Yamaha Ténéré 700

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En mindre begåvad kompis har tyvärr köpt en T700. ;)

Letar mjuka väskor. Han tycker att Mosko är för dyra, vilka alternativ finns?

Adventure specs pakethållare har han riktat in sig på.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
En mindre begåvad kompis har tyvärr köpt en T700. ;)

Letar mjuka väskor. Han tycker att Mosko är för dyra, vilka alternativ finns?

Adventure specs pakethållare har han riktat in sig på.
Eftersom han inte är så begåvad, så behöver han ju hjälp.
Se till att han blundar för prislappen, det är ändå bara felräkningspengar i sammanhanget om man köper en sån hoj.
Se istället till att han köper det han verkligen vill ha från början.
Om han tittar på prislappen redan nu så bör han övergå till andra hobbyaktiviterer, som pimpla mört eller läsa dagstidningar på biblioteket. ?
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
En mindre begåvad kompis har tyvärr köpt en T700. ;)

Letar mjuka väskor. Han tycker att Mosko är för dyra, vilka alternativ finns?

Adventure specs pakethållare har han riktat in sig på.
Kollegan har Kriegas väskor på sin T7 med modellspecifik bas.
Fungerar bra och sitter stabilt.
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
För Frugan har det hänt ett par gånger. Men det är klart att fruntimmer...
Men kopplar om det nu:hjarta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eftersom han inte är så begåvad, så behöver han ju hjälp.
Se till att han blundar för prislappen, det är ändå bara felräkningspengar i sammanhanget om man köper en sån hoj.
Se istället till att han köper det han verkligen vill ha från början.
Om han tittar på prislappen redan nu så bör han övergå till andra hobbyaktiviterer, som pimpla mört eller läsa dagstidningar på biblioteket.

Jag har talat om för honom att det är billigare att köpa det rätta från början även om det kan kännas i plånkan. Det blir dyrare att först köpa skräp, sedan lite bättre skräp och till slut ändå det rätta…

Buy Quality, cry once du vet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kollegan har Kriegas väskor på sin T7 med modellspecifik bas.
Fungerar bra och sitter stabilt.

Kriega känns tunna och sladdriga i mina ögon men jag kanske har kollat på fel grejor?

Sådant som KTM-posörerna monterar på sina hojar innan de lastar dem på släpet och kör 7 mil, lastar av och tar selfies… ;)
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kriega känns tunna och sladdriga i mina ögon men jag kanske har kollat på fel grejor?

Sådant som KTM-posörerna monterar på sina hojar innan de lastar dem på släpet och kör 7 mil, lastar av och tar selfies… ;)
Tror det är OS12 väskorna och basen han kör med. Klämde på M.M väskorna på mässan, kände som lite tjockare material men inte högre kvalite vid en snabb koll.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
En mindre begåvad kompis har tyvärr köpt en T700. ;)

Letar mjuka väskor. Han tycker att Mosko är för dyra, vilka alternativ finns?

Adventure specs pakethållare har han riktat in sig på.
Fel tråd kanske men två separata väskor eller sadelväska ? Den giant loop coyote ? Som jag har på längre turer är ju gigantisk (strax under 40 liter har jag för mig)är rejäl men kräver drybags i för att vara helt vattentät såg att priserna på dom också var avsevärt högre än dom varit men dom är rejäla
 

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
En mindre begåvad kompis har tyvärr köpt en T700. ;)

Letar mjuka väskor. Han tycker att Mosko är för dyra, vilka alternativ finns?

Adventure specs pakethållare har han riktat in sig på.
Är ju sugen på en sån här, men jag är också lågt begåvad, är en Tiger 900 bättre tro, eller något annat? ?
Min Sprint är inte rolig att köra på grusvägar.
 

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Sluta nu, nu har jag 4 styckna att välja emellan. :D
Ducati DesertX fastna jag lite grann för igår också.
 

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Om jag hänger upp några i taket kan jag nog få plats med några till. :3freak
Jag är totalt förvirrad just nu, och inser att jag förstör hela denna Teneré tråd.
Kan inte någon förbannad försäljare bara komma med en lastbil med nån motorcykel i till min uppfart, och utnyttja min velighet och bara lasta av och sälja hojen till mig (vilken som helst)?

Husqvarna Norden 901?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag är totalt förvirrad just nu, och inser att jag förstör hela denna Teneré tråd.
Vad har du för upplevelse av ÅF där du bor?
Är det olika ÅF för dom olika alternativen du funderar på?
Kundupplevelsen är i alla fall viktig för mig, jag vill kunna känna mig som kund längs hela "resan".
Och vänd på frågan - Varför tvekar du ens på att köpa en Tenere???? :va
(eftersom det nu ändå är den trådrubriken)
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
En mindre begåvad kompis har tyvärr köpt en T700. ;)

Letar mjuka väskor. Han tycker att Mosko är för dyra, vilka alternativ finns?

Adventure specs pakethållare har han riktat in sig på.
Jag har Kriega os-base med 2st os18 och 1st us40 uppepå vid längre turer. Inte sladdrigt och inte fladdrigt. Sitter tajt och tål stryk och är helt vattentätt.

Brukar även spänna fast en Kriega OS-bottle på sidan eller uppepå us40 om jag vill bära med mig vatten. Funkar toppen.
 

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Vad har du för upplevelse av ÅF där du bor?
Är det olika ÅF för dom olika alternativen du funderar på?
Kundupplevelsen är i alla fall viktig för mig, jag vill kunna känna mig som kund längs hela "resan".
Och vänd på frågan - Varför tvekar du ens på att köpa en Tenere???? :va
(eftersom det nu ändå är den trådrubriken)
Har inte ÅF som grund, utan vill ha en motorcykel som både är bekväm att åka långt med, är agil och lättkörd, kvalité och lätt att reparera. Det är för mig just nu riktigt svårt att avgöra, är ju just nu i kalibreringsprocessen.
Om man t.e.x. jämför data med Tiger 900:an, så ser jag just nu bara fördelar med Tiger:n när det gäller komfort och utrustning. Dom är ju lika tunga och Tiger:n har mer effekt i motorn (30-35 hk mer, hur mycket märker man av det?).
Tiger:n är ju dock 40000:- dyrare, har lägre markfrigång (~229mm mot T7:ans 255mm). T7:an har inte värmehandtag, vilket jag vill absolut ha, så den blir ju säkert 2-3 tusen dyrare.

Har en känsla av att Yamaha:n är enklare att underhålla och reparera.
I övrigt vet jag ej om kvalitén på materialen. Men jag läst om Tiger:n har haft problem med rost, samt att ekrarna på hjulen (ej märkesbundet så vitt jag vet), korriderar och går sönder. Läst om otäcka grejor både om Africa Twinen och Tigerna om dessa ekrar gått sönder under färd.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har inte ÅF som grund, utan vill ha en motorcykel som både är bekväm att åka långt med, är agil och lättkörd, kvalité och lätt att reparera. Det är för mig just nu riktigt svårt att avgöra, är ju just nu i kalibreringsprocessen.
Om man t.e.x. jämför data med Tiger 900:an, så ser jag just nu bara fördelar med Tiger:n när det gäller komfort och utrustning. Dom är ju lika tunga och Tiger:n har mer effekt i motorn (30-35 hk mer, hur mycket märker man av det?).
Tiger:n är ju dock 40000:- dyrare, har lägre markfrigång (~229mm mot T7:ans 255mm). T7:an har inte värmehandtag, vilket jag vill absolut ha, så den blir ju säkert 2-3 tusen dyrare.

Har en känsla av att Yamaha:n är enklare att underhålla och reparera.
I övrigt vet jag ej om kvalitén på materialen. Men jag läst om Tiger:n har haft problem med rost, samt att ekrarna på hjulen (ej märkesbundet så vitt jag vet), korriderar och går sönder. Läst om otäcka grejor både om Africa Twinen och Tigerna om dessa ekrar gått sönder under färd.
Ja, bra att analysera.
När det gäller reparationer så är det troligvis endast riktigt enkla saker som man kan göra?
Byta bromsar,olja eller renovera en gaffel funkar, men mycket annat kräver troligvis speciella verktyg.
Detsamma gäller elektriska fel, när saker går på buss och via styrenheter.
Därför tänker jag att en bra ÅF är trevligt att "ha i ryggen" när det blir problem.

En sak som jag saknar på Teneren är i alla fall slanglösa däck, där har ju BMW en fiffig lösning, så den hade jag gärna sett på T7:an.
Nu får man fippla med andra produkter för att få till ett slanglöst däck, känns....sisådär.

Mitt råd är i alla fall att inte titta för mycket på pengarna, för blir du inte riktigt nöjd i köpögonblicket, då kommer du inte att vara det i framtiden heller.
Pengarna däremot....dom glömmer man bort...och det kommer nya hela tiden :)
 

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Eftersom ni är så otroligt drygt veliga får väl jag test-köra lite maskiner istället för köpa en hoj i blindo bara sådär. :tungan
Ska testa Tigern och T7:an främst, BMW känns ju helt fel (man ska ju vara gangster och köra på fyra hjul), men ska nog testa den också.
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top