Stark Varg

DN-artikeln är låst så det är lite svårt att se vad som menas med att elbilar är ”bäst”. Jag har dock inte märkt någon väsentlig skillnad i förbrukning hos mina fossilbrännare i området -30 till +30 grader Celsius. Eller att tankens volym krympt till hälften när det blir kallt…
 
DN-artikeln är låst så det är lite svårt att se vad som menas med att elbilar är ”bäst”. Jag har dock inte märkt någon väsentlig skillnad i förbrukning hos mina fossilbrännare i området -30 till +30 grader Celsius. Eller att tankens volym krympt till hälften när det blir kallt…

Det är inga problem, elbilsägare måste ändå långbajsa en gång i timmen
 
DN-artikeln är låst så det är lite svårt att se vad som menas med att elbilar är ”bäst”. Jag har dock inte märkt någon väsentlig skillnad i förbrukning hos mina fossilbrännare i området -30 till +30 grader Celsius. Eller att tankens volym krympt till hälften när det blir kallt…
Vintern tog ett rejält grepp om Sverige redan efter nyår med rikliga snöfall i söder och köldrekord i norr där temperaturen sjunkit under 43 grader.

Kylan sätter bilarna på hårda prov.

– Bilar med förbränningsmotor har så många delar som kan frysa. En elmotor startar alltid. Sämst är dieselbilar när det blir riktigt kallt. Svårt att få dem att starta och dieseln geggar igen, säger Robert Granström som är ordförande för biltestföretagens samverkansorganisation Swedish Proving Ground Association (SPGA).

Arjeplog och Arvidsjaur är centrum för biltillverkarnas vintertester och man vill gärna ha kyla. Just nu är det mycket av den varan.

– Vi hade 39 minusgrader här i morse. Fruns dieselbil fick stå och så skjutsade jag henne i elbilen, säger Robert Granström.

Det mindre 12-voltsbatteriet som finns i alla bilar är också känsligt för kyla och kan ställa till det.

Robert Granström har deltagit i projekt som har mätt elbilarnas påverkan under kyla och det är stora förluster vad gäller räckvidd när temperaturen sjunker.

– Ja, det måste elbilsägare alltid ha med i beräkningen. Vintertid får man räkna med minst 25 procent kortare sträcka vid långkörning. Om du kallstartar och det är svinkallt så brukar jag rekommendera att halvera ”bil-reklam-körsträckan” för att ha marginal.

Elbilar som säljs i dag har en genomsnittlig räckvidd på 45 mil.

Är batteriet kallt tar det också mycket längre tid att ladda.

– Att försöka snabbladda ett kallt batteri är ingen bra idé, säger Robert Granström.

Även med hänsyn taget till hur elbilen påverkas av kyla tycker han att den är den bästa vinterbilen.

– De viktigaste skälen är att elbilen alltid startar och du får den varm mycket snabbare utan att behöva tänka på motor- och kupévärmare. Parkerar man bilen för att göra ärenden kan du ha kvar stödvärme så du slipper sätta dig i en utkyld bil, säger Robert Granström.

– Antispinnsystemen reagerar också snabbare i en elbil och det är en fördel på vintervägar.

Hur ser du på risken att köra fast i snön och att elbilens batteri laddar ur?
– Om det händer är det en olycka som inte beror på elbilen i sig. Ska man ge sig ut i dåligt väder måste man vara extra noga med att ha fulladdat batteri. Då kan man sitta ett dygn i bilen med värme. Man ger sig ju inte ut i snöoväder med lite bensin i tanken heller, säger Robert Granström.
Visst är det magiskt, allt blir bättre med en elbil.

Lustigt nog så går det lika snabb att tanka en vanlig bil vintertid, kanske tom fortare eftersom densiteten blir högre när soppan är kall.
 
Att diesel kan råka ut för diverse konstigheter när det blir nedåt fyrtio grader kallt är ingen nyhet. Men har man bara någorlunda vett bakom pannbenet så är det knappast något på en bensinmotor som havererar på grund av extrem kyla. Men det förutsätter som sagt att man har koll på saker som glykolhalt och varmkörning.

Men jobbar man som biltestare och 98% av ens kunder redan har deklarerat att man lägger ner alla former av fossilbrännare…så vore det ju självmord att ha någon annan åsikt än den som visas upp ovan…
 
Åsikten är välgrundad. Det enda som egentligen påverkas är räckvidden, och den påverkas mindre med förvärmning av batteriet.

Blir det riktigt kallt är förbränningsmotorer svåra att få igång, och dieselmotorer närmast omöjliga. Utan motorvärmare är det bara att glömma när det kryper under 35 minusgrader.

Nu senast när det var nedåt 40 grader kallt så gick det vare sig att tanka eller fylla på bränsle i mackens cisterner. Det blev brist på diesel i hela Norrbotten några dagar tills det blev varmare igen, både pga detta och pga att lastbilarna gick sönder i kylan.

Elbilarna hade inga problem och el får man tag i stort sett överallt. :)

Eftersom de flesta av oss elbilsägare har både elbil och fossilbil så kan vi ju jämföra varje dag… vilket då tex ger oss ett litet övertag kunskapsmässigt vad gäller hur allt fungerar i kyla.

Jag hade bedömt ca 30 mils räckvidd i -38 grader, 20 grader i kupén som vanligt, förbrukningen hamnade där kring 255-260 Wh/km på landsvägskörning 90-100 km/h.
 
Jag hade ändå provat att köra 80hp först om du ska köra fler gånger. Det behöver inte tvunget vara så varmt för det ska begränsa.
Det finns en video på Youtube där de bänkar i den ordningen. Först 80, sen 70 osv.

I 80-läget fick de typ 67 hk

Så om Ricken fick 63 eller något sådan så avviker det inte speciellt mycket.
 
Åsikten är välgrundad. Det enda som egentligen påverkas är räckvidden, och den påverkas mindre med förvärmning av batteriet.

Blir det riktigt kallt är förbränningsmotorer svåra att få igång, och dieselmotorer närmast omöjliga. Utan motorvärmare är det bara att glömma när det kryper under 35 minusgrader.

Nu senast när det var nedåt 40 grader kallt så gick det vare sig att tanka eller fylla på bränsle i mackens cisterner. Det blev brist på diesel i hela Norrbotten några dagar tills det blev varmare igen, både pga detta och pga att lastbilarna gick sönder i kylan.

Elbilarna hade inga problem och el får man tag i stort sett överallt. :)

Eftersom de flesta av oss elbilsägare har både elbil och fossilbil så kan vi ju jämföra varje dag… vilket då tex ger oss ett litet övertag kunskapsmässigt vad gäller hur allt fungerar i kyla.

Jag hade bedömt ca 30 mils räckvidd i -38 grader, 20 grader i kupén som vanligt, förbrukningen hamnade där kring 255-260 Wh/km på landsvägskörning 90-100 km/h.
Och det finns differenser i även den biten.
Jag har en egen, välgrundad, uppfattning om att en elbil ska var konstruerad som just en elbil om man ska köra den till vardags.
Ingen konverterad fossilbil, som Audi Q8 till exempel, då får man åka flak om det blir kallare än minus 30, och detsamma gäller Skoda Enyaq.
Och räckvidden är knappt en tredjedel av vad tillverkaren uppger, redan vi 15 minusgrader.
Så, tyvärr finns det så sjukt många misslyckade produkter som saluförs som "premium" när det i själva verket är någonting som inte fungerar alls.
Och så finns det dom som lyckats oerhört mycket bättre, och gjort sin läxa från grunden, så jag tror att många förvirrade uppfattningar kommer från olika upplevelser.
Det kanske blir samma med motrorcyklar?

AudiQ8.jpeg
 
Så, tyvärr finns det så sjukt många misslyckade produkter som saluförs som "premium" när det i själva verket är någonting som inte fungerar alls.

Det är väl en bra sammanfattning av Audi som helhet...? Utan tvekan det bilmärke som gett mig mest besvikelser. Få en Volkswagen till ett några hundra tusen kronor dyrare pris, typ...
 
Det finns en video på Youtube där de bänkar i den ordningen. Först 80, sen 70 osv.

I 80-läget fick de typ 67 hk

Så om Ricken fick 63 eller något sådan så avviker det inte speciellt mycket.
Man ska aldrig titta på själva siffrorna i en dynojetbänk, det kan skilja vääääldigt många upp och ner, bänken är till för att jämföra med något. I de bänkningar jag har sett så har vargen jämförts med 450 och då är det stor skillnad, oavsett antal hästar. Det som är fel i Rickens fall är att skillnaden mellan de olika stegen är nästan försumbara, i alla andra bänkningar jag har sett, inklusive filmen ovan, så är det det stor skillnad mellan 50-60-70 och 80, det är det inte på Rickens hoj. Bara att reklamera!
 
Man ska aldrig titta på själva siffrorna i en dynojetbänk, det kan skilja vääääldigt många upp och ner, bänken är till för att jämföra med något. I de bänkningar jag har sett så har vargen jämförts med 450 och då är det stor skillnad, oavsett antal hästar. Det som är fel i Rickens fall är att skillnaden mellan de olika stegen är nästan försumbara, i alla andra bänkningar jag har sett, inklusive filmen ovan, så är det det stor skillnad mellan 50-60-70 och 80, det är det inte på Rickens hoj. Bara att reklamera!
Eller så beror det på ordningsföljden av effektlägena i dynon. Lägre SOC och högre temperatur på lindningarna i motorn vid försöken på högst effekt i Rickens fall. En motor kan få uppåt 50% högre resistans när lindningarna är heta. Detta tillsammans med lägre batterispänning gör att motorn inte ger max effekt.

Rickens siffror säger dock mer om motoreffekten under andra halvan av ett race. Het motor, låg SOC.
 
Vilken jädra tradig körning.

Flera gånger korsar man körbara stigar, men ändå skall dom ut i ungskogen och stå där och borra. På ofrusen mark.

Hitta den på youtube å fastna för de värkar funka köra även i svårare terräng.. Tänkte den kunde passa i tråden..
 
Hitta den på youtube å fastna för de värkar funka köra även i svårare terräng.. Tänkte den kunde passa i tråden..

Ja ja, det är väl bara jag som är gnällig.

Dom får väl köra som dom vill på sin egna mark, och bryta nya spår. Själv är man fostrad att det är precis så man inte skall bära sig åt i skogen.

Jag gillar flyt och flow. Jag letar den där ändlösa kulturstigen som sömlöst går att binda ihop med gamla hålvägar där man kan valla sig igenom böjarna. Yi-haa!

Inte paddla sig fram som en stor grupp bland gallringsrester i någons produktionsskog och stå still för vänta in någon som inte håller måttet.

"Enforcer Enduro"...?
Bara en fräck alliteration av ord utan betydelse, eller är det möjligen en snut som är ute och kör? Han borde isf veta bättre än att vara ute på svartkörning på oreggad hoj. Övriga gruppen verkar vara noga med att inte ha regskyltar på också.

Som sagt, ledsen att pissa på paraden.
Under decennier som aktiv var det just sådan här körning man försökte stävja, för att upprätthålla den goda relationen till markägare - alltså för att kunna fortsätta arrangera riktiga tävlingar med deras goda minne och tillåtelse.

Nu lägger folk upp filmbevis på sin idioti.
Världen förändras, och jag försöker hitta något positivt med utvecklingen.
Jag tittade igenom kanalen för att se om jag kunde bli snäll igen, men...

Däremot fann jag ett guldkorn i en kommentar som för mig tillbaka till trådens ämne!

Screenshot_20240213-045323~2.png
Det handlar om räckvidd:
"I'll have to surrender my deposit"
...
"In my opinion, their marketing claims are fraudulent".

See? Tillbaka på spåret utan att ha stått stilla en sekund! ?
 
Vilken jädra tradig körning.

Flera gånger korsar man körbara stigar, men ändå skall dom ut i ungskogen och stå där och borra. På ofrusen mark.
Ja fy fan! Det var plågsamt att titta på! Som att titta på någon stackare som är hjälpligt simkunnig, men mitt ute på öppna havet utan land i sikte. Valet av "free riding"-plats föll mig inte i smaken om vi säger så!
 
kommer ni ihåg min lilla utflykt till bromsbänken som visade på den massiva 2,96hk ökningen mellan 60 och 80hk lägena?

Ni som hade samma tanke som mig där att "Nu är det ju uppenbart att nåt är fel, Stark fixar det här!"
Ni hade lika jävla fel som mig.

Dom hävdar fortfarande att hojen är enligt spec.
Just, och så med kommentaren "Please note that the modifications done on your VARG also will affect performance, as this is not what it was designed for."

Motardhjul. Jag har satt dit motardhjul...

Så inte nog med att dom har sålt en hoj med ganska dålig byggkvalitet, dom har ljugit i marknadsföringen också.

Så hur är humöret idag i hushållet?
Jodå, vi är lite smått jävligt irriterade.
 
kommer ni ihåg min lilla utflykt till bromsbänken som visade på den massiva 2,96hk ökningen mellan 60 och 80hk lägena?

Ni som hade samma tanke som mig där att "Nu är det ju uppenbart att nåt är fel, Stark fixar det här!"
Ni hade lika jävla fel som mig.

Dom hävdar fortfarande att hojen är enligt spec.
Just, och så med kommentaren "Please note that the modifications done on your VARG also will affect performance, as this is not what it was designed for."

Motardhjul. Jag har satt dit motardhjul...

Så inte nog med att dom har sålt en hoj med ganska dålig byggkvalitet, dom har ljugit i marknadsföringen också.

Så hur är humöret idag i hushållet?
Jodå, vi är lite smått jävligt irriterade.
Kollat så att inte fotpinnarna är utfällda av misstag?
Nä....fan vad taskig jag var nu.....förlåt...
 
kommer ni ihåg min lilla utflykt till bromsbänken som visade på den massiva 2,96hk ökningen mellan 60 och 80hk lägena?

Ni som hade samma tanke som mig där att "Nu är det ju uppenbart att nåt är fel, Stark fixar det här!"
Ni hade lika jävla fel som mig.

Dom hävdar fortfarande att hojen är enligt spec.
Just, och så med kommentaren "Please note that the modifications done on your VARG also will affect performance, as this is not what it was designed for."

Motardhjul. Jag har satt dit motardhjul...

Så inte nog med att dom har sålt en hoj med ganska dålig byggkvalitet, dom har ljugit i marknadsföringen också.

Så hur är humöret idag i hushållet?
Jodå, vi är lite smått jävligt irriterade.
Byt bakhjul och bänka igen så får vi se vad de säger? :)
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top