att dom köpte en helt ny säkerhetsbil - inte en uppjazzad 140.
Som sagt - ursäkta utvikningen. Vi ser fortfarande Wilsgaards avtryck på det som rullar på gatorna, där efterföljande design
avdelningar försöker "fånga märkets DNA" genom att ibland tillkämpat lägga till designelement som en enda man skapade för 70 år sedan.